Keuze-optie 1
Coaching: casussen ‘uit het leven gegrepen’: Marleen Borzée (VOLZET)
In het verleden werden reeds heel wat coachingscursussen aangeboden: bij de basisopleiding directies als bij de opeenvolgende congressen te Blankenberge. Zodanig dat er nu gelegenheid is om het getrainde even daadwerkelijk te toetsen aan de praktijk.
Aan de hand van eigen casussen wordt nagegaan in hoeverre de gevolgde coachingsstrategie voldoet en waarin eventueel kan bijgestuurd worden. Geregeld zal daarbij dan ook teruggegrepen worden naar de vroegere theoretische achtregronden. Het principe van ‘leren van elkaar’ staat hierin centraal.
Keuze-optie 2
Evalueren van lesgeverscompetenties: Pieter Sprangers
Vaak wordt van een directeur verwacht om een nieuwe leraar te evalueren met het oog op een verdere indienstneming en toekomstige functionerings- en evaluatiegesprekken. En dan stelt zich meteen de vraag: hoe is het gesteld met de onderwijskundige vaardigheden van deze leraar, met andere woorden: kan hij/zij goed lesgeven?
En dus zou de directeur duidelijk moeten kunnen inschatten, en dat in de huidige onderwijskundige context, of de lessen die hij bijwoont kunnen gedefinieerd worden als zijnde ‘goed’ en op welke punten verbeteringen kunnen aangebracht en gesuggereerd worden.
Daarop wil deze sessie concrete tips geven en ijkpunten aanreiken om af te toetsen welke de kwaliteit van een gevolgde lessessie is.
Keuze-optie 3
Carrièreportfolio’s en Sociale netwerken: Astrid Costermans, Nathalie Briessinck
Dat het internet een sterke invloed zou hebben op het onderwijskundig gebeuren van elke dag was voor eenieder al snel duidelijk. Zo blijken carrièreportfolio waardoor personeelsleden bij latere stappen in hun carrière (waaronder functionerings- en evaluatiegesprekken, maar ook promotieplannen) stilaan ingang te vinden. “Hoe moeten directieleden omgaan met deze nieuwe mogelijkheden” vormt het voorwerp van deze sessie.
Daarnaast kan ook de deelname aan (professionele) sociale netwerken de competentie van personeelsleden verhogen, zodat de deelname aan dergelijke netwerken tot aanbeveling strekt. Directieleden moeten dan ook terdege op de hoogte zijn van deze nieuwe professionele netwerken zodat zij de draagwijdte ervan juist kunnen inschatten en misschien zelfs stappen kunnen ondernemen om hun personeelsleden te stimuleren deel te nemen aan dergelijke nieuwe elektronische vakgroepen.