Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MBB-2 Terugkomdag startende leraars

Doelstellingen:

Inhoudelijke input over onderwijsgerelateerde thema’s vanuit bevraging tijdens opendeurdag voor startende leerkrachten.

Aan beginnende leerkrachten kansen bieden tot uitwisseling van ervaringen.

Gezamenlijk reflecteren over diverse aspecten in verband met leren en onderwijzen.

Doelgroep:

Leerkrachten die dit schooljaar pas ingestapt zijn in het BaO of BuBaO (ook leermeesters L.O.). 

Leerkrachten die hun tweede schooljaar bezig zijn en die vorig jaar één van de aangeboden werkwinkels niet konden volgen. Of tweedejaars die zich al ingeschreven hadden voor de vormingsdag van oktober, maar die toen geannuleerd werd.

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

09.00u onthaal en koffie

09.30u start van de eerste werkwinkel

12.00u middagmaal

13.00u start van de tweede werkwinkel

15.30u einde

De leerkrachten kiezen één werkwinkel in voormiddag en één werkwinkel in namiddag. Deze worden gegeven door de pedagogisch begeleiders. Opgelet: Sommige werkwinkels worden enkel in voormiddag of in namiddag gegeven.

WW1: Communicatie en gesprekken met ouders (Kristof Dupont)

WW2: Evaluatievormen op klasniveau - doelgroep lagere school (Johan De Bleser)

WW3: Differentiatie – doelgroep lagere school (Greet Heyvaert)

WW4: Loopbaan en evaluatie van onderwijspersoneel (Wouter Jaecques)

WW5:  Het agenda in de kleuterschool (Bart Mertens) enkel voormiddag

WW6: Functioneringsgesprekken – het persoonlijk ontwikkelingsplan in de kleuterschool (Bart Mertens) enkel namiddag

WW7: Verkenning leerplan / planningsdocumenten bewegingsopvoeding (Karen Nackom) enkel namiddag

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
vrijdag 24 april 2015 van 09:30 tot 12:00
WW1: Communicatie en gesprekken met ouders.
Spreker: Kristof Dupont, pedagogisch begeleider

Doelstellingen:

-        Kennis en inzicht verwerven over kwaliteitsvolle communicatie met ouders.

-        Eigen houding, gedrag en communicatievaardigheden objectief kunnen evalueren en bijsturen om de communicatie en samenwerking met ouders te optimaliseren.

-        De school richting geven in de uitbouw van een gedragen communicatiestijl en communicatiebeleid met ouders.

Inhoud:        

 -       communicatie met ouders, tips en tricks: formele en informele communicatie met ouders,  oudercontacten, slecht-nieuwsgesprekken, helpende gesprekken, omgaan met kritiek van ouders, communicatie met anderstalige ouders, communicatie met nieuwe gezinsvormen, (verbale) agressie bij ouders, lichaamstaal

-         elektronisch en modern communiceren met ouders: beleid, mailtips en mailergernissen

-        valkuilen en communicatiedrempels, ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid verhogen , van ouderbevraging tot globaal ouderparticipatieplan, de officiële communicatieorganen, naar een actieplan communicatie met ouders

WW2: Evaluatievormen op klasniveau (lagere school).
Spreker: Johan De Bleser, pedagogisch begeleider.

Evalueren om te (laten) evolueren. We willen kinderen eigenaar laten worden van hun eigen leerproces. Maar wat betekent dit dan? 

Hoe kan evalueren kinderen groeikansen bieden? Welke evaluatievormen zijn er en hoe kan ik die zinvol inzetten? 

In deze werkwinkel proberen we hierop een antwoord te bieden. We ontdekken wat zinnig of onzinnig is, bekijken praktijkvoorbeelden en proberen onszelf enkele kritische reflexen i.v.m. evalueren eigen te maken. Daarnaast maken we ook tijd om ervaringen uit te wisselen en vragen uit eigen klaspraktijk voor te leggen. U mag hiervoor eigen toets- of ander evaluatiemateriaal meebrengen.

WW3: Differentiatie in de lagere school.
Spreker: Greet Heyvaert, pedagogisch begeleider.

Verschillen tussen leerlingen zijn eerder regel dan uitzondering. Om positief om te gaan met deze verschillen en om iedere leerling in je klas maximale leer- en groeikansen te bieden, is differentiatie noodzakelijk.

In deze sessie staan we stil bij wat differentiatie inhoudt in de lagere school en ontdekken we samen hoe we dit kunnen organiseren. We verdiepen ons in verschillende soorten differentiatie en mogelijke werkvormen. We wisselen nieuwe inzichten uit en leggen de link met jouw klassituatie, zodat je effectief aan de slag kan met differentiatie in jouw klas. 

WW4: Loopbaan en evaluatie van onderwijspersoneel.
Spreker: Wouter Jaecques, pedagogisch begeleider.

Deze informatieve werkwinkel probeert in begrijpelijke taal een overzichtelijke synthese te geven van wettelijke en reglementaire afspraken die het onderwijspersoneel moet kennen om enig zicht te hebben op zijn statutaire, juridische en administratieve toestand. De sessie heeft niet de ambitie een gedetailleerd antwoord te geven op alle vragen en problemen met betrekking tot het statuut van onderwijspersoneel aangezien de focus ligt op de thema’s waar vooral startende leraren vragen bij hebben. Onderstaande vragen zijn richtinggevend voor de inhoud van de sessie:

- Welke statuten doorloop je in je loopbaan: van TABD tot vaste benoeming.

- Wat zijn de kenmerken van TABD, TADD, deeltijdse en voltijdse benoeming.

-  Anciënniteit. Waar staat dit voor? Hoe bereken je dat?

- Welke voorwaarden zijn er voor een vaste benoeming?

- Wat is de procedure bij benoeming: van vacantverklaring tot vaste benoeming.

- Wat is de volgorde van benoemen?

- Wat is een functiebeschrijving: inhoud + hoe verhoudt de functieomschrijving zich t.o.v. evaluatie?

-  Wie evalueert?

- Wat is de rol van de 1ste en 2de evaluator?

- Wat is het verschil tussen een wervings-, een selectie-  of een bevorderingsambt?

- Van klasbezoek, planningsgesprek, functioneringsgesprek en evaluatie tot het evaluatieverslag.

- …

WW5: Het agenda in de kleuterschool (sessie vindt enkel in de voormiddag plaats!)
Spreker: Bart Mertens, pedagogisch begeleider

Na je driejarige opleiding weet je wat het betekent ‘planlast bij stages’. Je schrijft lange voorbereidingen, je hoekverrijkingen staan tot het kleinste detail op papier, je bent gaan zoeken naar een veelheid aan doelen, kortom de stage voorbereiden op papier was niet min!

Maar hoe moet het dan vandaag? Het invullen van een agenda op dezelfde manier als in je opleiding is niet hanteerbaar. Dus ben je op zoek naar een realistische agenda. Wat moet die agenda dan precies omvatten? Welke onderdelen zijn noodzakelijk? Kan ik me vinden in de agenda die op school wordt gemaakt door collega’s? Wat eist de directie? Welke onderdelen moeten er zeker in? Wat als de inspectie komt? Waar kan ik tijdswinst boeken, planlast verminderen en meer tijd vrijmaken voor het maken van materialen?

In deze werkwinkel proberen we onderdelen van de agenda te duiden en een aantal realistische documenten voor te stellen. We zoomen in hoe je met een BC doelgericht aan de slag kunt en het op een hanteerbare manier op papier verwerkt. We kijken met die visie ook naar de zoeker van het VVKBaO en naar een aantal digitale agenda’s. Je hebt voor deze werkwinkel je huidige agenda mee!

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
vrijdag 24 april 2015 van 13:00 tot 15:30
WW1: Communicatie en gesprekken met ouders.
Spreker: Kristof Dupont, pedagogisch begeleider

Doelstellingen:

-        Kennis en inzicht verwerven over kwaliteitsvolle communicatie met ouders.

-        Eigen houding, gedrag en communicatievaardigheden objectief kunnen evalueren en bijsturen om de communicatie en samenwerking met ouders te optimaliseren.

-        De school richting geven in de uitbouw van een gedragen communicatiestijl en communicatiebeleid met ouders.

Inhoud:        

 - communicatie met ouders, tips en tricks: formele en informele communicatie met ouders,  oudercontacten, slecht-nieuwsgesprekken, helpende gesprekken, omgaan met kritiek van ouders, communicatie met anderstalige ouders, communicatie met nieuwe gezinsvormen, (verbale) agressie bij ouders, lichaamstaal

- elektronisch en modern communiceren met ouders: beleid, mailtips en mailergernissen

-valkuilen en communicatiedrempels, ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid verhogen , van ouderbevraging tot globaal ouderparticipatieplan, de officiële communicatieorganen, naar een actieplan communicatie met ouders

WW2: Evaluatievormen op klasniveau (lagere school).
Spreker: Johan De Bleser, pedagogisch begeleider.

Evalueren om te (laten) evolueren. We willen kinderen eigenaar laten worden van hun eigen leerproces. Maar wat betekent dit dan? 

Hoe kan evalueren kinderen groeikansen bieden? Welke evaluatievormen zijn er en hoe kan ik die zinvol inzetten? 

In deze werkwinkel proberen we hierop een antwoord te bieden. We ontdekken wat zinnig of onzinnig is, bekijken praktijkvoorbeelden en proberen onszelf enkele kritische reflexen i.v.m. evalueren eigen te maken. Daarnaast maken we ook tijd om ervaringen uit te wisselen en vragen uit eigen klaspraktijk voor te leggen (je mag hiervoor eigen toets- of ander evaluatiemateriaal meebrengen).

WW3: Differentiatie in de lagere school.
Spreker: Greet Heyvaert, pedagogisch begeleider.

Verschillen tussen leerlingen zijn eerder regel dan uitzondering. Om positief om te gaan met deze verschillen en om iedere leerling in je klas maximale leer- en groeikansen te bieden, is differentiatie noodzakelijk.

In deze sessie staan we stil bij wat differentiatie inhoudt in de lagere school en ontdekken we samen hoe we dit kunnen organiseren. We verdiepen ons in verschillende soorten differentiatie en mogelijke werkvormen. We wisselen nieuwe inzichten uit en leggen de link met jouw klassituatie, zodat je effectief aan de slag kan met differentiatie in jouw klas. 

WW4: Loopbaan en evaluatie van onderwijspersoneel.
Spreker: Wouter Jaecques, pedagogisch begeleider.

Deze informatieve werkwinkel probeert in begrijpelijke taal een overzichtelijke synthese te geven van wettelijke en reglementaire afspraken die het onderwijspersoneel moet kennen om enig zicht te hebben op zijn statutaire, juridische en administratieve toestand. De sessie heeft niet de ambitie een gedetailleerd antwoord te geven op alle vragen en problemen met betrekking tot het statuut van onderwijspersoneel aangezien de focus ligt op de thema’s waar vooral startende leraren vragen bij hebben. Onderstaande vragen zijn richtinggevend voor de inhoud van de sessie:

- Welke statuten doorloop je in je loopbaan: van TABD tot vaste benoeming.

- Wat zijn de kenmerken van TABD, TADD, deeltijdse en voltijdse benoeming.

- Anciënniteit. Waar staat dit voor? Hoe bereken je dat?

- Welke voorwaarden zijn er voor een vaste benoeming?

- Wat is de procedure bij benoeming: van vacantverklaring tot vaste benoeming.

- Wat is de volgorde van benoemen?

- Wat is een functiebeschrijving: inhoud + hoe verhoudt de functieomschrijving zich t.o.v. evaluatie?

- Wie evalueert?

- Wat is de rol van de 1ste en 2de evaluator?

- Wat is het verschil tussen een wervings-, een selectie-  of een bevorderingsambt?

- Van klasbezoek, planningsgesprek, functioneringsgesprek en evaluatie tot het evaluatieverslag.

- …

WW6: Functioneringsgesprekken - POP in de kleuterschool.(enkel namiddag!)
Spreker: Bart Mertens, pedagogisch begeleider

Als startende kleuterleerkracht zit je hoofd vol met noden die je wel eens wil verwoorden. Gesprekken met een coach of de directie zijn daarom van groot belang om samen met iemand anders die noden te ventileren. Maar ook te kanaliseren tot een aantal prioriteiten voor jezelf. Vanuit eigen reflecties probeer je tijdens die gesprekken op een rustige manier gevoelens omtrent je nieuwe werksituatie te verwoorden. Dat kan je niet zomaar. Daarvoor hebben jij en de coach en/of directeur een gesprekskader nodig. Dat kan de functiebeschrijving zijn. Vaak is die echter niet concreet genoeg. Om die gesprekken concreter te maken krijg je in deze sessie een boekje dat de verschillende gesprekken (functioneringsgesprekken en evaluatiegesprekken) kan stofferen. Neem je gesprek zelf in handen om je prioriteiten uit te zetten en zodoende als startende leerkracht meer rust in te bouwen in je nieuwe eerste werksituatie, dat is waar we voor gaan!

WW7: Bewegingsopvoeding: u vraagt, wij draaien! (sessie enkel in de namiddag!)
Spreker: Karen Nackom, pedagogisch begeleider bewegingsopvoeding.

Doelstellingen:

 - Antwoorden bieden op vragen van deelnemers met betrekking tot bewegingsopvoeding: wie is wie, waar staat wat, welke ondersteuning is er mogelijk, …

-  Screenen van de website vvkbao

- Kennis en inzicht verwerven bij het leerplan bewegingsopvoeding

- Kennis en inzicht verwerven bij het ontwikkelingsplan

- De “Zoeker” leren kennen en kunnen gebruiken

- Kennis en inzicht verwerven bij het vademecum bewegingsopvoeding

- Eigen lesgeefkwaliteiten kunnen benoemen, eigen lesgeven objectief kunnen beschrijven

Inhoud:

De titel van deze werkwinkel “u vraagt – wij draaien” mag je heel letterlijk nemen: de inhoud van de werkwinkel krijgt pas vorm na het beluisteren van de noden van de deelnemende leerkrachten. De thema’s die aan bod zullen komen worden zo interactief mogelijk uitgewerkt: verwacht je dus aan denk- en doe-opdrachten, individueel en in groep. Voorzie dus zeker sportieve kledij, een laptop of tablet en papier en pen!

Strategie en methode:

Twee werkwinkels kiezen: één in de voormiddag, één in de namiddag.

Bijkomende info:

Een warme maaltijd is inbegrepen in de deelnameprijs.

Het aantal deelnemers per werkwinkel is beperkt tot 15.

Indien een werkwinkel volzet is, krijg je automatisch de boodschap om een tweede keuze te maken.

Indien voor een werkwinkel te weinig inschrijvingen zijn, zal deze niet doorgaan en zal gevraagd worden een andere keuze te maken.

Wie met de wagen komt, kan parkeren onder de Grote Markt of Veemarkt. Dan hoef je slechts 3 minuten te wandelen tot aan het pastoraal centrum. Wie met de trein komt: vanuit Mechelen-Centraal of Mechelen-Nekkerspoel is het telkens 15 minuten wandelen. 

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 18 april 2015 inschrijven en tot en met dinsdag 21 april 2015 uitschrijven.
Bijdrage: 45,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPB Mechelen-Brussel (Afgelast)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • vrijdag 24 april 2015 van 09:30 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.