Aanmelden




Laden…

Even geduld...

85117-Ind-H Trefdag Nt2 - Hasselt

Doelstellingen:

logoTrefdagenNt2_2012.png

4_PBD_VOCVO.jpg

logoHvN.gif

De Trefdag Nt2 beoogt:

  • deskundigheidsbevordering op vlak van didactiek van taalverwerving
  • vernieuwende inzichten en concepten delen
  • goede voorbeelden van praktijken uitwisselen
  • netwerkvorming bevorderen
Doelgroep:

Docenten en verantwoordelijken Nt2 van alle aanbodsverstrekkers uit alle regio’s zijn op deze trefdag welkom!

Aanbieder: Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Samenwerkingsverband Huizen van het Nederlands en de Begeleidingsdiensten van het Volwassenenonderwijs
Inhoud:
  • 8.30 u. - 9.00 u.      onthaal
  • 9.00 u. - 9.15 u.      inleiding
  • 9.30 u. - 11.00 u.     Ronde 1

1. Brain Gym® Leren gebeurt niet alleen in je hoofd. – Helena Depuis (Edu-Care Comm.V.)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

Brain Gym® bestaat o.a. uit een set van 26 bewegingsoefeningen die je bewust uitvoert volgens je behoeften.  Ze activeren je competenties en helpen je om gemakkelijker te leren.   Deze bewegingen werken op het geheugen, de concentratie, lees-, schrijf-, reken- en organisatie­vaardig­heden, het algemeen gevoel van welzijn,…. Brain Gym is oorspronkelijk door Paul Dennison ontwikkeld voor kinderen, jongeren en volwassenen met leesmoeilijkheden, maar wordt nu gebruikt ter ondersteuning van elke vorm van leren.In deze workshop hebben we het ook over de drie dimensies van intelligentie en hun relatie met efficiënt leren.  Brain Gym is niet remediërend, maar wel voorwaardenscheppend. Naast het uitvoeren van enkele bewegingsoefeningen zoeken we samen ook naar concretiseringen voor onze praktijk.

2. Doorstroom CBE-CVO: tweerichtingsverkeer! – Luc Bogaerts (VOCVO)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

De doorstroom van cursisten basiseducatie naar een CVO verloopt dikwijls moeizaam. CVO’s van hun kant hebben het soms moeilijk cursisten (tijdig) door te verwijzen naar een CBE. Wat zijn de redenen? Hoe komen we tot gedragen oplossingen?

In een eerste luik focust de workshop op doorstroom als tweerichtingsverkeer en op doorstroom in een breder perspectief dan NT2 alleen. Wat zijn verschillen tussen basiseducatie en secundair volwassenenonderwijs: we zoomen in op regelgeving, opleidingsprofielen en leerplannen, op didactiek.

In een tweede luik gaan we dieper en praktijkgericht in op hoe de kloof tussen CBE en CVO kan gedicht worden. Interactie vanuit (eigen) praktijkvoorbeelden NT2 is hier aan de orde. We gaan samen op zoek naar kwaliteitscriteria voor een goede afstemming op het vlak van doelen, inhouden, didactiek.

De deelnemers hebben praktijkervaring met het thema en brengen standpunten naar voor die in het eigen centrum gedragen zijn. De deelnemers zijn vertrouwd met de leerplannen NT2.  

3. Omgaan met moeilijk gedrag in volwassenenonderwijs - Roeland Van den Broek (CVO Crescendo)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

 Deze workshop werd specifiek ontworpen om in te gaan op de concrete problemen die veel NT2-leerkrachten hebben met hun cursisten. Daarnaast is de inhoud relevant voor iedereen die in het volwassenenonderwijs lesgeeft en problemen ervaart met storend gedrag van cursisten tijdens de les. In de workshop worden concrete tips, technieken en inzichten aangeboden. Daarnaast worden de reacties op het storend gedrag ingeoefend en uitgediept in concrete situaties waarna er voldoende feedback gegeven kan worden.

4. Kapstokken voor een volwassen volwassenenonderwijs -  Leo De Clerck (SCVO Sité)

In deze workshop lichten we een alternatieve benadering toe. Trefwoorden: taaltaken, klasprojecten, individuele(re) benadering, sneller evalueren met evaluatiesjablonen, werken met een drie-kleuren-code (rood, geel, groen), lessen op niveau van de cursist, Freinet, …. Geen getheoretiseer maar alles is direct in de praktijk toepasbaar. Vooral geschikt voor het verlengd traject en basiseducatiecursisten maar zeker ook te gebruiken in het regulier en sneltraject. Uw vragen zijn de kapstokken van deze interactieve workshop. We vertrekken vanuit uw praktijk. Mail uw vraag/vragen ten laatste 1 week op voorhand (wat verwacht u van uw cursisten, wat zijn uw specifieke problemen, …?) naar dutchlanguage@hotmail.com en vermeld zeker de plaats van de workshop (!)

5. Gecombineerd leren ook iets voor NT2! – Iris Stevens en Niki Van Mechelen (CVO Antwerpen-Zuid)

In deze sessie toont CVO Antwerpen Zuid hoe ze gecombineerd onderwijs aanbiedt aan NT2-cursisten. Je bekijkt voorbeeldlessen, krijgt uitleg over hoe het centrum dat aangepakt heeft en over het materiaal dat gemaakt werd. Je krijgt inzicht in de succesfactoren en de valkuilen en staat ook stil bij het evalueren in gecombineerd leren.

6. 'Inburgering: de rollen omgekeerd' - Sara Coninx en Oya Cetin (Onthaalbureau Inburgering Limburg)

In deze workshop tonen we een gedeelte van de film van het Europese project ‘Building a House of Diversity’ en bespreken we aandachtspunten m.b.t. het werken met nieuwkomers. De inhoud en de bedoeling van het Europese project worden toegelicht.

Tijdens de workshop willen we de deelnemers ook laten ervaren hoe het is om een taalles te krijgen zonder enige voorkennis. We willen dat de deelnemers aanvoelen hoe het is om een les te volgen zonder er veel van te begrijpen, vragen te kunnen stellen in die taal enz. In feite een les Turks als tweede taal. De leerkracht zal dan ook enkel Turks spreken. Er zal tijdens de eerste les aandacht besteed worden aan het Turkse alfabet, de uitspraak van cijfers en letters en er worden enkele basisgesprekken aangeleerd.

7. Het ERK en wat je er mee kan in de klas - Els Willems en Marlène Rasir (CVO Zuid-Limburg)

Het Europees referentiekader is een lijvig document. Daarom is het niet evident om er mee aan de slag te gaan. In deze workshop leren de deelnemers waarvoor ze het ERK concreet kunnen gebruiken in de klas en hoe je dat doet. We tonen hoe je mat behulp van de cando-statements evaluatieroosters en taakomschrijvingen kan maken voor alle niveaus. Verder bekijken we hoe dat kadert in een evaluatiesysteem met taaltaken en portfolio.

8. Hoe werken met de instaptoetsen van het Huis van het Nederlands Limburg? - Carine Biesmans (CVO VIIO, Tongeren), Sabrina De Hondt en Annemie Schuermans (CVO campus de helix)

De workshop is bestemd voor alle leerkrachten en/of coördinatoren NT2 die de instaptoetsen van het Huis van het Nederlands Limburg afnemen of er in de toekomst mee zullen werken.

Tijdens deze workshop kan men kennismaken met alle niveaubepalingstoetsen, met specifieke aandacht voor het nieuwe materiaal (de toetsen voor niveau 2.4 en hoger).

9. Kennismaking met Sector 2 - Martine Gielkens (VDAB Limburg)

Je maakt kennis met de methodiek van Sector 2.  In dit pakket worden cursisten talig voorbereid op een beroepsopleiding in de technische sector.  Hoe pakken we dit aan?  Hoe slagen we erin om onze cursisten zelfredzamer te maken?  Hoe gaan we om met permanente evaluatie … en ‘consultmomenten’ … wat bedoelen we daar nu eigenlijk mee? Na een korte theoretische uiteenzetting gaan de deelnemers zelf aan de slag met het materiaal van Sector 2.  

  • 11.15 u. - 12.45 u.   Ronde 2

 1. Brain Gym® Leren gebeurt niet alleen in je hoofd. – Helena Depuis (Edu-Care Comm.V.)

 Vervolg van deel  1!

2. Doorstroom CBE-CVO: tweerichtingsverkeer! (Deel 2) – Luc Bogaerts (VOCVO)

Vervolg van deel 1!

3. Omgaan met moeilijk gedrag in volwassenenonderwijs - Roeland Van den Broek (CVO Crescendo)

Vervolg van deel  1!

4. Werken met Portfolio binnen NT2 - Birgit Steurs en Annelies Willems (CVO Antwerpen-Zuid)

In deze sessie tonen docenten van CVO Antwerpen Zuid hoe ze in hun lessen een portfolio gebruiken in het kader van een brede evaluatie. Verder kom je te weten wat de voor- en nadelen zijn voor de cursisten en voor de docent. Wat steek je nu in zo’n portfolio en hoe begin je eraan? De lesgever vertelt over hun aanpak, toont materiaal en beantwoordt jouw vragen.

5. Leerstrategieën voor ‘uitgeleerden’? – Anne Kerkhoff en Christel Kuijpers (Fontys Lerarenopleiding Tilburg)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

Bijna iedere docent kent ze: ‘uitgeleerde cursisten’. Het gaat om cursisten die geen vooruitgang meer lijken te maken, hoe gemotiveerd ze soms ook lijken en hoe trouw ze de lessen blijven volgen. In deze workshop gaan we na wat er met deze cursisten aan de hand kan zijn, en vooral hoe we hen misschien kunnen helpen om verder te leren.

Na een korte plenaire presentatie wisselen we onderling en met de inleiders ervaringen en opvattingen uit met betrekking tot kenmerken van ‘uitgeleerden’. Zo doen we praktische ideeën op omtrent manieren waarop we cursisten kunnen helpen om weer te ‘leren leren’.

6. Leerpaden Nt2. Materiaal voor e-learning met Toll-Net! – Veerle Bammens (CVO De Oranjerie)

Tijdens deze sessie delen wij de ervaringen van het samen ontwikkelen van e-content binnen een community van docenten NT2. De community biedt een nascholing in een taakgerichte e-didactiek. Wat is de werkwijze? Wat zijn de voordelen, de moeilijkheden, de resultaten,…? We bekijken samen met een lesgever die lid is van de ontwikkelgroep enkele leerpaden voor cursisten Nt2. Deze workshop richt zich op verschillende richtgraden en op het publiek van CVO én van Basiseducatie.  

7. Telescoop gericht op de melkweg  –  Kaatje Dalderop (Stichting Melkweg+)

Eind 2011 werden in Nederland de eerste boekjes uit de reeks Melkweg gepubliceerd. Meer boekjes zijn in voorbereiding. Melkweg  is ontwikkeld voor gevorderde alfabetiseringscursisten. De boekjes zijn gericht op verbetering van zowel begrijpend lezen als technische leesvaardigheid. Melkweg trok direct de aandacht in de Vlaamse alfawereld, maar de vraag is of het materiaal zonder meer inzetbaar is in Vlaanderen. In deze workshop willen we de inzetbaarheid van Melkweg in Vlaanderen nader onderzoeken.

De workshop heeft een interactief karakter. Na een korte introductie op de opzet en didactische uitgangspunten van Melkweg gaan we actief met het materiaal aan de slag en beoordelen het op geschiktheid. De opbrengst van deze workshop is een lijst met verbeterpunten:  Zou Melkweg kunnen worden aangepast voor Vlaamse alfacursisten? En wat zou er dan moeten gebeuren?

8. Dramatische expressie in de NT2-klas - Peter Schoenaerts (Taaluniecentrum NVT)

In de workshop komen een aantal taal- en toneelspelletjes aan bod die elke enthousiaste taaldocent zelf kan spelen in de klas. Deze fantasievolle en creatieve activiteiten bevorderen de groepssfeer, zijn handig om woordenschat te herhalen of om beter te leren communiceren en zorgen bovenal voor plezier in de klas. In deze workshop wordt even stilgestaan bij de educatieve waarde en de 'regels' van een goed spel, en worden uiteraard verschillende spelletjes gespeeld. We bekijken ook de verschillende mogelijkheden van dramatisch tekstmateriaal: aan de hand van een rollenspel, enkele gedichten en scènes uit ‘Romeo en Julia,’ leren we de deelnemers waarop ze moeten letten als ze er zelf mee aan de slag willen gaan.

9. Een taakgerichte les ondervinden - Els Willems en Marlène Rasir (CVO Zuid-Limburg)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

Hoe voelt het om taakgericht les te krijgen? In deze workshop neem je de plaats in van de cursist en volg je een taakgerichte les. Regelmatig wordt de les onderbroken om stil te staan bij het waarom, om ervaringen te delen, knelpunten aan de halen en worden de achterliggende principes blootgelegd. Van de lesgevers krijg je ook informatie over hoe zij in centrum taaltaken ontwikkelen en inzetten voor evaluatie. Ten slotte krijg je ook de link naar de ondersteuningswebsite met voorbeeldtaken en een handleiding voor het maken ervan.

  • 12.45 u. - 14.00 u.   lunch en materialenmarkt
  • 14.15 u. - 15.45 u.   Ronde 3

1. Woordenschat: het hart van taal en taalverwerving - Jan Opdeweegh (CBE Brusselleer)

Hoeveel woorden moeten mijn cursisten kennen ? Welke woorden zijn dat ? Hoe kunnen die het best geleerd worden ? In deze interactieve workshop zoeken we met de voordrachthouder antwoorden op deze vragen.

2. Dramatische expressie in de NT2-klas - Peter Schoenaerts (Taaluniecentrum NVT)

In de workshop komen een aantal taal- en toneelspelletjes aan bod die elke enthousiaste taaldocent zelf kan spelen in de klas. Deze fantasievolle en creatieve activiteiten bevorderen de groepssfeer, zijn handig om woordenschat te herhalen of om beter te leren communiceren en zorgen bovenal voor plezier in de klas. In deze workshop wordt even stilgestaan bij de educatieve waarde en de 'regels' van een goed spel, en worden uiteraard verschillende spelletjes gespeeld. We bekijken ook de verschillende mogelijkheden van dramatisch tekstmateriaal: aan de hand van een rollenspel, enkele gedichten en scènes uit ‘Romeo en Julia,’ leren we de deelnemers waarop ze moeten letten als ze er zelf mee aan de slag willen gaan.

3. Een taakgerichte les ondervinden - Els Willems en Marlène Rasir (CVO Zuid-Limburg)

Vervolg van deel  1!

4. Diversiteit is de norm. Er mee leren omgaan de uitdaging  - Piet Van Avermaet (Steunpunt Diversiteit en Leren – UGent)

Onze samenleving is altijd divers geweest. Sinds de eeuwwisseling is die diversiteit - door nieuwe migratiestromen - alleen maar toegenomen. Niet voor niets spreekt onder andere Vertovec (2006) over 'superdiversiteit'. Deze superdiversiteit manifesteert zich ook in het NT2-onderwijs. Dat diversiteit een meerwaarde is voor een samenleving en ook voor het NT2-onderwijs (ook vanuit een didactisch perspectief) zal niemand ontkennen. Maar dit betekent daarom nog niet dat het omgaan met die diversiteit altijd even goede ervaringen oplevert bij NT2-docenten. Pasklare antwoorden op de uitdagingen en knelpunten zijn er niet zomaar. Dat het meer is dan wat interculturele kennis of het beschikken over interculturele competenties, daar is iedereen het over eens. Elke NT2-docent heeft zo zijn of haar goede en minder goede ervaringen; heeft zaken afgesproken en uitgewerkt die in de eigen context werken.

In deze sessie worden geen pasklare antwoorden gegeven; geen 1001 tips over omgaan met diversiteit aangeboden. In deze sessie willen we een ervaringsuitwisseling over omgaan met diversiteit in NT2-groepen organiseren. Deze sessie wil op een interactieve manier ingaan op concrete vragen die jullie naar de sessie meebrengen en wil iedereen de kans bieden om ervaringen uit te wisselen. Aan de deelnemers aan deze sessie wordt dus gevraagd om zich in die zin voor te bereiden.

5. Leerstrategieën voor ‘uitgeleerden’? – Anne Kerkhoff en Christel Kuijpers (Fontys Lerarenopleiding Tilburg)

Vervolg van deel  1!

6. Portfolio? WASDA? - Sofie Geirnaert en Natacha Deriemaeker (CBE Brusselleer)

Brainstormen over evalueren. Oplijsten van voor- en nadelen van een portfolio versus eindtesten. Werken met portfolio bij laaggeschoolden en concrete resultaten. Nabespreking over gebruik: zou je het anders doen?
De portfolio's zijn gemaakt voor BT1, BT2, BT3 en Waystage 1. Op het einde van Breakthrough 4 en Waystage 2 wordt wel nog een eindtest afgenomen. De
werkvormen voor deze workshop zijn brainstorming, groepsgesprek, groepswerk, uitleg over de totstandkoming.

7. Denktafel: minderjarigen in het volwassenenonderwijs - Heidi Frederix (Steunpunt Onderwijs Limburg) en Jan Kellers (Coördinator OKAN Technicum Sint-Truiden)

Meer en meer minderjarigen volgen ook lessen in het volwassenenonderwijs. Is het volwassenenonderwijs een oplossing als extra ondersteuning voor minderjarigen? Op welke manier kan het volwassenenonderwijs een meerwaarde bieden aan het studietraject van een minderjarige? Wat zijn de noden van de minderjarigen en kunnen die door het volwassenenonderwijs opgevangen worden? Wat zijn de noden en randvoorwaarden voor een CVO om deze groep goed en kwaliteitsvol op te vangen? Samen met de verschillende partners aan tafel willen we rond deze thema’s een gesprek aangaan.

8. iLuisteren & iKijken – Erwin Taets (KATHO)

Het verzamelen van degelijk, kwalitatief hoogstaand en interessant kijk- en luistermateriaal voor de taallessen is niet eenvoudig. Leesmateriaal vinden we snel genoeg in kranten, tijdschriften en op websites. Maar hoe komen we aan kijk- en luistermateriaal dat geschikt is voor onze lessen? Waar is materiaal te vinden? Hoe slaan we kijk- en luisterfragmenten op om ze te gebruiken in de les? En wat zijn enkele moderne, vernieuwende ideeën op het gebied van kijk- en luistervaardigheid, de integratie van ICT en BZL, en hoe kan het internet als schatkamer voor kijk- en luistervaardigheid ons leven als lesgever makkelijker, afwisselender en vooral interessanter maken? Dat is het onderwerp van de bijscholing iLuisteren en iKijken. De bijscholing is een boeiende lezing boordevol praktische tips waarmee u direct zelf aan de slag kunt. Leer:

  • waar u kijk- en luistermateriaal op het internet vindt
  • hoe u dat materiaal op uw eigen pc kunt opslaan
  • hoe u op afwisselende manier met luistermateriaal in de klas aan de slag kunt. 

De bijscholing is bedoeld voor beginnende computergebruikers zonder enige specifieke voorkennis behalve een basisvertrouwdheid met Windows of OS/X.

9. Het leven zoals het is: Nederlands. – Johannes Rumbaut en Arezki Bekkour (CBE Zuid-Oost-Vlaanderen)

In deze interactieve vorming vertrekken we vanuit een authentiek document (tekst, luisterfragment, etc.) om tot enkele voorbeelden van taaltaken te komen. Op hun beurt lokken deze verschillende andere deeltaken uit die echt kaderen in de leefwereld van de NT2-cursisten. Het is een workshop waarin de deelnemers zelf meedenken en uiteindelijk een eindproduct en enkele tips meekrijgen.

10. Wie zoekt, die vindt en leent - Els Gys (Provinciaal Integratiecentrum - Educatief Centrum)

In het Educatief Centrum kunnen materialen uitgeleend worden door leerkrachten (Alfa en NT2). Tijdens deze workshop reflecteren we op onze eigen manier van taalleren en taalles geven en krijgen we een zicht op materialen die in het Educatief Centrum uitgeleend kunnen worden. Deze materialen kunnen een aanvulling zijn op onze eigen stijl en juist dat bieden wat onze cursisten nodig hebben om stappen verder te zetten.

16.00 u.            afsluitend woord en drankje

Strategie en methode:

Workshops

Bijkomende info:
  • Hoe krijg ik een attest?

Enkele dagen na de Trefdag ontvangt u een verzoek om een on line evaluatie in te vullen. Na deze evaluatie krijgt u een link naar het attest (.pdf) dat u kan afdrukken.

  • Kan ik mijn keuze van de sessies nog aanpassen?

Je kan jouw keuze na inschrijving nog aanpassen door opnieuw in te loggen. De aanpassing kan niet meer na het afsluiten van de inschrijvingsperiode. Er worden geen terugbetalingen gedaan.

Meer info op de portaalsite: http://www.trefdagen.vwoland.be/

Sessies: 3 sessie(s)
Kwalificatie:

Workshops

Voorwaarde:

Voor dit initiatief kan u inschrijven van 19 maart tot en met 16 april 2012.

Uitschrijven kan ook tot en met 16 april 2012. Na deze datum wordt geen terugbetaling voorzien. Om uw inschrijving te annuleren, moet je opnieuw inloggen op www.nascholing.be//index.aspx?type=6


Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 18 april 2012 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 30,00 Euro
Lesgever: Depuis Helena
Van Avermaet Piet
Biesmans Carine
Kellers Jan
Schuermans Annemie
Deriemaeker Natacha
Vienne Matthias
Bogaerts Luc
Gielkens Martine
Dalderop Kaat
Bammens Veerle
Willems Annelies
Rumbaut Johannes
Kerkhoff Anne
Willems Els
Cetin Oya
Coninx Sara
Kuijpers Christel
Rasir Marlène
Gys Els
Van den Broek Roeland
Van Mechelen Niki
De Hondt Sabrina
Bekkour Arezki
De Clercq Leo
Stevens Iris
Schoenaerts Peter
Steurs Birgit
Geirnaert Sofie
Opdeweegh Jan
Taets Erwin
Frederix Heidi
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Provinciehuis Limburg 'Boudewijnzaal - F-blok' (Inschrijven afgesloten)
Universiteitslaan 1
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 27 april 2012 van 09:30 tot 15:45
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.