Aanmelden




Laden…

Even geduld...

84130-M01 Ondersteuning op maat voor bestuurders met een rol als evaluator

Doelstellingen:

De deelnemers verwerven inzicht in de rol van het bestuur als eerste evaluator van de directeur en als tweede evaluator van andere personeelsleden. Ze verdiepen zich in de voorbereiding van functioneringsgesprekken en evaluatiegesprekken en wisselen ervaringen met collega-bestuurders uit.

Doelgroep:

Besturen van scholen, internaten en centra voor volwassenenonderwijs van het katholiek onderwijs in Vlaanderen.

Aanbieder: Dienst voor Inrichtende Machten/VIMKO i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI)
Inhoud:

Voorgestelde inhouden, waaruit enkele items gekozen kunnen worden:

  • Korte toelichting bij de wettelijke basis van functiebeschrijvingen, functioneringsgesprekken en evaluatie.
  • Korte toelichting bij de evaluatieprocedure van een (coördinerend) directeur.
  • Uitwisseling van ervaringen van bestuurders i.v.m. de concrete stappen die al gezet worden.
  • Bespreken van bedoeling en verloop van een functioneringsgesprek.
  • Bespreken van bedoeling en de inhoud van een evaluatieverslag.
  • Bespreken van bedoeling en verloop van een evaluatiegesprek.
  • Werken aan de concretisering in het eigen bestuur.
    • Opstellen van een functiebeschrijving voor de directeur(s)
    • Uitwerken van individualisering van functiebeschrijvingen van de directeur(s)
    • Voorbereiden van een concreet functioneringsgesprek
    • Voorbereiden van een concreet evaluatiegesprek
    • Uitwerken van een concreet actieplan: ‘Van functiebeschrijving tot evaluatie van onze directeur(s)’
    • Concreet invullen van de rol van tweede evaluator
    • Uitwerken van een voorstel hoe een bestuur kan opvolgen hoe de directeur omgaat met deze en andere stappen in de loopbaanbegeleiding van personeelsleden.
  • Uitwisselen van informatie over de evaluatie van personeelsleden tussen verschillende besturen (en hun directeurs) in de scholengemeenschap.
  • Gesprek over wat besturen kunnen leren van ervaringen van de vakbonden en het college van beroep.
  • Problemen voorkomen: zorgvuldig omgaan met procedures.

Een gesprek over vragen en/of knelpunten die op voorhand door het bestuur worden bezorgd aan de nascholer, is ook mogelijk.

Strategie en methode:

De nascholer werkt na een intakegesprek een programma uit op maat van het bestuur, met daarin een inleiding op het thema en diverse werkvormen om tot uitwisseling te komen.

De vorming start met een inleiding door de nascholer, waarin informatie en visie m.b.t. de gekozen inhouden wordt verduidelijkt en geïllustreerd aan de hand van een concrete casus. Er is ruimte voor woord en wederwoord. Bestuurders leren verder uit het uitwisselen van ervaringen met elkaar.

De syllabus bij de vorming en de informatie in de E-gids voor besturen zijn instrumenten ter ondersteuning wanneer besturen achteraf in het eigen bestuur aan de slag willen gaan.

Bijkomende info:

U kunt hier de brochure met het vormingsaanbod voor besturen downloaden.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link. Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het VSKO.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Dit is een herneming van de vorming die vanaf 2011 op vraag werd georganiseerd.

Voorwaarde:

Het bestuur betaalt een forfaitaire vergoeding voor de onkosten van 50 euro.


Voor dit initiatief moeten minimum 2 en mogen maximum 20 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 50,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Op afspraak
(Kaart)
  • Reeks 1: (3 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.