Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Secundair - LPz9 Dag van Personenzorg

Doelstellingen:

Kansrijk en zorgbreed onderwijs:

  • leraren informeren en ondersteunen om in hun dagelijkse lespraktijk zich bewust te zijn van de wijze waarop ze een kansrijk leer-en leefklimaat voor leerlingen kunnen creëren

Leerplangericht:

  • de aangeboden inhouden koppelen aan de leerplandoelen; 
  • leraren inspireren om hun leerplandoelen op diverse wijze aan te pakken
Doelgroep:

Leraren Personenzorg en natuurwetenschappen: tso, bso , 1e , 2e en 3e graad

Aanbieder: Regio Limburg - Pedagogische Begeleiding: Heidi Gerits en Liliane Claes
Inhoud:

Voormiddag:

  • deel 1: Katelijne Van Lommel, Kinderpsycholoog
    Onderwijsvernieuwingen, het M-decreet, een toename van (complexe) problematieken en maatschappelijke veranderingen zijn factoren die bijna om goddelijke inspiratie vragen om een antwoord te kunnen bieden op de huidige pedagogische zorgvragen. Het (moeilijk hanteerbaar) gedrag van jongeren is hier nogal eens de vertaling van. Hoe dienen we naar deze uitdagingen en bijhorend gedrag te kijken?
  • deel 2: Sylvie Aerts, psychiatrisch verpleegkundige 
    Hoe leerlingen motiveren? 
    Vanuit de input van Katelijne Van Lommel gaan we in op hoe we leerlingen ‘mee nemen’ in hun leerproces. Hoe gaan we als leraar met deze uitdagingen aan de slag? Via verbindende communicatie (Marshall) en proactieve cirkels tonen we hoe we met leerlingen verbindend kunnen communiceren.

Namiddag: leraren kiezen een workshop:

  • WS1: Werken rond diversiteit, Ilse Meermans (Kleur bekennen).
    We gaan aan de slag met een thema waarvan de inhoud in verschillende leerplannen binnen personenzorg aan bod komt. Hoe gaan we hiermee om anno 2018 en wat betekent dit in de huidige klaspraktijk? Welke bestaande werkvormen en/of educatieve spelen kunnen we hiervoor inzetten?
  • WS2: Voeding en natuurwetenschappen, Filip Poncelet lector in UCLL Diepenbeek
    Wat biedt de website www.chemieleerkracht.be leerkrachten natuurwetenschappen 2de en 3de graad?
    Welke werkvormen terug te vinden op de site kun je inzetten bij het overbrengen en evalueren van leerinhouden, practica, vaardigheden in natuurwetenschappen?
    Aan de hand van een hele rits interactieve werkvormen en evaluatiemethoden : de tablet, applets, simulaties, filmfragmenten, spelvormen, experimenten, contexten… toegespitst op inhouden in natuurwetenschappen proberen we ideeën, inspiratie, kant-en-klaar materiaal mee te geven om zelf aan de slag te gaan.
    Uiteindelijk gaan we in de sessie ook aan de slag met 1 concreet spel, 1 evaluatiepakket, 1 onderzoeksprojectje. 
  • WS3: ICF en de wereld Suzanne / Nestor:
    Na ‘DINA’ gaan we met concreet materiaal met Suzanne op pad. Wie is zij ? Hoe leeft ze? Wat zijn haar waarden, wat is belangrijk voor haar? Wat zijn krachten en wat belemmert haar? Wat betekent dit voor de verzorgende …? We plaatsen het geheel in het ICF en gaan na wat dit kan betekenen. Het gebruikte materiaal wordt integraal aan de deelnemers bezorgd. We linken naar de wereld van Nestor en wat je hiermee kan doen als leraar. 
  • WS4: Expressie: Thuis-en bejaardenzorg en Kinderzorg, Anne Dewulf 
    Tijdens de uren expressie worden we als leerkrachten uitgedaagd om creatief met de leerlingen aan de slag te gaan. De leerplandoelen expressie vragen zowel van leerlingen als van leerkrachten het vermogen om creatief te denken. Creatief denken is geen puur talent, je kunt het ontwikkelen. Tijdens deze werkwinkel zoomen we eerst kort in op het proces van het creatief denken en ontdekken we hoe we leerlingen kunnen helpen om het clichématig denken te overstijgen. Vervolgens gaan we actief werken aan enkele kleine opdrachten die vertrekken vanuit de leerplandoelstellingen expressie in het leerplan Thuis-en bejaardenzorg en Kinderzorg en waarbij we strategieën gebruiken die het creatief denken stimuleren.
Workshops:
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
dinsdag 13 maart 2018 van 13:30 tot 15:45
Diversiteit
Spreker: Ilse Meermans (van ‘Kleur bekennen’)

Werken rond diversiteit, Ilse Meermans (Kleur bekennen). We gaan aan de slag met een thema waarvan de inhoud in verschillende leerplannen (7KZ, GW, SW, ..) binnen personenzorg aan bod komt. Hoe gaan we hiermee om anno 2018 en wat betekent dit in de huidige klaspraktijk?  Welke bestaande werkvormen en/of educatieve spelen kunnen we hiervoor inzetten?

Voeding en natuurwetenschappen
Spreker: Filip Poncelet

Voeding en natuurwetenschappen ( Filip Poncelet lector in UCLL Diepenbeek)

Wat biedt de website www.chemieleerkracht.be   leerkrachten natuurwetenschappen 2de en 3de graad?

Welke werkvormen terug te vinden op de site kun je inzetten bij het overbrengen en evalueren van leerinhouden, practica, vaardigheden in natuurwetenschappen?

Aan de hand van een hele rits interactieve werkvormen en evaluatiemethoden : de tablet, applets, simulaties, filmfragmenten, spelvormen, experimenten,  contexten… toegespitst op inhouden  in natuurwetenschappen proberen we ideeën, inspiratie, kant-en-klaar materiaal mee te geven om zelf aan de slag te gaan.

Uiteindelijk gaan we in de sessie ook aan de slag met 1 concreet spel, 1 evaluatiepakket, 1 onderzoeksprojectje. 

ICF en de wereld van Suzanne/Nestor
Spreker: Heidi Gerits (pedagogisch begeleider personenzorg)

ICF en de wereld Suzanne / Nestor: Na ‘DINA’ gaan we met concreet materiaal met Suzanne op pad. Wie is zij ? Hoe leeft ze? Wat  haar zijn waarden, wat is belangrijk voor? Wat zijn krachten en wat belemmert haar? Wat betekent dit voor de verzorgende…? We plaatsen het geheel in het ICF en gaan na wat dit kan betekenen. Het gebruikte materiaal wordt integraal aan de deelnemers bezorgd. We linken naar de wereld van Nestor en wat je hiermee kan doen als leraar.

Expressie: in Kinderzorg en Thuis -en bejaardenzorg
Spreker: Anne Dewulf (pedagogisch begeleider PO)

Tijdens de uren expressie worden we als leerkrachten uitgedaagd om creatief met de leerlingen aan de slag te gaan. De leerplandoelen expressie vragen zowel van leerlingen als van leerkrachten het vermogen om creatief te denken. Creatief denken is geen puur talent, je kunt het ontwikkelen. Tijdens deze werkwinkel zoomen we eerst kort knop het proces van het creatief denken en ontdekken we hoe we leerlingen kunnen helpen om het clichématig denken te overstijgen. Vervolgens gaan we actief werken aan enkele kleine opdrachten die vertrekken vanuit de leerplandoelstellingen expressie in het leerplan Thuis-en bejaardenzorg en Kinderzorg en waarbij we strategieën gebruiken die het creatief denken stimuleren. 

Strategie en methode:

Nascholing: informatieve en interactieve sessies met concreet materiaal.

Bijkomende info:

Opbouw van algemeen deel in de voormiddag.
In de namiddag keuze tussen 4 werkwinkels. Concretisering i.f.v. leerplan-doelen.

Leraren schrijven bij voorkeur in voor de hele dag.

Sessies: 2 sessie(s)
Kwalificatie:

Personenzorg.jpg

Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 12 maart 2018 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 90,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
011 26 44 00 - secretariaat.lim@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Pedagogische Begeleidingsdienst Regio Limburg (Inschrijven afgesloten)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 13 maart 2018 van 09:00 tot 16:45
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.