Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8312B-M01-team Het Europees Taalportfolio in de lessen moderne vreemde talen

Doelstellingen:

Sessie 1

  • Weten waarvoor het Europees Referentiekader (ERK) staat
  • De niveaus van het ERK onder de knie krijgen
  • Het taalniveau van leerlingen leren inschatten
  • Weten wat het Europees Taalportfolio inhoudt
  • Inzien hoe het taalportfolio de ideale link is tussen ERK, eindtermen en leerplandoelen
  • De mogelijkheden van het taalportfolio voor een communicatieve aanpak van taalonderwijs onderkennen.

Sessie 2

  • De principes van het werken met een Europees taalportfolio ontdekken en leren toepassen in de klaspraktijk.
  • Invalshoeken voor het gebruik van een taalportfolio in de klas verkennen.
  • De mogelijkheden van het taalportfolio ontdekken om de communicatieve doelen van het leerplan te bereiken.
  • Inzien hoe het Europees Taalportfolio een rol kan spelen bij het verwerven van strategieën en attitudes die leerlingen nodig hebben in het kader van levenslang leren.
  • Het Europees taalportfolio als instrument leren gebruiken om de overgang tussen basis- en secundair onderwijs te vergemakkelijken.
Doelgroep:

Leerkrachten derde graad basisonderwijs en/of leerkrachten moderne vreemde talen eerste graad secundair onderwijs.

Aanbieder: Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs (VVKSO), Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI) van het VSKO
Inhoud:

Sessie 1:
Na deze sessie weet u alles over de taalbeheersingsniveaus van het ERK en de mogelijkheden van het Europees taalportfolio als ondersteuning bij de realisatie van eindtermen en leerplandoelen.

Sessie 2:
Aan de hand van concrete voorbeelden leert iedere deelnemer de mogelijkheden kennen die het Europees Taalportfolio biedt voor zijn of haar eigen klaspraktijk. Na deze sessie kan je onmiddellijk aan de slag in je klas!

Strategie en methode:

Sessie 1

  • Om de inhouden van deze sessie onder de knie te krijgen, hanteren we werkvormen die ook in de klas een aangename afwisseling vormen: spelvormen met zelfcorrectie, quiz, reflectie, collegiale uitwisseling …
  • Analyseren van audiovisueel materiaal

Sessie 2

  • Filmpjes bekijken die het werken met een taalportfolio en de onderliggende principes illustreren.
  • Samen een thema doorlopen als voorbeeld van hoe een taalportfolio het realiseren van de leerplandoelen kan ondersteunen.
  • Door middel van reflectie op de aangeboden voorbeelden, de verworven inzichten in de eigen klaspraktijk leren toepassen.
Bijkomende info:

Deze module bestaat uit 2 sessies, die afzonderlijk kunnen gevolgd worden.

Je kan je eigen taalportfolio alvast bestellen op www.nascholing.be > info > DNI > publicaties > Mijn Europees Taalportfolio

Wil je meer informatie over deze module, neem dan contact op met de projectleider Liesbeth Martens via liesbeth.martens@vsko.be of Greet Van Mello Greet.vanmello@vsko.be.

Lesgevers: Roos Mestdagh - roos.mestdagh@vsko.be- Liesbeth Martens - liesbeth.martens@vsko.be

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Actualisering

Voorwaarde:

Een sessie duurt 3 uur.

Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.


Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 570,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1: (1 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.