Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MMB-2 Dag van de Media

Doelstellingen:

Verdere implementatie van het nieuwe leerplan Media.

Doelgroep:

Omdat 'Media' méér omvat dan ICT-toepassingen, is deze dag niet alleen gericht op ICT-coördinatoren, maar ook op leerkrachten (kleuter- en lagere school), beleidsondersteuners en directies,...

Leerkrachten bewegingsopvoeding schrijven enkel in voor WW8 in de namiddag. Deze sessie geldt als een netwerkdag, op voorwaarde dat ze hiervoor al ingeschreven waren. In dat geval is deze sessie voor hen ook gratis.

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

Verloop van de dag:

08.30 onthaal met koffie 

09.15 werkwinkel 1 

12.00 middagmaal

13.15 werkwinkel 2

16.00 einde

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
dinsdag 10 februari 2015 van 09:15 tot 12:00
WW1: Hoe het leerplan Media introduceren in eigen team? Kennismaken met ondersteuningsmaterialen.
Spreker: Marcel Van Lommel en Vital Nijst, pedagogisch begeleiders VVKBaO.

Het leerplan mediaopvoeding is sinds 1 september 2012 van kracht. Je hebt hier reeds kennis mee gemaakt tijdens een vorige studiedag. Hoe kan je nu dit leerplan introduceren binnen je eigen team? Welke hulpmiddelen en materialen zijn hiervoor beschikbaar?

We vertrekken vanuit het leerplan mediaopvoeding VVKBaO om te komen naar de ondersteuningsmaterialen die hiervoor ontwikkeld werden. We grasduinen door deze materialen op laptop en bespreken deze materialen:

-        draaiboek introductie leerplan in je school via pv of studiedag

-        filmpjes,

-        presentaties

-        praktijkboek media

-        …

We bieden je ook een document aan om mediaopvoeding te evalueren op je school.

De deelnemers brengen mee: eigen laptop en leerplan media.

WW2: De relatie tussen het leerplan w.o. en het leerplan 'Media'.
Spreker: Hilde Hendrickx, pedagogisch begeleider VVKBaO

Wereldoriëntatie is werkelijkheidsnabij. Door de aanwezigheid van diverse media kunnen we die wereld sneller en eenvoudiger  tot in de klas brengen. Het biedt ons ook kansen om kinderen positief kritisch om te leren gaan met media. In deze werkwinkel ontdek je de relatie tussen het leerplan WO en het leerplan media-opvoeding. Aan de hand van voorbeelden ervaar je hoe een krachtige mediamieke leeromgeving kansen biedt om betekenisvolle WO-activiteiten op te zetten.

WW3: Jezus staat in de 'boekskes'. Mediaopvoeding en godsdienst in de kleuterschool.
Spreker: Soraya Fret, pedagogisch begeleider VVKBaO.

Communicatie wordt sterk beklemtoond  in de visie op godsdienstige ontwikkeling (werkplan voor de kleuterschool). Jonge kinderen gebruiken allerlei hulpmiddelen om te communiceren. Het verkennen van geloofstaal en groeien in symboolgevoeligheid is daarom zeer belangrijk bij geloofscommunicatie.

Via concrete en praktijkgerelateerde voorbeelden en materialen wordt geïllustreerd hoe mediaopvoeding ook binnen de godsdienstige ontwikkeling en het leergebied godsdienst kan worden gerealiseerd.

WW4: Een didactische wegwijzer ICT en media.
Spreker: Steve Pouillon en Chris Van de Peer.

Samen bekijken we een didactische wegwijzer voor ICT-Mediaopvoeding: een korte lijst met doelstellingen, op leerlingenniveau gekoppeld aan de eindtermen ICT en het leerplan media. Deze wegwijzer is enerzijds een handig overzicht voor de leerkracht. Zo weet hij welke doelen aan bod moeten komen. Anderzijds is het ook een instrument om de leerlingen te coachen rond deze doelen. Tenslotte kan het ook dienen als evaluatie-instrument dat de leerlingen zelf kunnen hanteren

WW5: Tablets in de basisschool.
Spreker: Wendy Vinck

Tijdens deze werkwinkel trachten we input te geven om aan de slag te gaan met tablets. Dit vanuit enkele vragen op school- en klasniveau:

-        waarom is een visie op school met betrekking tot het gebruik van tablets nodig?

-        welke tablets koop ik aan?

-        hoe de tablets in de klas inzetten om geïntegreerd alle eindtermen ICT te bereiken?

Graag eigen tablet of smartphone meebrengen zodat de werkwinkel ook interactief wordt.

WW6: Muizen in de kleuterklas.
Spreker: Ivan Bauwens, nascholer VVKBaO.

Tijdens deze werkwinkel worden zowel de mogelijkheden als de beperkingen van de computer in de kleuterklas geïllustreerd, aan de hand van een presentatie met tal van praktijkvoorbeelden. Je ziet hoe eenvoudig en hoe verrijkend de computer kan zijn als onderdeeltje van alles wat er in de kleuterklas te beleven valt.

 

Doelstellingen:

  • leren kennen van de mogelijkheden en de beperkingen van de computer in de kleuterklas,
  • verzamelen van ideeën en websites die bruikbaar kunnen zijn,
  • inzicht krijgen in wat voor onze kleuters haalbaar is en wat de rol van een leerkracht daarin kan zijn,
  • op het spoor komen van de eigen vaardigheden en noden om de computer optimaal  te laten renderen in de klas,
  • de link leggen tussen ICT-gebruik in BC’s en het nieuwe leerplan mediaopvoeding.
WW7: Mediawijze ICT-tips.
Spreker: Philip Bourgeois

Je wil dat je leerlingen veilig gebruik kunnen maken van het internet, hun privacy bewaard blijft en pesten voorkomen wordt. In deze werkwinkel krijg je hiervoor meerdere praktische tips. Een greep uit het programma: veilig surfen voor kinderen, een veilig wachtwoord voor leerlingen, gemakkelijk een internetadres delen met je leerlingen, een filmpje downloaden, veilig op Facebook vòòr en nà het pesten, bewijzen van pesten verzamelen, … 

WW9: Professionaliseer je volledige school-ITomgeving met BENTER.
Spreker: Bart Everaerts

Zoek je een manier om de ICT-infrastructuur veilig en up to date te houden met een beperkt budget en een minimale tijdsinvestering?

Benter is een systeem waarmee je komaf kan maken met de complexe structuur van je ICT-omgeving. Hiermee kan je vanuit één centraal punt een virtuele werkplek voor je medewerkers creëren,  waarbij gebruiksgemak en veiligheid primeren.

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
dinsdag 10 februari 2015 van 13:15 tot 16:00
WW1: Hoe het leerplan Media introduceren in eigen team? Kennismaken met ondersteuningsmaterialen.
Spreker: Marcel Van Lommel en Vital Nijst, pedagogisch begeleiders VVKBaO.

Het leerplan mediaopvoeding is 1 september 2012 van kracht. Je hebt hier reeds kennis mee gemaakt tijdens een vorige studiedag. Hoe kan je nu dit leerplan introduceren binnen je eigen team? Welke hulpmiddelen en materialen zijn hiervoor beschikbaar?

We vertrekken vanuit het leerplan mediaopvoeding VVKBaO om te komen naar de ondersteuningsmaterialen die hiervoor ontwikkeld werden. We grasduinen door deze materialen op laptop en bespreken deze materialen:

-        draaiboek introductie leerplan in je school via pv of studiedag

-        filmpjes,

-        presentaties

-        praktijkboek media

-        …

We bieden je ook een document aan om mediaopvoeding te evalueren op je school.

De deelnemers brengen mee: eigen laptop en leerplan media.

WW3: Jezus staat in de 'boekskes'. Mediaopvoeding en godsdienst in de kleuterschool.
Spreker: Soraya Fret, pedagogisch begeleider VVKBaO.

Communicatie wordt sterk beklemtoond  in de visie op godsdienstige ontwikkeling (werkplan voor de kleuterschool). Jonge kinderen gebruiken allerlei hulpmiddelen om te communiceren. Het verkennen van geloofstaal en groeien in symboolgevoeligheid is daarom zeer belangrijk bij geloofscommunicatie.

Via concrete en praktijkgerelateerde voorbeelden en materialen wordt geïllustreerd hoe mediaopvoeding ook binnen de godsdienstige ontwikkeling en het leergebied godsdienst kan worden gerealiseerd.

WW4: Een didactische wegwijzer ICT en media.
Spreker: Steve Pouillon en Chris Van de Peer.

Samen bekijken we een didactische wegwijzer voor ICT-Mediaopvoeding: een korte lijst met doelstellingen, op leerlingenniveau gekoppeld aan de eindtermen ICT en het leerplan media. Deze wegwijzer is enerzijds een handig overzicht voor de leerkracht. Zo weet hij welke doelen aan bod moeten komen. Anderzijds is het ook een instrument om de leerlingen te coachen rond deze doelen. Tenslotte kan het ook dienen als evaluatie-instrument dat de leerlingen zelf kunnen hanteren.

WW5: Tablets in de basisschool.
Spreker: Wendy Vinck

Tijdens deze werkwinkel trachten we input te geven om aan de slag te gaan met tablets. Dit vanuit enkele vragen op school- en klasniveau:

-        waarom is een visie op school met betrekking tot het gebruik van tablets nodig?

-        welke tablets koop ik aan?

-        hoe de tablets in de klas inzetten om geïntegreerd alle eindtermen ICT te bereiken?

Graag eigen tablet of smartphone meebrengen zodat de werkwinkel ook interactief wordt.

WW6: Muizen in de kleuterklas.
Spreker: Ivan Bauwens, nascholer VVKBaO.

Tijdens deze werkwinkel worden zowel de mogelijkheden als de beperkingen van de computer in de kleuterklas geïllustreerd, aan de hand van een presentatie met tal van praktijkvoorbeelden. Je ziet hoe eenvoudig en hoe verrijkend de computer kan zijn als onderdeeltje van alles wat er in de kleuterklas te beleven valt.

 

Doelstellingen:

  • leren kennen van de mogelijkheden en de beperkingen van de computer in de kleuterklas,
  • verzamelen van ideeën en websites die bruikbaar kunnen zijn,
  • inzicht krijgen in wat voor onze kleuters haalbaar is en wat de rol van een leerkracht daarin kan zijn,
  • op het spoor komen van de eigen vaardigheden en noden om de computer optimaal  te laten renderen in de klas,
  • de link leggen tussen ICT-gebruik in BC’s en het nieuwe leerplan mediaopvoeding.
WW7: Mediawijze ICT-tips.
Spreker: Philip Bourgeois

Je wil dat je leerlingen veilig gebruik kunnen maken van het internet, hun privacy bewaard blijft en pesten voorkomen wordt. In deze werkwinkel krijg je hiervoor meerdere praktische tips. Een greep uit het programma: veilig surfen voor kinderen, een veilig wachtwoord voor leerlingen, gemakkelijk een internetadres delen met je leerlingen, een filmpje downloaden, veilig op Facebook vòòr en nà het pesten, bewijzen van pesten verzamelen, … 

WW8: Integratie van media binnen bewegingsopvoeding: wat kan?
Spreker: Lieve Van Lancker, pedagogisch begeleider VVKBaO en Karen Nackom, pedagogisch begeleider bewegingsopvoeding en docente KHL.

Digitale technologie krijgt steeds meer greep op ons leven. Het gebruik van tablets, i-pads, videofeedback, You Tube dringt door tot op de schoolvloer. Zeker vanuit de voorwaarde van welbevinden en betrokkenheid liggen er kansen om ook in de lessen bewegingsopvoeding diverse media in te schakelen.

 

In deze werkwinkel gaan we samen op zoek hoe we dit op een doordachte wijze kunnen doen. Het leerplan bewegingsopvoeding, het leerplan media en inzichten uit het boek “Van tikken naar taggen: digitalisering van bewegingsonderwijs en sport” (daM uitgeverij Deventer, 2014), vormen de kapstok voor de inhoud van deze werkwinkel. In een praktijkdeel tonen we via voorbeelden hoe we media kunnen inschakelen om beweging te regelen, te verbeteren en te beleven.

 

Praktische informatie:

-        voor deze werkwinkel breng je zelf een i-pad of smartphone mee,

-        je downloadt op je toestel vooraf een app om QR-codes te scannen,

-        sportieve kledij voor het praktijkdeel is wenselijk.

-        doelgroep: enkel leerkrachten bewegingsopvoeding

deze werkwinkel vindt enkel plaats in de namiddag

WW9: Professionaliseer je volledige school-ITomgeving met BENTER.
Spreker: Bart Everaerts

Zoek je een manier om de ICT-infrastructuur veilig en up to date te houden met een beperkt budget en een minimale tijdsinvestering?

Benter is een systeem waarmee je komaf kan maken met de complexe structuur van je ICT-omgeving. Hiermee kan je vanuit één centraal punt een virtuele werkplek voor je medewerkers creëren,  waarbij gebruiksgemak en veiligheid primeren.

Strategie en methode:

U kunt enkel inschrijven voor een hele dag. U kiest een werkwinkel voor de voormiddag en een werkwinkel voor de namiddag. Sommige werkwinkelleiders hebben een maximum aantal deelnemers bepaald. Indien een werkwinkel volzet is, krijgt u hiervan melding tijdens de inschrijving zelf en maakt u een andere keuze.

Bijkomende info:

In de prijs is een warme maaltijd voorzien en koffie / water voor de pauzes. Voor sommige werkwinkels moet je iets meebrengen (bijv. tablet of het leerplan of...). Lees daarom aandachtig de toelichtingen.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 3 februari 2015 inschrijven en tot en met zaterdag 7 februari 2015 uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPB Mechelen-Brussel (Inschrijven afgesloten)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 10 februari 2015 van 08:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.