Aanmelden




Laden…

Even geduld...

83124-M03-Team Alles wat u altijd over Frans had willen weten, maar nooit durfde te vragen - sessie 2

Doelstellingen:
  • Aanbieden van aangename, doelgerichte werkvormen om op een motiverende en efficiënte manier te werken aan de leerplandoelen in de klaspraktijk: zowel voor de schriftelijke als de mondelinge vaardigheden.
  • Leerkrachten doen ontdekken op welke manieren de productieve vaardigheden (schrijven, spreken en gesprek) zinvol kunnen geëvalueerd worden.
  • Kort kennismaken met het vernieuwde concept van het leerplan Frans voor de eerste graad secundair onderwijs, zodat duidelijk wordt hoe de link met het basisonderwijs er duidelijk in aanwezig is.
  • Inzien hoe kennis en vaardigheden aan elkaar gelinkt zijn en dit principe toepassen op concrete voorbeelden en evaluatieschema’s.
  • Leerkrachten handvatten aanreiken om het Frans méér en beter als voertaal tijdens de lessen Frans te hanteren.
  • Een evolutie herkennen en toepassen in activiteiten die de luister-, spreek- en leesvaardigheid van leerlingen bevorderen.
  • Verschillende manieren ontdekken waarmee leerlingen de kans krijgen zich optimaal voor te bereiden op mondelinge productie.
Doelgroep:

Leerkrachten 3de graad basisonderwijs

Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO.
Inhoud:

De module bestaat uit 2 sessies waarvoor men zich afzonderlijk kan inschrijven. De sessies zijn opgebouwd rond een aantal prangende vragen omtrent Frans in het basisonderwijs waarmee leerkrachten zitten:

Sessie 2: mondelinge vaardigheden en leuke werkvormen 

  1. Help, mijn Frans is niet zo best. Wat nu?
  2. Op de cd van het handboek praten de acteurs zo snel, kan ik niet beter de luisterteksten zelf voorlezen?
  3. Hoe kan ik leuke werkvormen integreren zonder dat mijn leerstofplanning in het gedrang komt?
  4. Mogen de lln een spreekopdracht schriftelijk voorbereiden?
  5. Hoe evalueer ik de mondelinge vaardigheid van de leerlingen, en hoe organiseer ik dat?
  6. Hoe werk ik aan een leerlijn voor luisteren en spreken? 

Bij het ‘beantwoorden’ van de vragen wordt telkens voldoende aandacht besteed aan een ruimer kader: vertrekkend vanuit het leerplan Frans van VVKBaO gaan we na, aan de hand van concrete voorbeelden en reflectie, hoe de visie op tweedetaalonderwijs in de 3de graad basisonderwijs optimaal naar de klaspraktijk kan vertaald worden.

Strategie en methode:

In elke sessie

  • discussie
  • reflectie
  • voordracht
  • spel
  • actieve werkvormen.
Bijkomende info:
Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Herhaling

Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 2 en mogen maximum 20 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 570,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1: (7 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.