Aanmelden




Laden…

Even geduld...

3/13/06-module 06 De competenties van een retailmedewerker in de Doe-het-zelf branche.

Doelstellingen:

Ondersteunende product- en winkelkennis verwerven om te functioneren als retailmedewerker in de Doe-het-Zelf-branche

Doelgroep:
  • Leraren derde graad Verkoop BSO: basismodule retailmedewerker
  • Leraren derde graad Kantoor BSO: keuzemodule retailmedewerker minor
Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek secundair onderwijs (VVKSO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) en Personeels- en Management Opleidingen vzw – UNIZO (PMO)
Inhoud:
Sessies 1 tot en met 4:
  • Productkennis opdoen:
In een Doe-het-zelf zaak zijn er duizenden producten aanwezig. We gaan op zoek naar productinformatie, leren die opdelen in verschillende niveaus al naargelang belangrijkheid en nuttigheid. Met gebruik van internet, magazines, reclameblaadjes, vakliteratuur, …..
  • Productgroepen maken:
er zijn vele soorten producten, om ze gemakkelijker te leren kennen, te kunnen gebruiken en te verkopen, delen we ze op in verschillende groepen. Via deze productgroepen zullen we ook verschillende producten aan elkaar kunnen linken, wat in een doe-het-zelf zaak zeker van belang is aangezien vele producten gebruiksmatig aan mekaar kunnen gelinkt worden.
  • Winkelkennis opdoen:
Wat is er belangrijk aan een winkel, hoe ervaart een klant onze winkel, en hoe kunnen we daar op inspelen? We maken een winkelplan, delen een winkel in volgens productgroepen en bekijken ook de extra mogelijkheden voor uitstalling.
Zeker promotie-opstellingen en dergelijke worden eveneens behandeld, aangezien vele zaken wekelijks of tweewekelijks een folder hebben.
  • Leren argumenteren naar de klant toe: 
klanten willen niet omver geblazen worden met technische informatie, maar ze willen horen wat ze nodig hebben in begrijpbare taal. Daarom moet je leren inzien wat voor klant je voor je hebt, en welke argumenten je dan ook kan en mag gebruiken. Klanten willen ook graag horen hoe ze iets moeten gebruiken, of wat ze mogen gebruiken. Via de productfiches wordt hier ook aandacht aan gegeven.
  • Technische argumenten><verkoopsargumenten:
Het is duidelijk dat vele technische argumenten de kwaliteit van het product bepalen, maar daarom is de klant er nog niet van overtuigd. M.a.w. hoe vertaal ik deze argumenten naar 'klantentaal'?
  • Soorten klanten:
Klanten lopen vaak verloren, er komen vele verschillende soorten klanten over de vloer, daarom is het belangrijk dat we hen op een correcte en informatieve manier te woord staan. We leren inzicht krijgen in de klant zijn wens door eenvoudige vraagstelling, en zo kunnen we de juiste producten aan de juiste klant verkopen. Iedere klant is anders, dus telkens is er ook een ander en beter product, of een andere werkwijze.
Strategie en methode:

Practisch oefenmateriaal rond:

  • Mindmaps maken om productkennis te vergroten
  • Leren verkoopsargumenteren
  • Verschillende klantentypes bij een DHZ-zaak
  • Winkelkennisoefening aan de hand van de wekelijkse folder (visual merchandising)
  • Winkelindeling inzien en toepassen (winkelplan)
Bijkomende info:

Lunchpakket meebrengen

Deze nascholing wordt georganiseerd voor leden van het VSKO.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 4 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw

Voorwaarde:

Deelnemers brengen hun eigen laptop mee.


Voor dit initiatief mogen maximum 1 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: Saenen Steven
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
meerdere locaties (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 10 oktober 2013
      DPB Mechelen-Brussel Varkensstraat 6 2800 Mechelen (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 7 november 2013
      Brico Mechelen Zemstbaan 2800 Mechelen (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
Nascholingsdienst PEDIC (Inschrijven afgesloten)
Coupure Rechts 314
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 1 oktober 2013
      Nascholingsdienst PEDIC Coupure Rechts 314 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • dinsdag 5 november 2013
      Gamma Gentbrugge Oefenpleinstraat 2 9050 Gentbrugge (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Brugge (Afgelast)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • dinsdag 8 oktober 2013 van 09:00 tot 16:00 (Afgelast)
    • donderdag 14 november 2013 van 09:00 tot 16:00 (Afgelast)
DiNAC (Afgelast)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • maandag 7 oktober 2013 van 09:00 tot 16:00 (Afgelast)
    • dinsdag 12 november 2013 van 09:00 tot 16:00 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.