Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/12/03-M04-Team Een geïnspireerde zorg/GOK –visie.

Doelstellingen:

Het huidig zorgbeleid van de school, en nog meer specifiek de visie op zorg,  bevragen vanuit het schooleigen opvoedingsproject.

Doelgroep:

Schoolteams basisonderwijs.

Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO.
Inhoud:

‘Van waaruit’ en ‘waartoe’ willen we binnen een katholieke basisschool de ontplooiing van ieder kind opnemen? Welke zorgaccenten, op niveau van de leerlingen, willen we als schoolteam prioriteit geven? Op welke competenties kunnen we binnen ons team beroep doen om deze zorgaccenten te ondersteunen? Misschien is het ook zinvol om de expertise van externen in te roepen om deze competenties verder uit te bouwen? Welke verhalen vanuit onze eigen christelijke inspiratie kunnen deze zorgaccenten een eigen inkleuring geven? Hoe kunnen onze competenties als leerkrachtenteam ook levensbeschouwelijk worden verbreed en verdiept?

Het team bevraagt de schoolspecifieke documenten (vb. het eigen opvoedingsproject) op basis van deze geïnspireerde zorg/GOKvisie. Tevens evalueert de school het huidige zorg/GOKbeleid vanuit deze visie. We borgen van daaruit wat goed en bekijken waar we als school nog groeipotentieel hebben.

Uitgangspunt is het ontwikkelingsniveau waar de school zich op dat moment bevindt.

De coöperatie met de schoolbegeleider is binnen deze module onontbeerlijk.

Strategie en methode:

D.m.v. een intakegesprek met het zorgteam wordt de beginsituatie en de eigenheid van de betrokken school in kaart gebracht.

Sessie 1: een pedagogische studiedag met het ganse team.
We gaan met het schoolteam op zoek naar de zorgaccenten die zij op  leerlingenniveau prioriteit willen geven. We bekijken welke competenties binnen het team noodzakelijk zijn om deze zorgaccenten voluit kansen te  kunnen geven. In een derde beweging stellen we ons de vraag of ook externen ons hierbij kunnen ondersteunen.

Onze eigen christelijke verhalen reiken we aan om zowel de zorgaccenten  als de competenties een eigen inkleuring te geven. We stellen ons de vraag hoe onze eigen inspiratiebron kan doorklinken binnen de dagdagelijkse  zorg/GOKwerking van de school.

Tussentijdige evaluatie met het zorgteam.

Sessie 2: personeelsvergadering.                
Het aanwezige zorg/GOKbeleid wordt vanuit van deze visie bevraagd.  De krachten van het aanwezige zorg/GOKbeleid worden geborgen.   Groeikansen worden besproken. Er wordt bepaald welke werkpunten prioritair aan bod dienen te komen. 

Eindevaluatie met het zorgteam.

Bijkomende info:

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 5 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw

Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 10 en mogen maximum 35 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1: (10 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.