Aanmelden




Laden…

Even geduld...

83110-MT6-Team MT6-Optimuscho!

Doelstellingen:
  • Sensibilisering van schoolteams voor het belang van kwalitatieve muzische opvoeding en  kunst- en cultuureducatie voor de algemene en harmonische ontwikkeling van elk kind;
  • De ontwikkeling van een schooleigen, breed gedragen visie rond muzische opvoeding en kunst- en cultuureducatie die aandacht heeft voor het specifieke onderwijsaanbod binnen de muzische vorming, voor het geïntegreerd onderwijsaanbod via de andere leergebieden en voor een stimulerend multicultureel en kunstzinnig klimaat op school;
  • Uitbouwen van een continue leerlijn rond kunst- en cultuureducatie met oog voor horizontale en verticale samenhang binnen het leergebied van de muzische vorming en binnen de andere leergebieden (OWD, ET, leerplannen);
  • Verhoging van de pedagogisch- didactische competentie van de leerkrachten in het algemeen en in het bijzonder op het vlak van kunst- en cultuureducatie;
  • De uitbouw van een gevarieerd en stimulerend onderwijsaanbod rond muzo en kunst en cultuur;
  • Verhoging van het beleidsvoerend vermogen van scholen op het vlak van kunst- en cultuureducatie;
  • Het uitbouwen van locale netwerken die gericht zijn op uitwisseling van expertise en de samenwerking met locale culturele actoren;
  • De uitwerking van meerjarenplan als onderdeel van het eigen schoolwerkplan, op basis van de nieuw verworven inzichten en eigen beleidslijnen.
Doelgroep:

Schoolteams basisonderwijs

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. VVKBaO
Inhoud:

Na inschrijving krijgt de school een checklist toegestuurd waarin de relevante schoolgegevens worden opgevraagd. Deze vragenlijst sturen de scholen na invulling terug naar de projectleider. Op basis van deze gegevens bereidt de projectleider samen met de projectmedewerkers het intakegesprek voor.

Sessie 1: PRELUDE (kernteam)

Rondetafelgesprek met het kernteam:

  • kennismaking tussen de kernteamleden,
  • gesprek bij de antwoorden van de vragenlijst,
  • toelichting van de projectdoelstellingen aan de hand van PP,
  • nagaan van de beginsituatie van de school en haar behoeften aan de hand van een checklist,
  • aanpassen van de projectdoelstellingen aan de behoeften van de school,
  • planning van het nascholingstraject en opstellen van projectkalender,
  • opstellen van een engagementsverklaring om te participeren aan het traject.

Sessie 2: IN DE ROOS  (schoolteam)

Muzische oefening als instap
De deelnemers nemen deel aan een geïntegreerde muzische opdracht vanuit de verschillende muzische domeinen. Deze wordt nadien besproken.

Duiding van de muzische domeinen
Interactieve verkenning aan de hand van een rubriceeroefening van kenmerken van elk van de domeinen.

Krachtlijnen van muzische vorming
Stellingenspel rond de krachtlijnen van muzische opvoeding. Gevolgd door groepsgesprek.

Ontwikkelingsdoelen en eindtermen
De deelnemers linken de OD/ET aan de krachtlijnen van muzische vorming.

Van muzo naar kunst- en cultuur
Verkenning van praktijkvoorbeelden van geïntegreerde kunst- en cultuureducatie in basisscholen (good practice), gevolgd door een brainstorm in kleine groepen (verbreding, accent op integratie, nieuwe praktijkideeën).

Knippen en plakken
Op het einde van de sessie worden bij wijze van synthese conclusies geformuleerd. Die vormen de eerste bouwstenen voor de schooleigen visie.

Persoonlijke evaluatie
De deelnemers vullen o.l.v. de projectmedewerker hun individuele projectportfolio aan:

  • de eerste bouwstenen,
  • de krachtlijnen van muzo vertaald naar de school,
  • persoonlijke inzichten en bedenkingen.

Opdracht:
Het creatief verwerken van de bouwstenen in een affiche als visualisatie van de visie voor alle participanten op school.

Sessie 3: ROND DE TAFEL (kernteam)

Rondetafelgesprek met het kernteam:

  • evaluatie van de voorbije studiedag ‘In de roos’
  • afstemming leervaag van het schoolteam op projectdoelen
  • uitzetten van een actieplan op maat van de school
  • bepalen inhouden sessie 4 en 5

 Sessie 4: DE RODE DRAAD (schoolteam)

De rode draad in de breedte (horizontale samenhang binnen muzo)
De projectmedewerker bekijkt aan de hand van zoekopdrachten samen met de deelnemers de algemene doelen van het leerplan. Ze gaan op zoek naar de rode draad. Hieruit komen nieuwe bouwstenen die worden aangevuld bij de bouwstenen uit sessie 2.

Muzische oefening
Vanuit een geïntegreerde muzische oefening ervaren de deelnemers het belang van verticale en horizontale samenhang. De ervaringen worden besproken en geduid.

De rode draad in de diepte (verticale samenhang)
De deelnemers maken kennis met een model van leerlijn op basis van de doelen. Daarbij is er aandacht voor de doelen uit het leergebied van de muzische opvoeding en voor de doelen uit de andere leergebieden.

Oefenen op gebruik van de leerlijn
De deelnemers worden uitgenodigd in een muzische brainstormoefening De ideeën worden verwerkt in een woordveld. Vervolgens selecteren ze doelen uit de leerlijn die bij deze inhouden passen. Nadien volgt een bespreking en de ervaringen worden verwerkt in bouwstenen.

Persoonlijke evaluatie
De deelnemers vullen in hun portfolio hun persoonlijke inzichten uit deze sessie aan. Na het uitvoeren van de opdracht duiden ze hun werkpunten in het portfolio.

Opdracht:
Op basis van het model van leerlijn onderzoeken de deelnemers hun eigen beginsituatie: welke doelen rond kunst- en cultuureducatie komen al aan bod, welke nog niet? Wat wil ik bijsturen? De persoonlijke aandachtspunten nemen ze op in hun individuele projectportfolio. Welk muzisch aanbod deed ik in het voorbije schooljaar?

De leerlijn uitproberen in de praktijk.

Sessie 5: IN DE SPIEGEL (schoolteam)

Van bouwsteen naar muur
Het kernteam verwerkt tussen sessie 3 en sessie 4 de bouwstenen in een ontwerp van visietekst. Deze visietekst wordt aanschouwelijk voorgesteld aan het team. Na de voorstelling kunnen de teamleden de visietekst aanvullen en/of nuanceren.

Bouwstenen sessie 3 en sessie 4
Op het einde van sessie 3 kregen de deelnemers de opdracht het model van leerlijn op basis van de doelen en op basis van het onderwijsaanbod individueel te verkennen en hun werkpunten aan te duiden. Nu vragen we ze om hetzelfde te doen, maar deze keer voor het onderwijsaanbod. De werkpunten die daaruit voort komen vormen het uitgangspunt bij de bespreking in groep.

De deelnemers zitten samen per niveau (vb. kleuters, onderbouw, bovenbouw, of: kleuters + eerste lj., tweede tot vierde leerjaar en vijfde en zesde leerjaar). Een moderator leidt het gesprek. Op een systematische wijze worden de leerlijn en het overzicht van het aanbod doorgenomen. De knelpunten worden aangeduid en er worden afspraken gemaakt over de opvolging ervan.

De afspraken worden eerst per niveau opgelijst en nadien in plenum voor de hele school.

Strategie
De werkpunten worden met de groep geordend volgens belangrijkheid en er wordt afgesproken op welke manier deze punten zullen worden aangepakt. Hieruit ontstaat een plan van aanpak voor de toekomst.

Een charter
Tijdens een geleide brainstorm in kleine groepen wordt nagegaan op welke creatieve manier de schoolvisie rond kunst- en cultuureducatie met kinderen en ouders kan gecommuniceerd worden. De ideeën worden na de brainstorm samengelegd en besproken. Ze worden beoordeeld op basis van hun wenselijkheid en haalbaarheid. Er worden afspraken gemaakt over de verdere uitwerking ervan.

Individuele evaluatie
De deelnemers aan wat het charter voor hen betekent en welk engagement zij willen opnemen om de afspraken te realiseren in hun klas, in hun opdracht.

Sessie 6: OP KOERS (netwerk Optimuscho scholen, kernteams)

Op zoek naar strategie

De deelnemers krijgen per twee of drie (schooloverstijgende samenstelling) een set met mogelijke implementatiestappen om de visie op kunst- en cultuureducatie in de school te implementeren. Deze kaarten zitten in willekeurige volgorde. In onderling overleg bepalen ze een chronologie en leggen de implementatiestappen in een werkbare volgorde. Vervolgens geven ze ook een taakverdeling aan. Na het groepswerk, volgt een uitwisseling van ervaringen: wat werkt met een team? Wat niet?

Stap voor stap: van beginsituatie naar actieplan

De deelnemers bespreken kijkwijzers en modellen die kunnen helpen bij de realisatie van de trajectdoelen.

Effectieve handelingsplannen

Aan de hand van een aantal voorbeelden gaat de projectmedewerker met de deelnemers in gesprek rond effectieve handelingsplanning. concrete tips moeten leiden tot een effectieve handelingsplanning.

Individuele evaluatie

De deelnemers overleggen per school wat ze uit deze sessie als bruikbaar voor de eigen schoolcontext meenemen. Ze formuleren ook twee concrete acties die ze tegen de volgende ontmoeting daadwerkelijk zullen ondernemen.

Opdracht tegen sessie 7:

Breng locale kunst- en cultuuractoren in beeld, lijst ze op en breng deze gegevens mee naar sessie 7. Nodig vertegenwoordigers van deze actoren mee uit naar sessie 7. Op het SharePoint kunnen de deelnemers een modelbrief vinden.

Sessie 7: XXL-KUNST&CULTUUR

(netwerk Optimuscho scholen, kernteams, culturele partners van de scholen)

Even kennis maken

Bij de start van de sessie is er even tijd om ervaringen met betrekking tot de voorbije projectstappen uit te wisselen.

De scholen en vertegenwoordigers van de cultuurwereld maken kennis met elkaar. Dit gebeurt aan de hand van een muzische werkvorm. De projectleider verduidelijkt nog eens de leerdoelen van het Optimuscho!-traject en schetst de rol van de cultuurpartner daarbinnen. (PP)

Kunst- en cultuureducatie

De deelnemers (met vertegenwoordiging van de school en van de culturele actoren in elke groep) krijgen per twee een kaart met daarop citaten uit het rapport ‘gedeeld, verdeeld’ over het belang van kunst- en cultuureducatie en de rol van de culturele organisaties hierin. De groepen lezen de citaten en bespreken dit kort. De bevindingen worden nadien uitgewisseld.

De deelnemers overleggen de mogelijkheden van samenwerken.  

Ter inspiratie: www.canoncultuurcel.be

Een vertegenwoordiger van de Canon Cultuurcel informeert de deelnemers over de mogelijkheden van Dynamo om cultuur in elke klas te brengen.

Culturele actoren en de leerlijn

Na deze input overlegt elke school met zijn partner over de samenwerking. Daarbij zoeken ze een antwoord op enkele vragen:

  • Welke doelen uit de leerlijn kunnen we beter realiseren door samen te werken?
  • In welke mate kunnen we het culturele aanbod gebruiken bij het uitbouwen van een breed en gevarieerd onderwijsaanbod rond kunst – en cultuur?

Na het groepswerk is er even kans tot uitwisseling in plenum. De projectbegeleider leidt het gesprek aan de hand van richtvragen (PP).

Strategie en methode:

Projectonderdelen 

Sessie 1(intake) en sessie 3 (kernteambijeenkomst) zijn bedoeld voor de schoolleider en het kernteam (met ev. vertegenwoordigers van de locale kunst- en cultuuractoren)

Sessie 2, 4 en 5 zijn bedoeld voor het schoolteam en ev. vertegenwoordigers van de locale kunst- en cultuuractoren).

Netwerking en SharePoint

Tijdens het traject willen we de deelnemers aanzetten tot het uitwisselen van good practice. Daarom nodigen we de scholen uit om te participeren aan het OPTIMUSCHO SharePoint. Op dit SharePoint komen zowel de trajectinstrumenten van deze nascholing als het materiaal van de deelnemende scholen.

Bijkomende info:
  • OPTIMUSCHO! is een intens traject. Daarom kan het ook over 2 jaar gespreid worden. Scholen die zich inschrijven engageren zich wel voor alle sessies.
  • Tussen de verschillende vormingen met het team dienen minstens 5 weken te liggen.
  • Voor de eerste twee sessies telkens  drie voorkeurdata opgeven. De andere data worden afgesproken tijdens het intakegesprek.
  • De datum voor het intakegesprek wordt telefonisch afgesproken in de loop van de maand juni of ten laatste in de maand september (voor latere inschrijvingen).
  • Graag inschrijven vóór 31 mei 2011.

  • Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
    Sessies: 7 sessie(s)
    Kwalificatie:

    Intens nascholingsproject.

    optimuscho.bmp

    Voorwaarde:

    Uitsluitend teamgerichte nascholing. Alle teamleden sluiten aan. De school volgt het volledige traject.


    Voor dit initiatief moeten minimum 5 en mogen maximum 40 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
    Voor dit initiatief kan je tot 14 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
    Bijdrage: 1950,00 Euro
    Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
    Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
    info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
    Plaats en Data:
    Op afspraak
    (Kaart)
    • Reeks 1:
      Datum en Sessies nog niet gekend.
    Ben je zeker da je

    Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.