Keuze-optie 4: Positief omgaan met stress op de werkvloer: Nicole Van de Weghe
Programma eerste dag
10u – 12u30
- Wat is stress? Positief & negatief.
- Welzijnsbeleid & wetgeving binnen een schoolgemeenschap.
- Gevolgen van stress op de werkvloer: Herkennen signalen met zichzelf, de medewerkers, de
- studenten (oefening 1)
- Individuele verschillen en omgaan met stress, voorbeeld als leidinggevende (oefening 2)
14u – 18u
- Bouwstenen bij stressregulatie
- Verhogen vitaliteit en activeren innerlijke rust. Dynamische relaxatie (oefening 3).
- Oorzaken van stress: Herkennen van oorzaken van stress op de werkvloer, in balans werk – privé
- (oefening 4)
- Demonstratie en oefenen stressmeting.
- Copingtechnieken en meten van de resultaten. (oefening 5)
- Bio- neurofeedback bij stress. Toepassingen in het onderwijs. Oefenen met apparatuur.
- Stress wegdenken (oefening 6)
- Afsluit van de dag: Activeren van de capaciteiten (oefening 7)
Programma tweede dag
9u – 12u30
- Specifieke technieken om oorzaken van stress op de werkvloer bij te sturen. Vreugdevol werken:
- Omgaan met diversiteiten, participatie: mogelijkheden en beperkingen in onderwijs, omgaan met
- succes en tegenslagen, motiveren en creativiteit stimuleren van medewerkers, omgaan met
- kwaliteiten en valkuilen. Voorbeelden van oplossingen in de praktijk. (oefening 8)
- Copingtechnieken voor mens en organisatie. Stress wegdenken, vervolg dag 1 (oefening 9)
14 u – 16 u
- Copingtechnieken: Omgaan met stress & tijd.
- Een goede balans werk-privé leven (Oefening 10)