Aanmelden




Laden…

Even geduld...

84111-Ind Congres Volwassenenonderwijs - dag 3

Doelstellingen:

Kennis, vaardigheden en attitudes rond de vooropgestelde thema’s verhogen:

  • voor het coachen van medewerkers;
  • voor het beoordelen van een goede lespraktijk door de medewerkers en zelfs het bevorderen ervan;
  • voor het stimuleren van een meerwaarde bij de medewerkers door hen te introduceren in de wereld van carrièreportfolio en sociale netwerken;

zodat negatieve evaluaties in de toekomst kunnen vermeden worden of om de gevolgen van een negatieve evaluatie op te vangen.

Doelgroep:

Al diegene die een evaluatiegesprek mag afnemen in een CVO.

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. VDKVO
Inhoud:

Keuze-optie 1

Coaching: casussen ‘uit het leven gegrepen’: Marleen Borzée (VOLZET)

In het verleden werden reeds heel wat coachingscursussen aangeboden: bij de basisopleiding directies als bij de opeenvolgende congressen te Blankenberge. Zodanig dat er nu gelegenheid is om het getrainde even daadwerkelijk te toetsen aan de praktijk.

Aan de hand van eigen casussen wordt nagegaan in hoeverre de gevolgde coachingsstrategie voldoet en waarin eventueel kan bijgestuurd worden. Geregeld zal daarbij dan ook teruggegrepen worden naar de vroegere theoretische achtregronden. Het principe van ‘leren van elkaar’ staat hierin centraal.

Keuze-optie 2

Evalueren van lesgeverscompetenties: Pieter Sprangers

Vaak wordt van een directeur verwacht om een nieuwe leraar te evalueren met het oog op een verdere indienstneming en toekomstige functionerings- en evaluatiegesprekken. En dan stelt zich meteen de vraag: hoe is het gesteld met de onderwijskundige vaardigheden van deze leraar, met andere woorden: kan hij/zij goed lesgeven?

En dus zou de directeur duidelijk moeten kunnen inschatten, en dat in de huidige onderwijskundige context, of de lessen die hij bijwoont kunnen gedefinieerd worden als zijnde ‘goed’ en op welke punten verbeteringen kunnen aangebracht en gesuggereerd worden.

Daarop wil deze sessie concrete tips geven en ijkpunten aanreiken om af te toetsen welke de kwaliteit van een gevolgde lessessie is.

Keuze-optie 3

Carrièreportfolio’s en Sociale netwerken: Astrid Costermans, Nathalie Briessinck

Dat het internet een sterke invloed zou hebben op het onderwijskundig gebeuren van elke dag was voor eenieder al snel duidelijk. Zo blijken carrièreportfolio waardoor personeelsleden bij latere stappen in hun carrière (waaronder functionerings- en evaluatiegesprekken, maar ook promotieplannen) stilaan ingang te vinden. “Hoe moeten directieleden omgaan met deze nieuwe mogelijkheden” vormt het voorwerp van deze sessie.

Daarnaast kan ook de deelname aan (professionele) sociale netwerken de competentie van personeelsleden verhogen, zodat de deelname aan dergelijke netwerken tot aanbeveling strekt. Directieleden moeten dan ook terdege op de hoogte zijn van deze nieuwe professionele netwerken zodat zij de draagwijdte ervan juist kunnen inschatten en misschien zelfs stappen kunnen ondernemen om hun personeelsleden te stimuleren deel te nemen aan dergelijke nieuwe  elektronische vakgroepen.

Strategie en methode:

Praktische trainingen in kleinere groepen

Bijkomende info:

Omdat het volwassenenonderwijs in het algemeen en de trainingen in het bijzonder zich situeren in de dagelijkse bedrijfsrealiteit wordt beroep gedaan op gecertifieerde trainers uit het bedrijfsleven.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 18 november 2011 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 115,00 Euro
Lesgever: Wellens Hervé
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Beach Palace Hotel (Inschrijven afgesloten)
Zeedijk 77 - 79
8370 Blankenberge (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 25 november 2011 van 09:30 tot 16:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.