Aanmelden




Laden…

Even geduld...

85117-Ind-B Trefdag Nt2 - Brussel

Doelstellingen:

logoTrefdagenNt2_2012.png

4_PBD_VOCVO.jpg

logoHvN.gif

De Trefdag Nt2 beoogt:

  • deskundigheidsbevordering op vlak van didactiek van taalverwerving
  • vernieuwende inzichten en concepten delen
  • goede voorbeelden van praktijken uitwisselen
  • netwerkvorming bevorderen
Doelgroep:

Docenten en verantwoordelijken Nt2 van alle aanbodsverstrekkers uit alle regio’s zijn op deze trefdag welkom!

Aanbieder: Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Samenwerkingsverband Huizen van het Nederlands en de Begeleidingsdiensten van het Volwassenenonderwijs
Inhoud:

PROGRAMMA

  • 09.00 u. - 09.30 u.: Onthaal/koffie/materialenmarkt
  • 09.30 u. - 10.15 u.: Verder onthaal/koffie/materialenmarkt/openingsessie

Jamila wil dat haar kinderen Nederlands kunnen oefenen. Diallo heeft een probleem met zijn huisbaas. En Lotte zoekt extra lesmateriaal. In deze openingssessie richten we de blik op de wereld rondom je klas. Welke andere organisaties staan nog klaar voor jou of voor je cursisten? Bijvoorbeeld om meer kansen op leren te bieden, of om te ondersteunen bij Problemen.

De wereld rondom je klas komt voor een halfuurtje naar onze aula. Op een gevarieerde manier presenteren een reeks partners uit Brussel en Vlaams-Brabant zichzelf. Wat kunnen ze voor jou of je cursisten doen? En hoe doen ze dat? We zorgen ervoor dat iedereen in de aula gehoord wordt en dat al je vragen een plaats krijgen.

  • 10.15 u. - 11.45 u.: Ronde 1

1. Coaching en andere vormen van professionalisering: ervaringsuitwisseling  –  Marrit Van Coillie en Koen Verhoeven (CVO Lethas)

Heb je ervaring met of interesse in het coachen van nieuwe leerkrachten of andere vormen van professionalisering en wil je hierover van gedachten wisselen met collega's van andere scholen, dan is deze sessie iets voor jou. We wisselen ervaringen uit over voorbeelden, problemen en oplossingen, methodes, instrumenten, enzovoort.

2. Marokkaans Arabisch voor beginners - Rebekka Van der Borght (HvN Brussel)

Hoe voelt het om een eerste les volledig in het Arabisch te krijgen? We kruipen in de huid van onze cursisten om te ondervinden wat een taalbad nu echt inhoudt. Nadien bespreken we in een rondetafelgesprek wat deze ervaring betekent voor jouw NT2-lessen. Alleen interessant voor wie nog geen Marokkaans Arabisch kent!

3. Het ERK en wat je er mee kan in de klas - Els Willems en Marlène Rasir (CVO Zuid-Limburg)

Het Europees referentiekader is een lijvig document. Daarom is het niet evident om er mee aan de slag te gaan. In deze workshop leren de deelnemers waarvoor ze het ERK concreet kunnen gebruiken in de klas en hoe je dat doet. We tonen hoe je mat behulp van de cando-statements evaluatieroosters en taakomschrijvingen kan maken voor alle niveaus. Verder bekijken we hoe dat kadert in een evaluatiesysteem met taaltaken en portfolio.

4. Werken met Portfolio binnen NT2 - Ester Dewil (CVO Brussel)

In deze sessie toont een docent van CVO Brussel hoe ze in hun lessen een portfolio gebruiken in het kader van een brede evaluatie. Verder kom je te weten wat de voor- en nadelen zijn voor de cursisten en voor de docent. Wat steek je nu in zo’n portfolio en hoe begin je eraan? De lesgever vertelt over hun aanpak, toont materiaal en beantwoordt jouw vragen.

5. Lichaamstaal en feedback – Leen Maes (CVO Meise-Jette)

Lichaamstaal: zo duidelijk, of toch niet? In hoeverre ben je je bewust van je eigen lichaamstaal? Begrijp je de lichaamstaal van je cursisten? Hoe geef je op een positieve manier feedback en wat met verschillende culturen? Allemaal vragen waar we in deze workshop samen antwoorden op zoeken.

6. Extramurosactiviteiten: ervaringsuitwisseling -  An Lanssens en Frieda Hermans (CVO Lethas)

Heb je ervaring met of interesse in het organiseren van extramurosactiviteiten voor NT2-cursisten en wil je hierover van gedachten wisselen met collega's van andere scholen, dan is deze sessie iets voor jou. We kunnen praten over goede voorbeelden, problemen en oplossingen, de meerwaarde van dergelijke activiteiten, reacties van cursisten.

7. Lees- en luistermateriaal bij Tom, Sam en Betty - Johan Van Caeneghem en Sabine Libaut (CBE Brusseleer)

De sprekers, Alfalesgevers bij CBE Brusselleer, hebben tekstmateriaal verzameld en verwerkt tot audiomateriaal. Ze tonen jullie de teksten, waaronder de boeken Tom, Sam en Betty voor beginnende volwassen lezers, en laten jullie kennismaken met het audiomateriaal, dat vooral bruikbaar is in Alfagroepen en bij beginnende NT2-cursisten.

8. Stem = ademhaling x resonantie – Ines Blomme (ILT)

Deze workshop gaat in op alle aspecten van stemgebruik: houding, ademhaling, stem, resonantie en stemhygiëne. Door oefeningen op de verschillende onderdelen worden de deelnemers zich bewust van de mogelijkheden van de stem en leren ze hoe ze hun stem zo optimaal mogelijk kunnen gebruiken.

9. Kapstokken voor een volwassen volwassenenonderwijs -  Leo De Clerck (SCVO Sité)

In deze workshop lichten we een alternatieve benadering toe. Trefwoorden: taaltaken, klasprojecten, individuele(re) benadering, sneller evalueren met evaluatiesjablonen, werken met een drie-kleuren-code (rood, geel, groen), lessen op niveau van de cursist, Freinet, …. Geen getheoretiseer maar alles is direct in de praktijk toepasbaar. Vooral geschikt voor het verlengd traject en basiseducatiecursisten maar zeker ook te gebruiken in het regulier en sneltraject.

Uw vragen zijn de kapstokken van deze interactieve workshop. We vertrekken vanuit uw praktijk. Mail uw vraag/vragen ten laatste 1 week op voorhand (wat verwacht u van uw cursisten, wat zijn uw specifieke problemen, …?) naar dutchlanguage@hotmail.com en vermeld zeker de plaats van de workshop (!) 

10. Audio- en videomateriaal van het internet gebruiken in een klas zonder internet –  Sven Langhendries (CVO Lethas)

Met behulp van gebruiksvriendelijke, virusvrije en gratis programma’s downloaden we geluid- en beeldmateriaal van het internet, we leren hoe we dit materiaal kunnen bewerken en op een drager (USB-stick, CD-rom, …) zetten, om nadien af te kunnen spelen in een klas zonder internet.

Tijdens het eerste uur krijgt de deelnemer info over de mogelijkheden om audio- en videomateriaal te downloaden, tijdens het laatste half uur kan hij/zij zelf aan de slag om alles eens op een pc uit te testen.

11. Improvisatie met cursisten  - Ward Sulmont en Marthe Wouters (CBE Brusselleer)

Met deze Interactieve workshop willen we docenten warm maken om te improviseren met hun cursisten. We bekijken beeldmateriaal van improvisatie met cursisten en wisselen ervaringen met theater in de klas uit. We proberen verschillende werkvormen van improviseren uit en bespreken dit. Zo kunnen we heel wat tips meegeven.

12. Interactief lesgeven met DYMO/Mimio - Carmen Van Looy

Dankzij DYMO/Mimio verandert elke gewone klas in een interactieve leerruimte. En dit door een familie van gebruiksvriendelijke tools die perfect samenwerken. Zo kunnen leerkrachten volledig focussen op simpelweg lesgeven, zonder zich zorgen te maken over de technologie. Lessen worden visueler en boeiender voor cursisten. En zo leren en onthouden zij meer van uw lessen!

In deze sessie worden alle producten van DYMO/Mimio getoond en worden nuttige tips gegeven om uw lessen interactief te maken. Na deze sessie zal u weten hoe u uw lessen interactief kan maken op een snelle, makkelijke en goedkope manier. Er worden veel voorbeelden getoond uit uw vakgebied, en er zijn tal van kansen om het zelf uit te proberen.

                                                          

  • 11.45 u. - 12.45 u.: Middagpauze/materialenmarkt
  • 12.45 u. - 14.15 u.: Ronde 2

1. Een taakgerichte les ondervinden - Els Willems en Marlène Rasir (CVO Zuid-Limburg)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

Hoe voelt het om taakgericht les te krijgen? In deze workshop neem je de plaats in van de cursist en volg je een taakgerichte les. Regelmatig wordt de les onderbroken om stil te staan bij het waarom, om ervaringen te delen, knelpunten aan de halen en worden de achterliggende principes blootgelegd. Van de lesgevers krijg je ook informatie over hoe zij in centrum taaltaken ontwikkelen en inzetten voor evaluatie. Ten slotte krijg je ook de link naar de ondersteuningswebsite met voorbeeldtaken en een handleiding voor het maken ervan.

2. Doorstroom CBE-CVO: tweerichtingsverkeer! – Shalini Roppe (VOCVO) 

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

De doorstroom van cursisten basiseducatie naar een CVO verloopt dikwijls moeizaam. CVO’s van hun kant hebben het soms moeilijk cursisten (tijdig) door te verwijzen naar een CBE. Wat zijn de redenen? Hoe komen we tot gedragen oplossingen?

In een eerste luik focust de workshop op doorstroom als tweerichtingsverkeer en op doorstroom in een breder perspectief dan NT2 alleen. Wat zijn verschillen tussen basiseducatie en secundair volwassenenonderwijs: we zoomen in op regelgeving, opleidingsprofielen en leerplannen, op didactiek.

In een tweede luik gaan we dieper en praktijkgericht in op hoe de kloof tussen CBE en CVO kan gedicht worden. Interactie vanuit (eigen) praktijkvoorbeelden NT2 is hier aan de orde. We gaan samen op zoek naar kwaliteitscriteria voor een goede afstemming op het vlak van doelen, inhouden, didactiek.

De deelnemers hebben praktijkervaring met het thema en brengen standpunten naar voor die in het eigen centrum gedragen zijn. De deelnemers zijn vertrouwd met de leerplannen NT2. 

3. iLuisteren & iKijken – Erwin Taets (Katho)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

Het verzamelen van degelijk, kwalitatief hoogstaand en interessant kijk- en luistermateriaal voor de taallessen is niet eenvoudig. Leesmateriaal vinden we snel genoeg in kranten, tijdschriften en op websites. Maar hoe komen we aan kijk- en luistermateriaal dat geschikt is voor onze lessen? Waar is materiaal te vinden? Hoe slaan we kijk- en luisterfragmenten op om ze te gebruiken in de les? En wat zijn enkele moderne, vernieuwende ideeën op het gebied van kijk- en luistervaardigheid, de integratie van ICT en BZL, en hoe kan het internet als schatkamer voor kijk- en luistervaardigheid ons leven als lesgever makkelijker, afwisselender en vooral interessanter maken? Dat is het onderwerp van de bijscholing iLuisteren en iKijken. De bijscholing is een boeiende lezing boordevol praktische tips waarmee u direct zelf aan de slag kunt. Leer:

  • waar u kijk- en luistermateriaal op het internet vindt;
  • hoe u dat materiaal op uw eigen pc kunt opslaan ;
  • hoe u op afwisselende manier met luistermateriaal in de klas aan de slag kunt.

De bijscholing is bedoeld voor beginnende computergebruikers zonder enige specifieke voorkennis behalve een basisvertrouwdheid met Windows of OS/X.

4. Les geven in een multiculturele samenleving – Joan Leeflang (ODICE)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

Les geven in een interculturele context vergt een aantal competenties. In een interactieve workshop verwerven de deelnemers inzichten over de competenties die ze nodig hebben. Ze doen dit aan de hand van voorbeelden van methodieken over omgaan met diversiteit. Na de workshop weten deelnemers hoe ze interculturele competenties kunnen gebruiken in hun dagelijks leven.

5. Spelling en interpunctie  -  Marian Goossens (CVO Crescendo Mechelen), Ines Blomme (Interfacultair Instituut voor Levende Talen Leuven) en An Wouters (CVO TSM Mechelen)

In deze workshop tonen we enkele werkvormen waarmee je spellingproblemen op een speelse manier aan de man kunt brengen. We denken hierbij aan de schrijfwijze van het werkwoord, het adjectief, de hoofdletters enz. Bovendien focussen we ook op interpunctie: waarom schrijven we een punt achter een zin, waarom horen hier komma's, hoe zit het met aanhalingstekens enz.? Met andere woorden: we stappen af van het klassieke leermodel en tonen hoe je spellinglessen ook op een aangename manier - zowel voor de docent als voor de cursist - kunt organiseren. Welkom!

6. Telescoop gericht op de melkweg  –  Merel Borgesius (Stichting Melkweg+)

Eind 2011 werden in Nederland de eerste boekjes uit de reeks Melkweg gepubliceerd. Meer boekjes zijn in voorbereiding. Melkweg  is ontwikkeld voor gevorderde alfabetiseringscursisten. De boekjes zijn gericht op verbetering van zowel begrijpend lezen als technische leesvaardigheid. Melkweg trok direct de aandacht in de Vlaamse alfawereld, maar de vraag is of het materiaal zonder meer inzetbaar is in Vlaanderen. In deze workshop willen we de inzetbaarheid van Melkweg in Vlaanderen nader onderzoeken.

De workshop heeft een interactief karakter. Na een korte introductie op de opzet en didactische uitgangspunten van Melkweg gaan we actief met het materiaal aan de slag en beoordelen het op geschiktheid. De opbrengst van deze workshop is een lijst met verbeterpunten:  Zou Melkweg kunnen worden aangepast voor Vlaamse alfacursisten? En wat zou er dan moeten gebeuren?

7. De motivatiespeurtocht: wat zijn de sterkste motivatoren en hoe gebruik je ze?  - Jan Strybol (BVNT2 / PCVO Het Perspectief)

Vaak richten we onze feedback op het besef van de cursist. Maar soms ligt daar niet het probleem en moeten we veeleer inzetten op de volgende stap in de evolutie: motivatie. Maar hoe doe je dat? Wat zijn de sterkste motivatoren? Deze workshop buigt zich over de vele gezichten van motivatie en hoe je een cursist daarmee kan prikkelen, zowel in de lesactiviteit als met feedback. In een eerste fase bouwen we via een brainstorm aan een begrip van het fenomeen motivatie. Het tweede deel is een actieve toepassing van het motivatiepalet (in een cursistengesprek en/of een lesactiviteit).We oefenen onder andere op het voeren van een motivatiegesprek op basis van een portfolio.

8. Grundtvig leerpartnerschappen - Frank Voet (CBE Brusselleer), Hans Smet (CVO KHNB) en Griet Gunst (CVO Lethas en medewerker van Grundtvig)

In deze workshop wordt Grundtvig gepresenteerd, geïllustreerd aan de hand van enkele voorbeelden van internationale leerpartnerschappen. Zo krijgen de deelnemers zicht op de mogelijkheden die Grundtvig ook voor hun instelling kan betekenen.

9. Energize & Focus – Leen De Koker (Inspinazie) en Ines Blomme (Interfacultair Instituut voor Levende Talen Leuven)

Energizers en focussers zijn zeer waardevol: om (dieper) kennis te maken, om vertrouwen te scheppen, om een training, workshop of vergadering te verluchten,... De energizers en focussers liggen in de lijn van impro-technieken: ze worden gekenmerkt door samenspel, loslaten, vertrouwen, connectie, concentratie en spelplezier. Deze workshop is voor iedereen die groepen begeleidt of leidt of vormingen geeft.

10. CLIL / Emile - Annelies Peeters en Michele Lucangelo (CVO KHNB)

CLIL staat voor ‘Content and language integrated learning’. In het Frans heet dat dan ‘Enseignement d'une matière par intégration d'une langue étrangère’ of Emile. Bij dit opzet worden vakken onderwezen in een vreemde of tweede taal. De doelstellingen daarbij zijn zowel affectief als cognitief: bereiken van een grotere tevredenheid over de leerstof en een vluggere en betere verwerving van het Nederlands. Hoe werkt het en kunnen we er iets uit leren voor Nt2?

11. Proeven van Sector 2 - Griet Luyten (VDAB Antwerpen)

Hoe kan je in drie maanden tijd cursisten met een basisniveau 1.1 klaarstomen voor een VDAB-beroepsopleiding in de secundaire sector? In deze workshop proef je van het taakgerichte materiaal dat VDAB hiervoor ontwikkelde. In Sector 2 delen de elektricien en de keukenhulp, de bouwvakker en de schoonmaker hetzelfde klaslokaal. Ze krijgen klassikale taken, werken in groepjes volgens hun beroepskeuze en maken ook nog individuele keuze-activiteiten naar eigen behoefte. Uiteraard staan de sleutelvaardigheden in elke les centraal: belangrijk om een job te vinden en te behouden!

 

  • 14.15 u. - 14.30 u.: Koffie
  • 14.30 u. - 16.00 u.: Ronde 3

1. Een taakgerichte les ondervinden (deel 2) - Els Willems en Marlène Rasir(CVO Zuid-Limburg)

 Vervolg van deel  1.

2. Doorstroom CBE-CVO: tweerichtingsverkeer! (deel 2) – Shalini Roppe (VOCVO) 

Vervolg van deel  1.

3. iLuisteren & iKijken (deel 2) – Erwin Taets (Katho)

Vervolg van deel  1.

4. Les geven in een multiculturele samenleving (deel 2) – Joan Leeflang (ODICE)

Vervolg van deel  1.

5. Diversiteit is de norm. Er mee leren omgaan de uitdaging  - Piet Van Avermaet (Steunpunt Diversiteit en Leren – UGent)

Onze samenleving is altijd divers geweest. Sinds de eeuwwisseling is die diversiteit - door nieuwe migratiestromen - alleen maar toegenomen. Niet voor niets spreekt onder andere Vertovec (2006) over 'superdiversiteit'. Deze superdiversiteit manifesteert zich ook in het NT2-onderwijs. Dat diversiteit een meerwaarde is voor een samenleving en ook voor het NT2-onderwijs (ook vanuit een didactisch perspectief) zal niemand ontkennen. Maar dit betekent daarom nog niet dat het omgaan met die diversiteit altijd even goede ervaringen oplevert bij NT2-docenten. Pasklare antwoorden op de uitdagingen en knelpunten zijn er niet zomaar. Dat het meer is dan wat interculturele kennis of het beschikken over interculturele competenties, daar is iedereen het over eens. Elke NT2-docent heeft zo zijn of haar goede en minder goede ervaringen; heeft zaken afgesproken en uitgewerkt die in de eigen context werken.

In deze sessie worden geen pasklare antwoorden gegeven; geen 1001 tips over omgaan met diversiteit aangeboden. In deze sessie willen we een ervaringsuitwisseling over omgaan met diversiteit in NT2-groepen organiseren. Deze sessie wil op een interactieve manier ingaan op concrete vragen die jullie naar de sessie meebrengen en wil iedereen de kans bieden om ervaringen uit te wisselen. Aan de deelnemers aan deze sessie wordt dus gevraagd om zich in die zin voor te bereiden.

6. Het leven zoals het is: Nederlands – Johannes Rumbaut en Arezki Bekkour (CBE Zuid-Oost-Vlaanderen)

In deze interactieve vorming vertrekken we vanuit een authentiek document (tekst, luisterfragment, etc.) om tot enkele voorbeelden van taaltaken te komen. Op hun beurt lokken deze verschillende andere deeltaken uit die echt kaderen in de leefwereld van de NT2-cursisten.  waarin de deelnemers zelf meedenken en uiteindelijk een eindproduct en enkele tips meekrijgen.

7. Werken met reclamemateriaal – Leen Verrote en Annelies Nordin (ILT)

Taalvaardigheid inoefenen aan de hand van reclameboodschappen: het kan. Reclame is van alle tijden en alomtegenwoordig: op straat, radio en tv, in kranten en magazines, op het internet, zelfs op de kleding van onze sportvedetten. Reclame heeft een duidelijke bedoeling: een product aanprijzen om het te verkopen. Hoe wordt een product aangeprezen? Met beelden, muziek, taal, ...  Taal is wat ons interesseert. Ook onze studenten worden met (Nederlandstalige) reclame geconfronteerd. Bovendien is reclame ook vanuit cultureel opzicht interessant. Hoe talig omgaan met deze en andere aspecten van reclame in de NT2-klas komt in deze workshop uitgebreid aan bod.

8. Gecombineerd leren ook iets voor NT2! – Wim Baert (CVO Leerstad)

In deze sessie toont CVO Leerstad hoe ze gecombineerd onderwijs aanbiedt aan NT2-cursisten. Je bekijkt voorbeeldlessen, krijgt uitleg over hoe het centrum dat aangepakt heeft en over het materiaal dat gemaakt werd. Je krijgt inzicht in de succesfactoren en de valkuilen en staat ook stil bij het evalueren in gecombineerd leren.

9. Energize & Focus – Leen De Koker (Inspinazie) en Ines Blomme (Interfacultair Instituut voor Levende Talen Leuven)

Energizers en focussers zijn zeer waardevol: om (dieper) kennis te maken, om vertrouwen te scheppen, om een training, workshop of vergadering te verluchten,... De energizers en focussers liggen in de lijn van impro-technieken: ze worden gekenmerkt door samenspel, loslaten, vertrouwen, connectie, concentratie en spelplezier. Deze workshop is voor iedereen die groepen begeleidt of leidt of vormingen geeft.

10. Actieve werkvormen - Edith Vantorre en Veerle De Vidts (CVO Strombeek/Grimbergen)

Hoe stimuleer je cursisten om hun spreekdurf te overwinnen? Hoe maak je een saai onderwerp boeiend?  Hoe krijg je beweging in je klas? In deze workshop krijgen de deelnemers de kans om actieve werkvormen te ervaren.  Bedoeld voor  beginnende leerkrachten voor alle richtgraden.

11. Woordenschat: het hart van taal en taalverwerving - Jan Opdeweegh (CBE Brusselleer)

Hoeveel woorden moeten mijn cursisten kennen ? Welke woorden zijn dat ? Hoe kunnen die het best geleerd worden ? In deze interactieve workshop zoeken we met de voordrachthouder antwoorden op deze vragen.

12. Leerpaden Nt2. Materiaal voor e-learning met Toll-Net! – Ann Hellemans (CVO Crescendo en coach Toll-Net community Nt2), Els De Maeyer (CVO Strombeek-Grimbergen) en Eva Provoost (CBE Halle-Vilvoorde)

Tijdens deze sessie delen wij de ervaringen van het samen ontwikkelen van e-content binnen een community van docenten NT2. De community biedt een nascholing in een taakgerichte e-didactiek. Wat is de werkwijze? Wat zijn de voordelen, de moeilijkheden, de resultaten,…? We bekijken samen met een lesgever die lid is van de ontwikkelgroep enkele leerpaden voor cursisten Nt2. Deze workshop richt zich op verschillende richtgraden en op het publiek van CVO én van Basiseducatie. 

Strategie en methode:

Workshops

Bijkomende info:
  • Hoe krijg ik een attest?

Enkele dagen na de Trefdag ontvangt u een verzoek om een on line evaluatie in te vullen. Na deze evaluatie krijgt u een link naar het attest (.pdf) dat u kan afdrukken.

  • Kan ik mijn keuze van de sessies nog aanpassen?

Je kan jouw keuze na inschrijving nog aanpassen door opnieuw in te loggen. De aanpassing kan niet meer na het afsluiten van de inschrijvingsperiode. Er worden geen terugbetalingen gedaan.

Meer info op de portaalsite: http://www.trefdagen.vwoland.be/

Sessies: 3 sessie(s)
Kwalificatie:

Workshops

Voorwaarde:

Voor dit initiatief kan u inschrijven van 26 maart 2012 tot en met 30 april 2012.

Uitschrijven kan ook tot en met 30 april 2012. Na deze datum wordt geen terugbetaling voorzien. Om uw inschrijving te annuleren, moet je opnieuw inloggen op www.nascholing.be//index.aspx?type=6


Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 2 mei 2012 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 30,00 Euro
Lesgever: Vantorre Edith
Van der Borght Rebekka
Dewil Ester
Van Avermaet Piet
Smet Hans
Baert Wim
Vienne Matthias
Maes Leen
Bogaerts Luc
Langhendries Sven
Leeflang Joan
De Maeyer Elsje
Verhoeven Koen
Rumbaut Johannes
Voet Frank
Willems Els
Rasir Marlène
Wouters An
Gunst Griet
Bekkour Arezki
Van Caeneghem Johan
Peeters Annelies
Hellemans Anne
De Clercq Leo
De Vidts Veerle
Provoost Eva
Strybol Jan
Libaut Sabine
Van Looy Carmen
Opdeweegh Jan
Borgesius Merel
Lanssens An
Taets Erwin
Hermans Frieda
Blomme Ines
Lucangelo Michele
De Koker Leen
Van Coillie Marrit
Sulmont Ward
Wouters Marthe
Goossens Marian
Luyten Griet
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Huis van het Nederlands (Inschrijven afgesloten)
Ph. de Champagnestraat 23
1000 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 11 mei 2012 van 10:15 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.