Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8311D-mod. 1 Het gebruik van sprint als compenserende dyslexiesoftware, module voor beginnende gebruikers

Doelstellingen:
  • Zicht krijgen op de mogelijkheden van dyslexiesoftware in de klaspraktijk. (Basisvaardigheden)
  • Dyslexiesoftware efficiënt kunnen inzetten in de eigen school
  • Samen leren met en van ervaren gebruikers van dyslexiesoftware
Doelgroep:
  • Buitengewoon onderwijs – gewoon basisonderwijs – gewoon secundair onderwijs
  • Leerkrachten, zorgcoördinatoren, logopedisten, leerlingenbegeleiders en graadcoördinatoren.

Beginsituatie van de deelnemers:

Deelnemers aan deze module hebben computervaardigheden als openen en opslaan van documenten, basiskennis Word. Het werken met de verkenner vormt geen probleem.
De deelnemers hebben een basiskennis over dyslexie.

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. VVKBuO, VVKBaO, VVKSO, in samenwerking met medewerkers van Jabbla.
Inhoud:

Deze sessie kan een eerste kennismaking zijn, maar is ook nuttig voor de mensen die het programma reeds gebruiken en voor de introductie toch graag bij de basis starten.

Na de sessie zijn de basisvaardigheden gekend:

  • Gebruik van de sprinter leesknop.
  • De verschillende voorleesknoppen in sprint en Word.
  • Het regelen van de leessnelheid en het instellen van de taal.
  • De verschillende tools die kunnen helpen bij het spellen: de spellingchecker, de homofonentool, Skippy ( woordvoorspeller) en het spreken tijdens het typen.
  • De tools die kunnen helpen bij het studeren: de markeerstiften, de samenvattingsfuncties.

De tools waarmee we bestanden kunnen omzetten naar een MP3-bestand.

Strategie en methode:

De uitleg, instructie en demonstratie worden centraal gegeven. Daarna gaat iedere deelnemer onder begeleiding met het programma aan de slag op zijn eigen laptop.

Bijkomende info:

Onthaal:

voormiddag vanaf 8.30 uur

namiddag vanaf 12.30 uur

De deelnemers brengen hun eigen laptop mee waarop het dyslexieprogramma Sprint is geïnstalleerd. Eventueel heeft de deelnemer audio-oortjes bij.

Bij de inschrijving is er de mogelijkheid om vragen te formuleren. Vooraf ingestuurde vragen zullen zoveel als mogelijk beantwoord worden binnen de sessie.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Beginsituatie van de deelnemers:

Deelnemers aan deze module hebben computervaardigheden als openen en opslaan van documenten, basiskennis Word. Het werken met de verkenner vormt geen probleem.

De deelnemers hebben een basiskennis over dyslexie.


Voor dit initiatief moeten minimum 2 en mogen maximum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 25,00 Euro
Lesgever: verbond VVKBuO
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Antwerpen (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 16 december 2011 van 09:00 tot 12:00
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • vrijdag 16 december 2011 van 13:00 tot 16:00
Nascholingsdienst PEDIC (Inschrijven afgesloten)
Coupure Rechts 314
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 28 november 2011 van 09:00 tot 12:00
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • maandag 28 november 2011 van 13:00 tot 16:00
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Hasselt (Inschrijven afgesloten)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 2 december 2011 van 09:00 tot 12:00
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • vrijdag 2 december 2011 van 13:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.