Bevestigen en begrenzen zijn twee toverwoorden voor een geslaagde opvoeding.
Bevestigen en begrenzen - Philip Brinkman
We krijgen zicht op onze eigen opvoedingsstijl en leren onze eigen troeven en kracht kennen i.v.m. het omgaan van regels.
We steken enkele werkkaders op, om goed om te gaan met belonen en straffen van internen.
Omgaan met regels
Doelstellingen
- zicht hebben op eigen opvoedingsstijl;
- eigen kracht en troeven kennen in verband met omgaan met regels;
- enkele werkkaders kennen voor omgaan met belonen en straffen van internen.
Inhoud
Opvoeden is praten, aanmoedigen, voordoen, kijken, luisteren, ondersteunen, belonen maar ook grenzen aangeven en eisen stellen.
Opvoeders geven ruimte en richtlijnen. Ze bepalen (samen met hun internen) de grenzen van wat kan en wat niet kan. Die grenzen heeft elke jongere nodig om zich te ontwikkelen, om te weten wat gewenst en ongewenst gedrag is.
Bevestigen en begrenzen door opvoeders helpt de leerling zich aan te passen aan regels en afspraken. Een consequentie of straf is soms noodzakelijk. Soms lijkt het of straffen geen effect heeft en voelen opvoeders zich gefrustreerd.
In de workshop staan we stil bij de eigen houding bij het bevestigen en begrenzen. Verder zoeken we naar onze eigen kracht en troeven bij het lesgeven. Hierbij maken we gebruik van onze eigen didactische pakketten ‘Het gat in de haag’ en ‘Contactsleutels’. Werken aan persoonlijke en sociale vaardigheden bij kinderen en het positief beïnvloeden van het klimaat zijn belangrijke preventieve acties.
Methodiek
De workshop is interactief opgebouwd en vraagt dus een inbreng van de deelnemers. We maken gebruik van casussen die kunnen aangebracht worden door de deelnemers. Soms brengt de trainer zelf een casus aan.