Aanmelden




Laden…

Even geduld...

1/11/01 Congres Volwassenenonderwijs - dag 1 en 2

Doelstellingen:
  • de netwerkvorming tussen de directies bevorderen;
  • kennis, vaardigheden en attitudes rond de vooropgestelde thema’s verhogen:
    • voor het opzetten van een project binnen het eigen CVO;
    • voor het organiseren van de dagelijkse werkzaamheden volgens bruikbare tijdschema’s;
    • voor het presenteren voor een ruim publiek;
    • voor het opzetten van een traject om vanuit een missie en een visie over te gaan naar concrete meetbare doelen;
    • voor het opzetten van een organisatieschema, gestoeld op zelfstandig werkende entiteiten met een ruim beleidsvoerend vermogen.
  • laten reflecteren rond thema's.
Doelgroep:

Directies en adjunct-directies van katholieke CVO’s

Aanbieder: Dienst Nascholing en Internationalisering i.s.m. VDKVO
Inhoud:

Dagindeling woensdag 23/11

onthaal vanaf 9 uur

10.00 uur: onthaal

10.15 uur: start van de trainingen (pauze naar wens)

12.30 uur: gezamenlijk middagmaal

14.00 uur: herstarten namiddagtrainingen

Rond 17.00 uur: einde trainingen (pauze naar wens)

18.30 uur: gezamenlijk diner

20.00 uur: referaat (Fred Jooken) “Opvoeden”

Dagindeling donderdag 24/11

Gezamenlijk ontbijt vanaf 7.30 uur

09.00 uur: starten trainingen (pauze naar wens)

12.30 uur: gezamenlijk middagmaal

14.00 uur: herstarten namiddagtrainingen

16.30 uur: einde van de tweedaagse

Keuze-optie 1
Projectmanagement: Sandra Peeters

De gewone werking van een CVO verloopt lineair en systematisch. De activiteiten volgen elkaar op en herhalen zich opnieuw het volgende jaar in een vast ritme. In een project is dat niet zo. In een project wil je gedurende een bepaalde periode een aantal doelen realiseren. Dit bovenop of naast de gewone werking van de school. Een project verloopt niet altijd even systematisch. Je staat soms voor onverwachte uitdagingen, je botst op weerstanden, je ziet nieuwe mogelijkheden…

Deze opleiding wil je helpen bij het optimaal sturen van het project. Je wordt vertrouwd gemaakt met de onderliggende structuur van het projectmatig werken en met de competenties waarover een projectleider moet beschikken. De cursus geeft je enerzijds een theoretische basis mee over projectmanagement maar biedt je ook kansen om met andere coördinatoren, projectleiders en verantwoordelijken te discussiëren en na te denken over de manier waarop je je eigen proeftuin of project vormgeeft en er over communiceert in de betrokken scholen.

We passen de theoretische inzichten meteen toe op enkele concrete cases van de deelnemers, zodat je buitenstapt met heldere inzichten en praktische tips voor jouw project.

Na deze opleiding kan je:    

•      De doelstelling(en) van je project helder stellen
•      Prioriteiten stellen
•      Een realistische planning opmaken van je project
•      Het budget en de middelen bepalen en opvolgen
•      Onderhandelen met je opdrachtgever(s) over resultaat, middelen en tijd
•      Rapporteren aan de juiste personen
•      Risico’s inschatten en aanpakken
•      Projectmedewerkers motiveren om zich ten volle in te zetten voor je project
•      Een communicatieplanning opstellen
•      Omgaan met veranderingen tijdens je project

Sandra Peeters (Clear Consulting) leidt je doorheen de diverse stappen van een trajectopbouw. Hierbij wordt een realistische casus als uitgangspunt gebruikt.

Keuze-optie 2
Getting Things Done (werkorganisatie): Johan d’Haeseleer (VOLZET)

Tijdens één dag leert de deelnemer hoe ”Extra Resultaat” verkregen wordt door de hefbomen uit focus-management toe te passen. Tijdens de volgende halve dag gaan we in hoe we GTD kunnen toepassen met outlook. Focus- of actiemanagement is geen timemanagement nieuwe stijl. Tijd valt niet te managen. Het gaat over aandacht en energie beheren.

Herkenbaar?

•      Agenda, e-mail inbox en to-do lijst(en) raken overvol
•      Werk en thuis lopen meer en meer in mekaar over
•      Geen tijd genoeg om te doen wat belangrijk is
•      Dringende telefoons vergeten te plegen
•      Aantal projecten liggen al enige dagen, weken of soms maanden stil

Een hele rij interessante tips en ideeën komen langs, allemaal met als doel om meer resultaat te krijgen uit elke inspanning die je doet. Naast het theoretisch kader worden de eerste stappen gezet om een persoonlijk management systeem op spoor te zetten. Op die manier wordt het mogelijk om volgende dag te kunnen starten met de GTD aanpak.

  • Agenda wordt uitgezuiverd voor de komende 2 weken;
  • Eigen to do lijst wordt omgezet in actie- en projectenlijst;
  • Meegebrachte post-its worden omgezet in acties en projecten;
  • Het workflow diagramma wordt toegepast op een 10-tal meegebrachte emails;
  • Deelnemer maakt zelf een checklist voor dagelijkse acties om GTD te borgen.

Keuze-optie 3
Presenteren
en lichaamstaal: Frederik Imbo

Bij het presenteren voor een publiek is de stem uiteraard het belangrijkste communicatiemiddel. Maar bepalend voor de mate waarin de boodschap overkomt bij het publiek is niet alleen het tekstuele van belang, ook (en dat in een belangrijke mate) de wijze waarop men de boodschap overbreng: de intonatie, het oogcontact, de gezichtsuitdrukking, de lichaamsbewegingen, … kortom: de lichaamstaal.

In deze trainingen wordt de aandacht gefocust op deze lichaamstaal (body-language).

Keuze-optie 4
Strategisch management: Gilles Rasson

  • Nood aan een strategisch veranderings- en planningsproces;
  • Uitgangspunten van zo’n proces;
  • Voorwaarden van een optimaal veranderings- en planningsproces.

Concrete uitvoering:

  • Missie (actualiteitsgraad en formaliseren);
  • Formuleren SD (strategische doesltellingen) en SSD’s (substrategische doelstellingen)
  • Vertalen SD en SSD in operationele doelstellingen (OD) en omzetten in (jaar)actie­plannen en verbeterprojecten door de opleidingsvakgroepen en ondersteunende diensten;
  • Opvolgingsprocedures.

Concrete punten:

  • SMARTI-principe gebruiken in SD-SSD-OD en JAP;
  • PDCA-methodologie in al zijn facetten – sjabloon;
  • JAP – sjabloon.

Keuze-optie 5
Ambitieuse CVO’s op weg naar zelfsturing: Tom Van Acker (VOLZET)

Centra voor volwassenenonderwijs worden uitgedaagd door een turbulente omgeving: cursisten zijn mondiger geworden, de technologie evolueert schrikwekkend snel en onze kennis is snel verouderd, de maatschappelijke context is complex geworden (een multiculturele samenleving, vergrijzing, migratie,…),  kennisoverdracht wordt verdrongen door competentieontwikkeling, cursisten worden gestimuleerd om te leren in een mondiale leeromgeving, … 

Tal van centra willen hierop een antwoord geven door hun organisatie “anders” en “slimmer” te organiseren.  Ze willen docenten  doen samenwerken in de competentieontwikkeling van cursisten. Ze willen al hun belanghebbenden stimuleren om continu mee te denken aan een proactief en flexibel onderwijs.

Heel wat vragen duiken hierbij op. Enkele voorbeelden zijn:

  • hoe kunnen wij teams bouwen van docenten die cursist-geörienteerd samenwerken in de ontwikkeling van competenties?
  • hoe kunnen de principes waarmee de teams worden gebouwd betrokken medewerkers stimuleren?
  • hoe vermijden wij bureaucratisch gedrag in ons centrum?
  • hoe kunnen wij de teams stimuleren om resultaten te behalen?
  • hoe kunnen wij de collegialiteit van het team waarborgen?
  • hoe kunnen wij de competenties van het team op peil houden en geborgd krijgen?
  • hoe kunnen wij de verantwoordelijkheden van het team transparant maken?
  • hoe kunnen wij het teamwerk waarderen?
  • hoe vermijden wij eilanden van docenten en zorgen wij ervoor dat de teams op elkaar zijn afgestemd?
  • hoe kunnen de teams hun werking steeds continu verbeteren en kwaliteit nastreven?
  • hoe structureren wij ons overleg intern en extern met onze belanghebbenden, hoe onderhouden de teams relaties met inspectie, bedrijven, cursisten, ….?
  • ….

Tijdens het seminarie willen wij centra voor volwassenenonderwijs inzicht geven in hoe een “slimme en flexibele” organisatie kan worden uitgebouwd met betrokken en zelfsturende teams.

Strategie en methode:

Trainingen in kleine groepen (max. 16 deelnemers)

Bijkomende info:

Individuele trainers

  • (1) Projectmanagement: Sandra Peeters (VOLZET)
  • (2) Getting Things Done (werkorganisatie): Johan d’Haeseleer
  • (3) Presenteren en lichaamstaal: Frederik Imbo 
  • (4) Strategisch management: Gilles Rasson
  • (5) Ambitieuse CVO’s op weg naar zelfsturing: Tom Van Acker (VOLZET)

Omdat het volwassenenonderwijs in het algemeen en de trainingen in het bijzonder zich situeren in de dagelijkse bedrijfsrealiteit wordt beroep gedaan op gecertifieerde trainers uit het bedrijfsleven.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 16 november 2011 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 220,00 Euro
Lesgever: Peeters Sandra
Rasson Gilles
Van Acker Tom
Imbo Frederik
d´€™Haeseleer Johan
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Beach Palace Hotel (Inschrijven afgesloten)
Zeedijk 77 - 79
8370 Blankenberge (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 23 november 2011 van 09:00 tot 17:00
    • donderdag 24 november 2011 van 09:00 tot 16:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.