Aanmelden




Laden…

Even geduld...
Voor de themasessies op woensdag kunt u kiezen uit
 
Keuze 1
  
Helen Timperley
 
Making sure your wonderings will make a difference
 
Beschrijving
Identifying questions in the early phases of action research can be a challenging task. In this session the focus will be on identifying questions that are manageable and will make a difference to both professional practice and outcomes for students. The questions will be focused on the inquiry and knowledge-building cycle (Timperley, 2011) and ask “What are the strengths and needs of my students?” When this question is answered a second will then be posed, “What does this tell me about my own strengths and learning needs?” The workshop will begin with a brief presentation, but consist mostly of a guided discussion in groups about the kinds of evidence needed to help formulate and answer the questions.
The session will focus on the links between wondering about a child and the other professional-oriented areas
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
The theme fits with the main theme of the first and second day of finding a wondering and 'How do I collect data and which data do I collect'?
 
Personalia
Profielfoto
Biografie
Helen Timperley is Professor of Education at The University of Auckland in New Zealand. A particular research emphasis of her teaching and research has been on promoting leadership, organizational and professional learning in ways that improve the educational experience of students currently under-achieving in our education systems. She has recently completed a best evidence synthesis iteration on professional learning and development that has received major international attention. She has published widely in international academic journals such as Review of Educational Research, Journal of Educational Change, Leadership and Policy in Schools and the Journal of Curriculum Studies. She has written and edited seven books focusing on the professional practice implications of her research in her specialty areas. Her latest book, “Realizing the Power of Professional Learning” is being widely circulated in European countries.
 
Opgelet!
  • De taal van deze themasessie is Engels
  • Deze themasessie wordt herhaald op donderdag in de eerste reeks

Keuze 2
 
Eric Verbiest
  
Valkuilen bij praktijkonderzoek. Ervaringen uit de begeleiding van praktijkonderzoek.
 
Beschrijving
In de uitvoering van hun praktijkonderzoek vallen deze onderzoekers (leerkrachten en schoolleiders) vaak in een aantal methodologische valkuilen. 
Bijvoorbeeld onderzoek doen naar een vraag die geen onderzoeksvraag is.
In de workshop
 •wordt een aantal concrete reële casussen ingebracht, die telkens een bepaalde methodologische valkuil illusteren;
 •analyseren we samen die valkuilen en
 •gaan we na hoe we in onderzoek die valkuilen kunnen vermijden.

De workshop is vooral bedoeld voor onderwijsprofessionals die weinig of geen ervaring met praktijkonderzoek hebben maar die zich daar verder in willen verdiepen.
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana 
Staff development - De workshop beoogt bij te dragen aan de de onderzoekscompenties van de deelnemers en dus aan hun professionele ontwikkeling.
Personalia
Profielfoto 
Prof. dr. Eric Verbiest
is zelfstandig gevestigd onderwijskundig adviseur. Hij is tevens gastprofessor onderwijsinnovatie aan de universiteit Antwerpen. Tot 2009 was hij lector voor schoolontwikkeling en schoolmanagement bij Fonty Hogescholen, NL.
Hij deed onderzoek naar en publiceerde met name op het terrein van schoolontwikkeling en de professionalisering van schoolleiders.

Keuze 3
 
Nancy Dana en Assistant Rachel Wolkenhauer
 
Finding Your Passion and Developing Your Wondering for Inquiry 
 
Beschrijving
The purpose of this session is the help participants explore their passion for education and develop a personal wondering for exploration through the inquiry process related to that passion.  Participants will engage in reflection and discussion related to each of the 8 passions defined by Nancy Dana (a child, curriculum, content knowledge, teaching strategies/techniques, beliefs about practice, personal/professional identity, social justice, context) and reflect on the types of inquiry questions that might emerge related to each passion.  Next, participants will have time to brainstorm some personal wonderings related to each passion and with assistance, identify 1 – 3 questions they wish to explore through the process of inquiry.  Finally, participants will give and receive feedback on each others’ inquiry questions.  By the end of this session, participants will have defined a question they wish to explore through the process of inquiry.  
 
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
The first keynote session will end with a description of getting started in the inquiry process.  This involves developing a wondering.  This session is a natural extension of the keynote, helping participants deeply understand the wondering development process.
This session will help participants reflect on each of the 8 passions in relationship to their own personal reasons for entering the profession of teaching.  In additional, participants reflect on the types of general questions that emerge related to each passion, and compose their own. 
Personalia
dana.jpg WOLKENHAUER-Rachel.jpg
biografie Nancy Dana op de website van de universiteit van Florida
Biografie Nancy Dana in een document
Biografie Rachel Wolkenhauer
 
Opgelet!
  • de taal van deze themasessie is Engels
  • de themasessie wordt verzorgd door Nancy Dana en Rachel Wolkenhauer samen

Keuze 4 
 
Sanneke Bolhuis
 
Praktijkonderzoek als leerstrategie van onderwijsprofessionals
 
Beschrijving
In de eerste bijeenkomst verkennen we de vraag waaron onderwijsprofessionals onderzoek naar hun eigen praktijk zouden moeten doen. Onderzoeken als vorm van leren: wat zijn overeenkomsten en verschillen tussen leren, praktijkonderzoek als leerstrategie en wetenschappelijk onderzoek? Een professional kijkt kritisch en systematisch naar de effecten van eigen handelen, is nieuwsgierig waarom het hapert en of het ook beter kan. Wat heb je daarbij aan resultaten van wetenschappelijk onderzoek? Wat voegt praktijkonderzoek voor de professional toe? Met voorbeelden uit de onderwijspraktijk wordt besproken hoe eigen praktijkonderzoek kan bijdragen aan een professionele onderwijspraktijk.
In de tweede bijeenkomst gaan we dieper in op de specifieke aard van dit praktijkonderzoek en de eisen die het stelt. Zoals bewustzijn van eigen positie (als onderzoeker van eigen handelen), ervoor zorgen dat -andere- belanghebbenden erbij worden betrokken (want als onderdeel van het probleem zijn zij ook onderdeel van een oplossing). De verschillende onderdelen, van aanleiding tot en met conclusies voor het vervolg, worden besproken.
In de twee sessies wordt gewerkt met voorbeelden, discussievragen en opdrachten. Deelnemers wordt gevraagd zo mogelijk een vraag uit eigen praktijk te nemen om in opdrachten aan te werken.
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
Hoe praktijkonderzoek praktisch organiseren.
 
Personalia
Profielfoto
biografie
 
Opgelet!
  • deze themasessie is het eerste deel van de tweeledige themasessie. Als u hiervoor inschrijft, volgt u ook het vervolg in de eerste themasessie op donderdagvoormiddag

Keuze 5
 
Jan Gilté
 
Hoe zit dat hier nu, feitelijk? Op zoek naar een goede onderzoeksvraag.
 
Beschrijving
Leerkrachten houden er niet van om na te denken over elders gestelde vragen of om elders bedachte inzichten gewoon uit te voeren. Ze houden graag zelf het heft in handen en gelijk hebben ze. Als leraar ben je immers het best geplaatst om over je eigen onderwijs en het effect ervan na te denken en waar mogelijk te verbeteren.
Dit vraagt een onderzoekende blik: nieuwsgierig, verwonderd en kritisch.
Een onderzoekstraject vergt een weloverwogen aanpak die altijd start bij een vraag. Wat wil ik precies te weten komen?

Deze sessie gaat in op het onderzoekskader en vooral op de onderzoeksvraag: wat is een goede vraag?  
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
Ergens wordt een vraag geboren. Om die vraag te vinden kijk je door diverse lenzen, de wonderings.  
Personalia

taalcoördinator CVO-Hitek en nascholer SO

Keuze 6
 
Cyrilla Van der Donk
Verkenning van het praktijkprobleem in de school: oriënteren en richten
Beschrijving
Uit ervaringen in de praktijk is gebleken dat de motivatie en de betrokkenheid voor praktijkonderzoek in de school toeneemt als er in een vlot tempo goede resultaten geboekt worden die leiden tot betekenisvolle veranderingen voor de onderwijspraktijk. De kwaliteit van de verkenning van het praktijkprobleem blijkt van grote invloed te zijn op het onderzoeksproces en de bruikbaarheid van de resultaten.
Doel van de themasessie is om inzicht te verwerven in de wijze waarop de verkenning van het praktijkprobleem samen met belanghebbenden in de school aangepakt kan worden.
Werkwijze
In de themasessie wordt een aantal voorbeelden gepresenteerd van praktijkproblemen.
Vervolgens worden enkele werkvormen en technieken toegelicht en geoefend waarmee praktijkproblemen kunnen worden verkend.  
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
Doel van de themasessie is om inzicht te verwerven in de wijze waarop de verkenning van het praktijkprobleem samen met belanghebbenden in de school aangepakt kan worden.
Personalia
Profielfoto
Drs. Cyrilla van der Donk is werkzaam aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Bij het Instituut voor Leraar en School is ze als docent en onderzoeker betrokken bij de voorbereiding en begeleiding van studenten en leraren bij het doen van praktijkonderzoek en werkt ze aan de verbinding onderwijs en onderzoek in het curriculum.
Daarnaast is ze als adviseur verbonden aan het Instituut Paramedische Studies.
Ze is als één van de initiatiefnemers betrokken bij de oprichting van de Nederlandse afdeling van CARN  (Collaborative Action Research Network).
Cyrilla is samen met Bas van Lanen auteur van Praktijkonderzoek in de school en Praktijkonderzoek in zorg en welzijn.
Ze werkt als zelfstandig ondernemer aan diverse opdrachten bij hogescholen op het gebied van de professionalisering van praktijkonderzoek.

Keuze 7
 
Annemie Jennes en Giselinde Bracke
  
Onderwijs op weg naar inclusie
 
Beschrijving

Inclusie heeft de voorbije 10 jaar al veel stof doen opwaaien in onderwijskringen. Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, geratificeerd door alle regeringen van ons land in 2009, verplicht ons te evolueren naar een meer inclusief onderwijssysteem.

Om te evolueren naar een inclusief onderwijssysteem moet er werk gemaakt worden van een aantal kritieke succesfactoren. Zowel in nationaal als in internationaal onderzoek wordt leiderschap beschreven als een cruciale succesfactor. Op schoolniveau zien we dat de rol van de directeur als manager, teambegeleider en coach zeer belangrijk is. De directeur kan een zeer beïnvloedende rol spelen, al wordt inclusief onderwijs het best gerealiseerd in een proces dat gedragen wordt door de hele school en alle betrokkenen. Ook blijkt inclusie meer ingang te vinden in “open” scholen waar de schoolcultuur gericht is op het aanvaarden van verschillen tussen leerlingen.

Deze workshop gaat in op de vraag hoe je als directie, gewoon of buitengewoon onderwijs, praktijkonderzoek kan hanteren om als school te groeien naar inclusie. Concrete cassusen vormen de rode draad doorheen de workshop en bestaande materialen zoals de Index voor Inclusie, die als motor kunnen dienen, worden toegelicht.

  
  
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
Deze workshop sluit aan bij de volgende 4 ‘wondering’ passies: Individual teacher(s), school culture, Leadership, Social Justice.
 
Personalia
Profielfoto  
Annemie Jennes     Giselinde Bracke
Annemie Jennes is nascholingscoördinator VVKBuO
Giselinde Bracke werkt als stafmedewerker beleid en onderzoek aan het VVKBuO. Ze is als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de KU Leuven, onderzoeksgroep gezins- en orthopedagogiek. Ze heeft een ruime ervaring in het ondersteunen van inclusie op scholen

Keuze 8
Ruben Vanderlinde
 
Praktijkgericht onderzoek en actieonderzoek: Wat is het, en waar moet op gelet worden?
 
Beschrijving
In deze presentatie word nagegaan waarom praktijkgericht onderzoek de laatste jaren zo aan belang heeft gewonnen. Praktijkgericht onderzoek wordt niet enkel gezien als een middel tot schoolontwikkeling en lerarenprofessionalisering, het wordt ook beschouwd als een concreet scenario op de kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk te overbruggen. Naast deze algemene tendensen, wordt in de presentatie ingezoomd op één specifieke vorm van praktijkgericht onderzoek, nl. actieonderzoek. Dit is onderzoek waarin groepen van leraren of directies het eigen professioneel handelen samen gaan onderzoeken, resultaten gaan verzamelen, die analyseren, en conclusies trekken voor de vernieuwde praktijk. In de presentatie wordt stilgestaan bij achtergronden, uitdagingen, en vormen van actieonderzoek. Concrete voorbeelden van actieonderzoeken zullen geïllustreerd worden. Tot slot worden in de presentatie enkele adviezen geformuleerd over hoe als school praktijkgericht onderzoek in het algemeen - en actieonderzoek in het bijzonder - vorm te geven.
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
Why?
In de presentatie wordt ingegaan op achterliggende redenen en motieven voor praktijkgericht onderzoek en actieonderzoek. Deze zijn zowel onderwijskundig als maatschappelijk belangrijk.
Personalia

Profielfoto
Ruben Vanderlinde en Natalie Pareja Roblin zijn beide verbonden als postdoctoraal onderzoeker aan de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent. In hun onderzoek gaan ze o.a. na onder welke voorwaarden praktijkgericht onderzoek in het algemeen en actie-onderzoek in het bijzonder vorm kunnen krijgen.
 

Keuze 9
 
Bieke De Fraine
De zin en onzin van meten in het onderwijs
Beschrijving
Er zal een pleidooi gehouden worden om gegevens kritisch te analyseren en correct te interpreteren. Het gaat om gegevens zoals.
a) administratieve gegevens (afwezigheden, attestering, slaagcijfers, …)
b) gegevens van toetsen, leerlingvolgsystemen, schoolfeedbackrapporten, ….

c) gegevens van bevragingen (ouderbevragingen, tevredenheidsmetingen, …)

Zulke cijfers gebruiken maakt van een school een informatierijke omgeving. Maar gegevens vragen altijd om een interpretatie. Onderbouwde beslissingen zijn best gebaseerd op zowel cijfers als op professionele ervaring en de voorkeur van de betrokkenen.

Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
Deze sessie bespreekt hoe je gegevens kan verzamelen, analyseren en interpreteren.
Personalia

Bieke De Fraine is onderwijsonderzoeker aan de KU Leuven . Ze is het hoofd van het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie (CO&E), een onderzoekscentrum gespecialiseerd in onderwijseffectiviteitsonderzoek, schoolloopbaanonderzoek en peilingsonderzoek.
Het betreft dan grootschalige, kwantitatieve studies (LOSO, SiBO, peilingen, etc.).
Als docent in de lerarenopleiding en als begeleider van masterproeven is Bieke De Fraine daarnaast ook vertrouwd met vormen van praktijkonderzoek door studenten.

Keuze 10 
 
Kris De Ruysscher en Hilde Hendrickx 
 
Werken aan onderwijskwaliteit: van Large naar Extra-Large
Effectief implementeren van onderwijsvernieuwing op basis van onderzoek, met een daarop afgestemd actieplan
 
Beschrijving
Deze vorming bestaat uit 2 sessies.
 
In de voorbije jaren bouwden de sessieleiders heel wat ervaring op met betrekking tot het begeleiden van onderwijsvernieuwing in basisscholen. Daarbij ondersteunen ze niet alleen de schoolteams, maar coachen en vormen ze ook schoolbegeleiders, nascholers en schoolleiders die in de scholen werkzaam zijn. Samen met hun projectmedewerkers ontwikkelden ze procedures en instrumenten die op een effectieve wijze bijdragen tot de succesvolle implementatie van curricula.
 
Grondig onderzoek van de beginsituatie van de school vanuit visie, het komen tot doelgerichte acties en het meten van de effecten van de vernieuwing op het leren van de leerling zijn speerpunten in hun aanpak.
Tijdens de sessies denken zij samen met u na over het belang van:
  • systematisch onderzoek van de beginsituatie van de school met betrekking tot de specifieke expertise bij de leraren én de schoolleiding
  • het gebruik van degelijke inspiratiebronnen bij het formuleren van goede onderzoeksvragen
  • procesgericht en teambetrokken werken aan vernieuwing vanuit een doelgericht actieplan op
    basis van de resultaten van het beginsituatieonderzoek
  • de versterking van het beleidsvoerend vermogen van de school door te investeren in de vorming van leerkrachten én schoolleiding
Tijdens de sessies zal u uitgenodigd worden om mee te denken en mee te werken. Verwacht u dus aan actieve werkvormen en werken in kleine en grote groepen. Er zal voldoende ruimte zijn om de nieuwe inzichten uit te proberen, te oefenen en toe te passen op de eigen situatie.
De geboden inhoud leent zich voor toepassing in alle onderwijsniveaus.
Sessie 1: Onderzoeksvragen die er toe doen!
Sessie 2: Van vraag, over actie naar resultaat. 
 
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana 
Why: (Sessie 1)
  • De eerste sessie reikt een kader aan voor het stellen van goede onderzoeksvragen.  
  • U krijgt tips die kunnen helpen om de onderzoekshouding van leerkrachten te stimuleren.
  • U oefent op het formuleren van onderzoeksvragen.
How? (Sessie 1 en 2)
  • U maakt kennis met procedures en instrumenten die toelaten om op een systematische wijze het schoolteam te bevragen met aandacht voor de leerkrachten én de schoolleiding.
  • U oefent op het analyseren van de gegevens uit de bevraging van het team.
  • Er worden goede praktijkvoorbeelden bekeken en besproken.
What then? (Sessie 2)
  • U denkt na over het delen van de onderzoeksresultaten met het team en over het gezamenlijk komen tot actiepunten.
  • U denkt na over de relatie van het ondezoek en de verdere opvolging van de effectiviteit van de implementatie. (Tussentijdse en eindevaluatie van implementatie-effecten)
Personalia
profielfoto  profielfoto
Kris De Ruysscher en Hilde Hendrickx werken als pedagogisch begeleiders binnen het Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs. Binnen die opdracht doen zij aan curriculum- en productontwikkeling rond specifieke onderwijsthema's. Daarnaast ondersteunen ze schoolleiders, pedagogische schoolbegeleiders en nascholers bij hun implementatie- en vormingswerk. Beiden zijn ze projectleiders binnen de nascholing van het katholiek basisonderwijs.
 
Kris is projectleider voor muzische vorming, relationele vorming en mediaopvoeding. Hilde is projectleider voor het kleuteronderwijs en schrift. Beiden publiceren ze op regelmatige basis artikels in het onderwijstijdschrift School + Visie.
 
Opgelet!
  • deze themasessie is het eerste deel van de tweeledige themasessie. Als je hiervoor inschrijft, volg je het ook het vervolg. 

Keuze 11
 
Jan Baeten
 
TRIS - Methode voor kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs
Beschrijving
Je leert in drie sessies hoe je de kwaliteit van je school, van je vakgroep, van je directieteam, van je kernteam, van je communicatiebeleid, van je zorgbeleid enz.systematisch kunt onderzoeken, bewaken en verbeteren met het TRIS-instrument (op basis van EFQM). De TRIS-light versie is bruikbaar in het basis-, buitengewoon en secundair onderwijs. In de eerste sessie leer je de achtergronden en uitgangspunten van TRIS kennen. Die kennis heb je nodig om je in de tweede sessie in te graven in het TRIS-instrument (light versie). In de derde sessie maak je kennis met de toepassing van het TRIS Light-instrument voor de eigen praktijk en het kiezen van prioritaire werkpunten. De hele aanpak van TRIS gaat uit van waarderend organiseren. De sessie zijn afwisselend doorregen met informatie, oefeningen met bespreking en uitwisseling.
 
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
Why, How en What then
zijn doorheen de drie sessies doorweven. Zo komt onder meer aan bod welke vragen TRIS-deelnemers zich kunnen stellen over wat kwaliteit is, welke
aspect(en) best kunnen onderzocht worden en welke voorwaarden een degelijk onderzoek kunnen bevorderen. (Why)
Daarnaast gaat er veel aandacht naar de TRIS-onderzoeksmethodiek (ook vanuit praktijkvoorbeelden)
(How) 
Tevens wordt er ingezoomd  op het omgaan met de resultaten van een TRIS-onderzoek (What then)
 
 Personalia
Profielfoto 
Jan Baeten, Directeur pedagogische begeleidingsdienst Antwerpen
TRIS-ontwikkelaars (TRIS Secundair Onderwijs, TRIS-Scholengemeenschap, TRIS Light en TRIS Pedagogische Ondersteuning)
Ria_VanLooveren.jpg
Ria Van Looveren
 
Opgelet!
  • deze themasessie is het eerste deel van de drieledige themasessie. Als je hiervoor inschrijft, volg je het ook het vervolg.