Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8312C-M01-team Luister-, spreek- en gespreksvaardigheid oefenen volgens de nieuwe leerplannen

Doelstellingen:
  • Didactische werkvormen om de communicatieve vaardigheden in te oefenen verkennen en toepassen.
  • Kansen leren creëren voor de leerlingen om te spreken en te luisteren.
  • Kennis op een communicatieve wijze aanbieden en laten inoefenen.
  • Verschillende mogelijkheden leren benutten om de communicatieve leerplandoelen te realiseren.
  • Bewust worden van de leerlijn rond luister-, spreek- en gespreksvaardigheid tussen lager en secundair onderwijs.
  • Mogelijkheden tot differentiatie in deze vaardigheden leren kennen.
  • Verschillende methodes leren kennen waarmee de leerlingen zich op een efficiënte manier voorbereiden op gespreks- en spreekvaardigheid.
  • Geschikt oefenmateriaal om luister- spreek- en gespreksvaardigheid in te oefenen leren kennen.
Doelgroep:

Naar keuze:

  • een groep van enkel leerkrachten Frans eerste graad SO
  • een gemengde groep van leerkrachten Frans derde graad BaO + eerste graad SO
  • een groep van enkel leerkrachten derde graad BaO
Aanbieder: Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs (VVKSO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI)
Inhoud:

In de nieuwe eindtermen en leerplannen staan luister-, spreek- en gespreksvaardigheden centraal. Net deze vaardigheden zijn in de klas vaak moeilijk in te oefenen.

Waar vind je voldoende luistermateriaal op het niveau van je leerlingen? Hoe kan je zo veel mogelijk leerlingen laten spreken tijdens één les? Hoe motiveer je je leerlingen om een vreemde taal te spreken? En hoe kan je in deze vaardigheden differentiëren?

Na deze “spraakmakende” sessie ga je met heel wat minder vragen naar huis.

Strategie en methode:
  • Je ontdekt verschillende mogelijkheden om te werken rond luister-, spreek- en gespreksvaardigheid met je leerlingen, volledig conform de
  • We gaan daarbij na wat een oefening aantrekkelijk en motiverend maakt, hoe je kan differentiëren en hoe we ervoor kunnen zorgen dat er zo veel mogelijk leerwinst is.
  • Je maakt kennis met bestaand didactisch materiaal om deze vaardigheden in te oefenen en leert ook zelf geschikt materiaal bedenken.
Bijkomende info:

Wil je meer informatie over deze module, neem dan contact op met de projectleider Liesbeth Martens via liesbeth.martens@vsko.be.

Lesgevers: Roos Mestdagh - roos.mestdagh@vsko.be- Liesbeth Martens - liesbeth.martens@vsko.be

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Herneming

Voorwaarde:

Deze sessie duurt 3 uur.

Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
De sessie wordt naar keuze ingericht voor

  • een groep van enkel leerkrachten Frans eerste graad SO
  • een gemengde groep van leerkrachten Frans derde graad BaO + eerste graad SO
  • een groep van enkel leerkrachten derde graad BaO.

Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 570,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1: (3 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.