Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Keuze-optie 2: Ambitieuse CVO’s op weg naar zelfsturing: Tom Van Acker

Tom Van Acker.jpg

Centra voor volwassenenonderwijs worden uitgedaagd door een turbulente omgeving: cursisten zijn mondiger geworden, de technologie evolueert schrikwekkend snel en onze kennis is snel verouderd, de maatschappelijke context is complex geworden (een multiculturele samenleving, vergrijzing, migratie,…),  kennisoverdracht wordt verdrongen door competentieontwikkeling, cursisten worden gestimuleerd om te leren in een mondiale leeromgeving, … 

Tal van centra willen hierop een antwoord geven door hun organisatie “anders” en “slimmer” te organiseren.  Ze willen docenten  doen samenwerken in de competentieontwikkeling van cursisten. Ze willen al hun belanghebbenden stimuleren om continu mee te denken aan een proactief en flexibel onderwijs.

Heel wat vragen duiken hierbij op. Enkele voorbeelden zijn:

  • hoe kunnen wij teams bouwen van docenten die cursist-geörienteerd samenwerken in de ontwikkeling van competenties?
  • hoe kunnen de principes waarmee de teams worden gebouwd betrokken medewerkers stimuleren?
    • hoe vermijden wij bureaucratisch gedrag in ons centrum?
    • hoe kunnen wij de teams stimuleren om resultaten te behalen?
    • hoe kunnen wij de collegialiteit  van het team waarborgen?
    • hoe kunnen wij de competenties van het team op peil houden en geborgd krijgen?
    • hoe kunnen wij de verantwoordelijkheden van het team transparant maken?
    • hoe kunnen wij het teamwerk waarderen?
  • hoe vermijden wij eilanden van docenten en zorgen wij ervoor dat de teams op elkaar zijn afgestemd?
    • hoe kunnen de teams hun werking steeds continu verbeteren en kwaliteit nastreven?
  • hoe structureren wij ons overleg intern en extern met onze belanghebbenden, hoe onderhouden de teams relaties met inspectie, bedrijven, cursisten, ….?
    • ….

Tijdens het seminarie willen wij centra voor volwassenenonderwijs inzicht geven in hoe een “slimme en flexibele” organisatie kan worden uitgebouwd met betrokken en zelfsturende teams.