Aanmelden




Laden…

Even geduld...

83110-MT3.3-Team MT3.3-Muzo- maestro: krachtige muzische processen in de klas

Doelstellingen:
  • Inzicht verwerven in de kenmerken van krachtige muzische processen.
  • Krachtige muzische processen (beschouwen en creëren) opzetten in de klas.
  • Kijkwijzers bij het muzisch proces gebruiken.
  • Zelf krachtige muzische activiteiten opzetten.
  • Een muzisch project uitwerken op schoolniveau
Doelgroep:

Schoolteams basisonderwijs

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. VVKBaO
Inhoud:

Goede muzische opvoeding vraagt om krachtige, creatieve processen. Tijdens deze sessie gaan we praktijkgericht in op de realisatie van het tweeledige muzische proces van creëren en beschouwen.

Sessie1: krachtige muzo in de klas

De sessie start met een concrete muzische oefening met de deelnemers. Hierop wordt nadien gereflecteerd (duiding en visieverruiming) tijdens een onderwijsleergesprek aan de hand van een kijkwijzer.

 Er wordt nagedacht over:

  • een krachtige start voor een muzische activiteit;
  • manieren om de zintuiglijke waarneming te stimuleren;
  • manieren om onbevangen open te staan voor de (muzische) werkelijkheid;
  • de wijze waarop kinderen zichzelf bijsturen en de rol van de leerkracht  hierin;
  • de manieren waarop we bij kinderen creativiteit en durf kunnen stimuleren;
  • toonmomenten en de beleving van kinderen hierbij;
  • de keuze van vormgevingsmiddelen en manieren om er mee om te gaan.

In het tweede deel van de sessie worden de deelnemers in kleine groepen aan het werk gezet om stevige en rijke muzische activiteiten voor de klas uit te werken.

Tussen sessie 1 en 2 is er een praktijkgerichte taak voor de deelnemers die erop gericht is de kijkwijzers uit te proberen in de praktijk.

Er is ook en voortaak bij sessie 2: De deelnemers brengen op 5 verrassende manieren het gekozen thema mee naar de tweede sessie.

Sessie 2: Het muzo-maxo-team van de school aan het werk

De tweede sessie start met een uitwisseling van de ervaringen opgedaan tijdens het werken met de kijkwijzers.

De tweede sessie wordt een begeleide werksessie waarbij wordt nagedacht over het opzetten van een krachtige muzische themadag met de hele school. De sessie wordt opgebouwd rond 5 fasen

  • inspiratie: groepsbrainstorm (inventariseren en selecteren) bij een ideeënpallet (verwerking voortaak)
  • actualisatie: uitwerken van ideeën in duo’s + verrijking van de ideeën  aan de hand van de kijkwijzers uit sessie 1
  • conceptualisering: samenleggen van de ideeën en onderlinge afstemming
  • planning: afspraken rond verdere uitwerking van de projectdag
  • reflectie: op het einde van de sessie is er een duiding bij het eigen leertraject: explicitering van de aangewende didactiek.
Strategie en methode:

Interactieve vorming ondersteund met materialen en PP. Doesessie.

Bijkomende info:
  • Bij inschrijving drie voorkeurdata opgeven voor elke sessie. Eerste sessie bij voorkeur een studiedag. Tweede sessie kan als studiedag op als pv (3uur!!) Tussen beide sessies minstens 5 weken tijd voorzien. Bevestiging van de definitieve data volgt in juni.
  • Graag inschrijven vóór 31 mei 2011.
  • Aantal sessies: 2 sessie van 3 uur.
  • Bijdrage per inschrijving:
    • Traject: €1140 t/m 25 deelnemers, €1250 vanaf 26 deelnemers

Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 2 sessie(s)
Kwalificatie:

Herneming

Voorwaarde:

Vertrouwd zijn met de visie en de doelen van het Leerplan Muzische opvoeding.


Voor dit initiatief moeten minimum 5 en mogen maximum 40 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 14 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 1140,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Op afspraak
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.