Omgaan met ASS op internaat - Ingrid Claeys
Inhoud
Tijdens deze vorming wordt er vertrokken vanuit de basis: de diagnostische criteria uit de DSM (IV en 5) -de kenmerken en nuances binnen een ASS functioneren worden overlopen, uitgelegd, beschreven -pas van daaruit kan er concreet geantwoord worden op vragen .
Het is belangrijk eerst te begrijpen hoe ASS in elkaar zit, en hoe het zich kan presenteren, om dan pas vanuit het basisbegrijpen van ASS te weten hoe je het best aanpakt, in de verschillende situaties.
MAAR : er bestaat geen handleiding voor kinderen en jongeren met ASS. Het is en blijft een dagelijkse zoektocht i.f.v. de ‘juiste’ aanpak. Hoe beter je ASS begrijpt en kent, hoe beter je je aanpak kan afstemmen en een positieve wisselwerking kan bekomen....
Methodiek
Er wordt gewerkt vanuit concrete casussen die de deelnemers op voorhand mogen mailen naar de gastspreker, zodat er nog betere afstemming is op de noden.
Het wordt een‘mengvorm’ van lezing (zonder PPT) en interactieve studiedag.
Samen wordt er gereflecteerd over het gedrag van kinderen en jongeren met ASS, maar er wordt ook aan zelfreflectie gedaan.
Doelstellingen:
- ASS (beter) leren begrijpen en inzicht krijgen in het functioneren van kinderen met ASS
- hoe de eigen aanpak en begeleiding leren aanpassen vanuit een betere kennis van ASS?
- zo concreet mogelijk handvaten aanreiken ifv gerichter omgaan met kinderen met ASS (de vooraf bezorgde vragen zijn hier dan ook belangrijk)