Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/11/01-M01-Team Levensbeschouwelijke, godsdienstige en religieuze componenten integreren in een BC

Doelstellingen:
  • Geïntegreerd werken met het Ontwikkelingsplan en het Werkplan Godsdienst, bij de uitwerking van belangstellingscentra in de kleuterklas;
  • Bij het uitwerken van belangstellingscentra, oog en aandacht hebben voor de levenbeschouwelijke en godsdienstige dimensie die daarin besloten ligt.
  • De componenten van de LRG-ontwikkeling bij kleuters, meenemen in het aanbod van belangstellingscentra.
  • De totale ontwikkeling beogen door aan de kleuters ervaringskansen te bieden voor alle ontwikkelingsaspecten die verwant zijn met LRG-ontwikkeling
  • Een prominente aanwezigheid van LRG elementen beogen, zowel in het aanbod van ervaringssituaties, in het klasmilieu als in de begeleiding.
Doelgroep:

Directies en leerkrachten kleuteronderwijs

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. VVKBaO
Inhoud:

Eerste sessie: deze sessie wil in de eerste plaats het team bewust maken van wat speelt bij kleuters en leid(st)er wanneer zij nadenken over levenservaringen.
Het gekozen belangstellingscentrum: ziek zijn, ik ben ik, circus, verkeer wordt levenbeschouwelijk verdiept. Een door het team uitgewerkt BC met webschema en ervaringssituaties, is het vertrekpunt. Welke componenten zijn reeds aanwezig en hoe kan er een aanbod van activiteiten uitgebouwd worden? Welke LRG mogelijkheden komen voor in die activiteiten? Welk Jezus- en Godsbeeld geven wij mee in verhalen? In verschillende werkgroepen worden activiteiten uitgewerkt, rekening houdend met de leeftijd van de kleuters, en de ontwikkelingsaspecten die de leid(st)er kansen wil geven. Het resultaat van een verdieping van het BC vanuit levensbeschouwelijke invalshoek. De praktijkmap bij het Ontwikkelingsplan en het Werkplan Godsdienst is een bron van inspiratie.

Tweede sessie: een inleefsessie waarbij het team meegenomen wordt in een uitgewerkt BC ‘stenen’ en met een LRG invalshoek (verbondenheid met anderen/natuur/groeien in gevoeligheid voor goed en kwaad) vanaf de start. Welke ontdekkingen gebeuren er? Wordt de transfer naar de klas gemaakt? Van bij de start van een BC wordt het Werkplan Godsdienst meegenomen om:

  • dominante component te bepalen
  • deze component uit te diepen (componentenschema)
  • verschillende ervaringskansen te bieden

De LRG component wordt zichtbaar in het klasmilieu, het aanbod van activiteiten, de begeleiding en het klasboek van de leid-st-er. De leid-st-ers worden vertrouwd gemaakt met het componentenschema en de wijze waarop dit een ondersteuning biedt aan de klaspraktijk.

Strategie en methode:

De nascholers zullen een concrete pedagogisch didactische manier aanreiken om het Ontwikkelingsplan en het Werkplan Godsdienst nauw te laten aansluiten bij de uitwerking van vertrouwde belangstellingscentra. Er wordt praktijkgericht gewerkt.

Bijkomende info:

Plaats en data: in afspraak met de school

Projectleider: Hilde Hendrickx - 02/507.08.20 - hilde.hendrickx@vsko.be


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

Werken met het ontwikkelingsplan


Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand inschrijven en tot 30 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 150,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Op afspraak (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.