Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/13/03-M05-Team Onze school binnenste-buiten

Doelstellingen:

Het in kaart brengen van de feitelijke situatie van een school op het niveau van identiteit/profilering.

Mogelijke inkijkvragen:

  • Wat is de herkenbaarheid van onze school?
  • Waarin/waardoor worden wij (h)erkend?
  • Waarin/waardoor willen wij (h)erkend worden?
  1. Vanuit een zestal perspectieven kijkt een schoolteam naar de feitelijke, objectieve en actuele identiteitsbetrokken realiteit van hun school. (Zelfreflectie/feitenanalyse))
  2. Deze perspectieven worden in een tweede beweging belicht vanuit de opdrachten van OKB. (Externe reflectie)
  3. Vanuit de foto van deze feitelijke en wenselijke situatie kan de school autonoom opteren om dieper in te gaan op één van de perspectieven. Hiervoor kunnen bestaande modules aangewend worden. (= aanboren groeipotentieel van de school).

Dit voorstel kan enkel gerealiseerd worden via een trajectmatige aanpak. Uit dit aanpak kunnen vragen komen m.b.t. tot andere modules die in het huidig aanbod zijn opgenomen of die in een vroeger nascholingsaanbod waren verankerd. (Vb. identiteitsbetrokken beleid voeren, een geïnspireerde zorg- en GOK-visie.)

Doelgroep:

Schoolteams basisonderwijs.

Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO.
Inhoud:

Mogelijke perspectieven:

  1. De verpakking: hoe kan men zien aan jullie school welke jullie identiteit is? (Binnen- en buitenkant)
  2. De cultuur: hoe kan men jullie identiteit herkennen binnen gedragingen, gewoontes, waarden, regels, voorschriften…?
  3. Het leven vieren: wat zijn de hoogtepunten gedurende het schooljaar?
  4. Profiel van de leerling: hoe kunnen scholen ook bijdragen tot de spirituele en religieuze groei van leerlingen? Op kennisniveau, qua vaardigheden en attitudes.
  5. Profiel van de leerkracht: welke kennis, vaardigheden en attitudes mag men van jullie als leerkrachten, directie, administratief en onderhoudspersoneel verwachten?
  6. De partners van de school: welke zijn jullie partners in de zoektocht naar een kwaliteitsvolle school?

Andere implementatiemogelijkheden voor OKB.

  • Aanbieden van vormingssessies voor kernteams in elk van de diocees. Er worden  reeksen van 3 sessies aangeboden waarin telkens 2 van de 6 perspectieven worden opgenomen. De uitwisselingskansen (kruisbestuiving) tussen de deelnemende teams/scholen kan eveneens erg bevruchtend werken.
  • Deze kernteams kunnen met dit aanbod naar hun school gaan om daar het team mee te nemen in deze reflectie. Vandaaruit kan eveneens een behoefte aan een verdiepende begeleiding ontstaan. Deze kan dan desgewenst worden opgenomen door dit nascholingsinitiatief.
Strategie en methode:
  • De zes perspectieven worden verdeeld over drie sessies.
  • Het schoolteam wordt zo ondersteund om de beginsituatie m.b.t. de geïntegreerde identiteitswerking in kaart te brengen.
  • Vanuit deze zelfreflectie wordt een externe reflectie a.d.v.d.de update van OKB aangereikt.
  • Deze inkijk kan voor het team de aanzet betekenen om andere schoolspecifieke identiteitstrajecten op te starten. De inhouden en de mogelijke werkvormen die daarbij nodig zijn zitten in het huidig aanbod en in modules die in het verleden tot het aanbod behoorden. Maar nog steeds tot de expertise van de nascholers behoren.
Bijkomende info:

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link. Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het VSKO.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 3 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw!

Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 10 en mogen maximum 35 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.