Aanmelden




Laden…

Even geduld...

1213/04/201 Levende grafieken met Gapminder

Doelstellingen:

Na deze sessie kun je:
• werken met de on line applicatie GapMinder;
• werken met de off line versie van Gapminder;
• Gapminder didactisch gebruiken in de les;
• met Google Motion Charts je eigen data toevoegen en eigen levende grafieken te maken;
• je eigen levende grafieken didactisch gebruiken in de klas.

Doelgroep:

Voor leraren van alle vakken waar grafieken aan bod komen: economie, geschiedenis, aardrijkskunde, MAVO, wiskunde ...

Aanbieder: Nascholingen ICT van het Vlaams Verbond van het katholiek secundair onderwijs (VVKSO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI)
Inhoud:

GapMinder is een gereedschap dat data in grafieken op een gebruiksvriendelijke manier inzichtelijk voorstelt, dus prima bruibaar binnen alle vakken waarin gewerkt wordt met getallen en tabellen. De achterliggende software is Trendalyzer, nu opgekocht door Google. Gapminder toont duidelijk de kracht van gegevens-visualisatie. In plaats van saaie dorre grafieken zie je nu doorheen de tijd de grafieken ‘leven’. En dat dit werd mogelijk gemaakt door een grote hoeveelheid statistische gegevens die de VN heeft vrijgegeven. Het programma is gratis te raadplegen op het Internet, sinds kort is er ook een off line verise beschikbaar.
Het enige nadeel is dat alles Engelstalig is. Maar ook hiervoor is een oplossing: Gapminder is opgeslokt door Google en nu kan iedereen zijn eigen Google Motion Charts in elkaar knutselen.

Strategie en methode:

Hands-on

Bijkomende info:

In veel leerplannen wordt verwezen naar het belang van beelden. Zo staat bijvoorbeeld in het leerplan aardrijkskunde 3de graad:

“In de derde graad dienen leerlingen ook geografische informatie uit een brede waaier aan bronmateriaal te destilleren: landschapsbeelden, tekeningen, blokdiagrammen, profielen, grafieken, kaarten, monsters van gesteentes, statistische tabellen, videoprogramma’s, ... Deze media zijn onontbeerlijk als ordenings-, voorstellings- en synthesemiddel van de complexe en soms abstracte fenomenen.”

Ook bij andere vakken (geschiedenis, esthetica, biologie …) zijn soortgelijke verwijzigen te vinden.

De modaliteiten van ICT voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Kwalificatie:

herwerking

Voorwaarde:

Basiskennis ICT


Voor dit initiatief kan je tot 3 dagen op voorhand inschrijven en tot 8 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: Wevers Lodewijk
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data: Voor dit initiatief zijn nog geen lesplaatsen bekend. Je kan dus nog niet inschrijven.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.