Keuze 7
Rudi Schollaert
Het kennisdebat ontrafeld
Beschrijving
Deze sessie kadert het grote leerdebat tussen traditionalisten en constructivisten in het kader van de evidence based beweging.
In plaats van ons te laten leiden door onze overtuigingen kunnen we beter bouwen op wat het wetenschappelijk onderzoek ter zake zegt.
Wat gebeurt er als iemand iets leert? Wat heeft het onderzoek van de hersenwerking tot op heden bijgedragen tot de inzichten in kennisverwerving? En wat kunnen wij dan doen om dat leren te optimaliseren?
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
Leren van de leerlingen en hoe leraren dit kunnen bevorderen.
Personalia
Rudi Schollaert is de voormalige directeur van de Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO. Hij is nu onafhankelijk consultant. Hij heeft een ruim aantal publicaties over een verscheidenheid aan onderwijsthema’s op zijn naam, en heeft talloze lezingen en workshops gegeven in heel Europa, in de Verenigde Staten, China, Viëtnam en Zambia. Rudi Schollaert is Honorary fellow van Oxford Brookes University.
Keuze 8
Ruben Vanderlinde
Datagebruik bij het vormgeven van schoolspecifiek ICT-beleid
Beschrijving
Sinds 2007 zijn er ICT-eindtermen van kracht in Vlaanderen. Van scholen wordt verwacht dat ze deze eindtermen implementeren rekening houdend met de eigen visie op onderwijs. De overheid geeft scholen daartoe de nodige verantwoordelijkheid en beleidsruimte.
In deze context worden scholen sterk aangemoedigd een schoolspecifiek ICT-beleidsplan uit te werken. Voor scholen is het echter geen evidentie om dergelijk ICT-beleidsplan uit te werken. In de presentatie wordt getoond hoe drie specifieke basisscholen dit proces hebben aangepakt, en hoe ze concrete schooldata hebben verzameld en geanalyseerd bij het vormgeven van hun ICT-beleid.
Daarnaast wordt in de sessie nagegaan hoe de elektronische tool pICTos (plannen van ICT op school) scholen hierbij kan ondersteunen.
Deze tool werd inhoudelijk ontwikkeld door de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent in opdracht van het Departement Onderwijs. Kernidee van de tool is dat data verzameld en geanalyseerd wordt via een elektronische systeem ten einde gefundeerde beslissingen te kunnen nemen omtrent de toekomstige plaats van ICT op school. In de sessie wordt de tool gepresenteerd en worden de verschilende modaliteiten van de tool toegelicht. De elektronische tool pICTos kunnen scholen via Klascement gebruiken in het kader van een nascholing.
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
In de presentatie wordt geïllustreerd hoe drie Vlaamse basisscholen het proces van ICT-beleidsplanontwikkeling hebben aangepakt.
Daarnaast wordt met de illustratie van de elektronische tool pICTos ook getoond hoe dergelijk systeem scholen kan ondersteunen bij het verzamelen en analyseren van data in functie van het vormgeven van schooleigen ICT-beleid.
Personalia
Ruben Vanderlinde en Natalie Pareja Roblin zijn beide verbonden als postdoctoraal onderzoeker aan de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent. In hun onderzoek gaan ze o.a. na onder welke voorwaarden praktijkgericht onderzoek in het algemeen en actie-onderzoek in het bijzonder vorm kunnen krijgen.
Opbrengstgericht werken in datateams
Beschrijving
Hoe kunnen scholen beschikbare data goed inzetten bij het verbeteren van hun onderwijs? In het project ‘datateams opbrengstgericht werken’ wordt hieraan gewerkt met behulp van datateams.
Deze kleinschalige onderzoeksteams van docenten en schoolleiders lossen samen met behulp van data (bijvoorbeeld cijferlijsten, leerlingenvragenlijsten, inspectierapporten) concrete onderwijsvraagstukken op hun school op.
In een datateam leren docenten en schoolleiders beschikbare gegevens doelgericht in te zetten. Leden van het datateam leren samen om deze data te analyseren, bediscussiëren en gebruiken in hun onderwijs.
Zo kunnen ze op feiten gebaseerde acties ondernemen tegen problemen binnen de school.
Hoe kunnen bijvoorbeeld slechte prestaties in de onderbouw worden aangepakt? Komt dit door niet passende adviezen van de basisschool of heeft dat geen invloed? Een datateam werkt via een acht stappenplan aan het verbeteren van het onderwijs. Tijdens deze workshop zullen we ingaan op dit acht stappenplan. Vervolgens krijgt u zelf de kans om te ondervinden hoe het is om in een datateam te werken. Aan de hand van een casus gaat u aan de slag met het datateam stappenplan. Tot slot zullen we in gaan op hoe het opbrengstgericht werken verloopt in de datateams die momenteel met de methode aan het werk zijn. Meer informatie:
www.datateams.nl
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
In een datateam leren docenten en schoolleiding (professionalisering) om data te gebruiken om zo het curriculum en hun eigen funtioneren te verbeteren, wat uiteindelijk moet leiden tot betere leerlingresultaten.
Personalia
Dr. Kim Schildkamp is an associate professor at the department of Educational Studies at the University of Twente.
In 2007, she obtained her PhD on school self-evaluation. She is the recipient of several awards, including an AERA (American Educational Research Association) award and a Fulbright scholarship.
She used the latter to conduct a study into 'The utilization and impact of a school performance feedback system used in Louisiana', at the Louisiana State University, in cooperation with the Louisiana Department of Education (LDE).
Kim’s research, in the Netherlands but also in other countries, focuses on “data-based decision making for teacher-, curriculum and school development”.
For example, she participates in the EU Comenius project “Using data for improving school and student performance”, a collaborative project between The Netherlands, Poland, Lithuania, Germany and the UK. She has been invited as a guest lecturer and keynote speaker at several conferences and universities, including AERA, the University of Pretoria in South Africa, and the University of Auckland in New Zealand. She is a board member of the International Congress for School Effectiveness and Improvement (ICSEI) and founder and chair of the ICSEI data use network. She published several articles on the use of data, such as the use of school self-evaluation results, the use of performance feedback, and the use of data in data teams.
Opgelet!
<eventueel, anders weglaten>
Keuze 10
Katie Goeman
Evaluatie en bijsturing van onderwijsinnovatie: een paar handvaten voor praktijkgericht onderzoek
Beschrijving
In deze themasessie plaatsen we de rol van praktijkgericht onderzoek ten behoeve van onderwijsverandering en -verbetering in de kijker. Er wordt in eerste instantie een overzicht gegeven van diverse cruciale onderzoeksvragen, gelinkt aan twee actoren: de lerende en de lesgever. Vervolgens wordt middels een praktijkvoorbeeld uit het hoger onderwijs weergegeven op welke manier lesgevers en beleidsmakers inzichten kunnen verwerven met betrekking tot de impact van onderwijsinnovatie. De nadruk ligt hierbij op de combinatie van onderzoeksmethoden om drie aspecten te bestuderen: de evaluatie van een vernieuwd onderwijsprogramma en het didactisch handelen door lerenden en lesgevers, de analyse van slaagkansen en het gebruik van een e-leerplatform.
Tot slot wordt summier getoond hoe deze informatie vertaald wordt naar een aangepast beleid.
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
Individual Teacher/Student
Personalia
Katie Goeman, doctor in de Sociale Wetenschappen, is sinds 2009 verbonden aan de Hogeschool-Universiteit Brussel als docent, onderzoeker en projectleider Onderwijsinnovatie. Ze coördineert in de Faculteit Economie
en Management de introductie van blended learning en voert onderzoek uit naar het gebruik van ICT voor onderwijs-leerdoeleinden. Deze studies omvatten multimethodisch gebruikersonderzoek en analyses van beleid omtrent blended/hybride leren en aanverwante topics.
Bieke De Fraine
De zin en onzin van meten in het onderwijs
Beschrijving
Er zal een pleidooi gehouden worden om gegevens kritisch te analyseren en correct te interpreteren. Het gaat om gegevens zoals.
a) administratieve gegevens (afwezigheden, attestering, slaagcijfers, …)
b) gegevens van toetsen, leerlingvolgsystemen, schoolfeedbackrapporten, ….
c) gegevens van bevragingen (ouderbevragingen, tevredenheidsmetingen, …)
Zulke cijfers gebruiken maakt van een school een informatierijke omgeving. Maar gegevens vragen altijd om een interpretatie. Onderbouwde beslissingen zijn best gebaseerd op zowel cijfers als op professionele ervaring en de voorkeur van de betrokkenen.
Aansluiting bij Wonderings van Nancy Dana
Deze sessie bespreekt hoe je gegevens kan verzamelen, analyseren en interpreteren.
Bieke De Fraine is onderwijsonderzoeker aan de KU Leuven . Ze is het hoofd van het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie (CO&E), een onderzoekscentrum gespecialiseerd in onderwijseffectiviteitsonderzoek, schoolloopbaanonderzoek en peilingsonderzoek.
Het betreft dan grootschalige, kwantitatieve studies (LOSO, SiBO, peilingen, etc.).
Als docent in de lerarenopleiding en als begeleider van masterproeven is Bieke De Fraine daarnaast ook vertrouwd met vormen van praktijkonderzoek door studenten.