Aanmelden




Laden…

Even geduld...

83110-MT4-Ind Evalueren om te evolueren

Doelstellingen:

Sessie 1:Basissessie

  • Visieontwikkeling rond procesgericht evalueren binnen Kennis maken met verschillende actieve werkvormen voor het evalueren van expressie.
  • Kenmerken  van goede evaluatie binnen muzische opvoeding toepassen in de klaspraktijk.

Sessie 2:Keuzesessie

 Afhankelijk van de keuze voor de tweede sessie:

 Portfolio

  •  Kenmerken  van goede evaluatie binnen muzische opvoeding toepassen in de klaspraktijk.
  • Kennis maken met de mogelijkheden van werken met een portfolio bij kleuters en kinderen van  de  lagere school.
  • Gebruik maken van een portfolio bij het uitzetten van een ontwikkelingslijn voor de muzische  ontwikkeling van kinderen.
  • Kennis maken met de werkvormen van Muzenbox, Muzenboek en  Muzenbum.

 Of

 Rapporteren

  • Inzicht verwerven over zinvolle communicatie over de resultaten van de evaluatie van muzische expressie van kinderen.
  • De eigen rapportering- en communicatiestrategie rond de muzische ontwikkeling van kinderen toetsen aan de kenmerken van goede evaluatie.
  • Nagaan op welke manier de communicatie en rapportering rond de muzische ontwikkeling van kinderen kan aangepakt worden: verkennen van procedures en instrumenten.

 Of

 Muzenbum

  • Kennis maken met de procedures en materialen van Muzenbum: de Muzenbumwerking, de verhalen, de communicatieprenten, het portfolio, het programma.
  • Kennis maken met de vijf toepassingsniveaus van Muzenbum: doelgericht communiceren met leerlingen, realiseren van een leerlijn op basis van de doelen, doelgerichte evaluatie, rapportering over de muzische ontwikkeling van kinderen en interne kwaliteitszorg.
Doelgroep:
  • Traject 1: Leerkrachten basisonderwijs: oudste kleuters en eerste graad
  • Traject 2: Leerkrachten basisonderwijs: tweede en derde graad
Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. VVKBaO
Inhoud:

Sessie1

Tijdens de eerste sessie gaan we na wat de kenmerken zijn van goede evaluatie binnen muzische opvoeding. We denken na over de toepassing van deze kenmerken in de praktijk en over het stimuleren van kinderen tot zelfevaluatie.

We gaan in op verschillende elementen van de evaluatie:

-          werkvormen om de evaluatie op gang te brengen,

-          het zelfevaluerend vermogen van kinderen,

-          proces- en productevaluatie,

-          evalueren om te evolueren,

-          criteria om zinvol te evalueren.

 Sessie 2

 Afhankelijk van de keuze voor de tweede sessie:

 Portfolio: Box, Boek, Bum

We gaan in op proces- en productevaluatie en verkennen verschillende werkvormen die de persoonlijke groei van kinderen stimuleren. We besteden ruim aandacht aan het portfolio als evaluatiemiddel.

Het werken met Muzenbox, Muzenboek en Muzenbum in de klas wordt van naderbij bekeken: de materialen, de procedures en de werkvormen. Videogetuigenissen geven een beeld van de werking in de klas.

Of

Rapporteren

Uitgaande van de kenmerken van goede evaluatie gaan we in op de verschillende mogelijkheden om met kinderen en hun ouders te communiceren over de muzische ontwikkeling van de kinderen.

De eigen rapportering en communicatiestrategie van de school wordt van nabij bekeken. Mogelijke verbeterpunten worden in kaart gebracht en er wordt gezocht naar oplossingen die bijdragen tot een betere communicatie en rapportering.

Ter illustratie wordt gewerkt met de materialen ‘Muzenbox’, ‘Muzenboek’ en ‘Muzenbum’.

Of

Muzenbum

Tijdens deze sessie wordt de Muzenbumwerking bij kleuters en kinderen uit de lagere school toegelicht. De deelnemers maken kennis met de procedures en materialen.

De procedures in Muzenbum om te komen tot:

  • doelgerichte communicatie met kinderen (eigenaarschap van leren),
  • de realisatie van een leerlijn op basis van de doelen (doelgericht werken),
  • doelgerichte leerlingenevaluatie (zelfevaluatie van kinderen),
  • de doelgerichte communicatie over de muzische ontwikkeling van kinderen (rapporteren),
  • interne kwaliteitszorg (beheer van leerlingen- en klasgegevens).

 Materialen:

  • de verhalen van de drie pakketten,
  • de communicatieprenten: klas en individueel,
  • de handleiding,
  • de software: programmademonstratie,
  • de kopieermaterialen voor het maken van de individuele Muzenbums,
  • de materialen bij de aanpak: pop, liedjes, versjes, …
Strategie en methode:

Interactieve sessies met uitproberen van werkvormen.

Bijkomende info:

De inhoud van de tweede sessie (portfolio of rapporteren of Muzenbum) wordt in overleg met de deelnemers vastgelegd tijdens de eerste bijeenkomst.

De inhoud van de tweede sessie (portfolio of rapporteren of Muzenbum) wordt in overleg met de deelnemers vastgelegd tijdens de eerste bijeenkomst.

Sessies: 2 sessie(s)
Kwalificatie:

Herneming!

Voorwaarde:
  • Vertrouwd zijn met het leerplan Muzische opvoeding.
  • Doelgericht aan muzo kunnen werken.

Voor dit initiatief kan je tot 5 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 100,00 Euro
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Gent (Afgelast)
Marialand 31
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Aartsbisdom Mechelen-Brussel (Afgelast)
F. de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.