Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MBS-1 BaSO-dag SG Mechelen: Breed evalueren

Doelstellingen:

Kennis en inzicht in 'breed evalueren' verdiepen en optimaliseren.

Doelgroep:

leraren 5de en 6de leerjaar, zorgcoördinatoren en directies basisonderwijs, leraren en leerlingenbegeleiders 1ste graad, coördinatoren en directies secundair onderwijs

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

Als we ‘breed evalueren’ kijken we vanuit verschillende invalshoeken naar de leerling in zijn geheel, met al zijn talenten en mogelijkheden, via verschillende instrumenten en in verschillende contexten.

‘Breed evalueren’ wil meer kansen en mogelijkheden creëren om competenties bij leerlingen te ontwikkelen. Competentieontwikkeling vraagt immers een brede en open kijk.

Onderwijs is op z’n best als het aansluit bij de interesses, de competenties en de leefwereld van de leerlingen. Om dergelijk onderwijs te kunnen aanbieden, is het nodig om een brede kijk te hebben op onze leerlingen en hun ontwikkeling. Dit is geen eenvoudige opdracht. Leerlingen moeten voldoende ondergedompeld worden in situaties die hen de kans geven om hun totale persoon te tonen. Wanneer we leerlingen die kansen willen geven, kunnen we niet anders dan stilstaan bij ‘breed evalueren’.

 

De werkgroep “Basisonderwijs-Secundair onderwijs” wil met deze studiedag directies, leraren en iedereen die met kinderen en jongeren werkt, inspireren om breed te evalueren.

PROGRAMMA

09.00 uur        Ontvangst en welkom door Kristof Dupont

09.30 uur        Lezing: ‘Breed evalueren’ door Johan De Bleser – deel 1

10.45 uur        Pauze

11.00 uur        Lezing: ‘Breed evalueren’ door Johan De Bleser – deel 2

12.00 uur        Lunch

12.50 uur        Keuze uit workshops 1 tot 8 – sessie 1

14.15 uur        Keuze uit workshops 1 tot 8 – sessie 2

15.30 uur        Einde

Workshops:
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
1.1 Motiverende rapportcommentaren met aandacht voor het leren dinsdag 12 mei 2015 van 12:50 tot 14:15
Spreker: Viviane Jehin, schoolbegeleider DPB en docente UC Leuven-Limburg

We overlopen in deze sessie de basisprincipes voor het geven van constructieve feedback. Vanuit deze principes en een aantal concrete voorbeelden bespreken we de kansen die we hebben om leerlingen met rapportcommentaren aan te moedigen in hun leerproces. Aan de hand van een praktische schrijfwijzer gaan we aan de slag en oefenen we het schrijven van commentaren waarbij het bieden van perspectief en aandacht voor het leren centraal staat.

Interactieve sessie met afwisseling van input, voorbeelden en korte schrijfopdrachten.

1.2 Actief leren, breed evalueren dinsdag 12 mei 2015 van 12:50 tot 14:15
Spreker: Johan Fouquaert, schoolbegeleider DPB

Je hanteert overwegend de doceerstijl tijdens je les. Je wil leerlingen op actieve wijze laten leren en ze vanuit het ‘anders leren’ ‘anders evalueren’ dan met een klassieke toets.

Na een zeer korte inleiding over actief leren, werk je de grote lijnen van een les uit met een activerende werkvorm. Breng je leerplan en laptop/tablet mee!

Je krijgt een toelichting over ‘breed evalueren’. Aan de hand van je uitgewerkte les werk je een evaluatiemodel uit om de leerplandoelstelling(en) te evalueren. Tot slot krijg je een kader om feed-back, feed-forward en feed-up aan leerlingen te geven.

1.3 Breder en anders evalueren. Hoe? Zo! dinsdag 12 mei 2015 van 12:50 tot 14:15
Spreker: Jurn van den Meersche, projectleider VLAJO

Tijdens deze workshop verkent de spreker samen met jou verschillende mogelijkheden om breder en anders te evalueren. Heel wat vaardigheden en attitudes kunnen niet met punten worden beoordeeld. Toch behoort het tot één van onze taken om deze bij kinderen te ontwikkelen en de ontwikkeling ervan verder op te volgen.

In deze workshop gaan we praktisch aan de slag, passen interactieve werkvormen toe en verkennen mogelijkheden om breder te evalueren. Leergebiedoverschrijdende

eindtermen (leren leren en sociale vaardigheden) staan hierbij centraal.

Verschillende evaluatievormen worden verkend om leerlingen actief bij hun evaluatie te betrekken zodat ze er uit kunnen leren.

Na het volgen van de workshop krijg je toegang tot het leerkrachtgedeelte van de website waar je talrijke tips en opdrachten terugvindt.

1.4 OKAN-traject dinsdag 12 mei 2015 van 12:50 tot 14:15
Spreker: Sigrid Bollens, OKAN-leerkracht TSM Middenschool

Hoe voelt het om in een klas terecht te komen waar je niks begrijpt? Hoe begin je daaraan als leerkracht? Wat is OKAN?

In deze workshop geeft Sigrid Bollens, reeds 15 jaar leerkracht in OKAN, uitleg over de werking en organisatie van OKAN in TSM aan de hand van een aantal concrete voorbeelden. Ze gaat ook in op het  evaluatiesysteem in OKAN, dat zonder cijfers (punten) werkt.

1.5 Breed evalueren van de mondelinge interactie in het vak Frans dinsdag 12 mei 2015 van 14:15 tot 15:30
Spreker: Mia Vanden Wayenbergh, begeleider Frans

Deze sessie wordt enkel in het tweede deel aangeboden. U vindt de omschrijving bij 2.5.

1.6 Het boekje te buiten: competentieontwikkelend leren dinsdag 12 mei 2015 van 12:50 tot 14:15
Spreker: Willem Schoors, coördinator kwaliteitszorg Sint-Pieterscollege Leuven

Drie jaar geleden ontstond in het Sint-Pieterscollege Leuven het COL-project. Twee lesuren per week gaan de leerlingen van het eerste jaar moderne in groepjes aan de slag rond een zelf gekozen onderwerp, elk trimester binnen een ander interessegebied. De focus lig niet zozeer op de inhoud van het project, maar wel op de competenties die doorheen het proces worden ontwikkeld. In de evaluatie willen we vooral benadrukken waar de leerling vooruit gegaan is. Zelf- en peerevaluatie spelen daarbij een belangrijke rol.

Dit project is ontwikkeld voor een eerste graad secundair onderwijs, maar is ook zeker toepasbaar in de derde graad basisonderwijs.

1.7 Evalueren om te stimuleren dinsdag 12 mei 2015 van 12:50 tot 14:15
Spreker: Ludo Heylen, CEGO

Evalueren is jongeren stimuleren in hun brede ontwikkeling als persoon. Op zoek naar kenmerken voor een brede evaluatie gaan we in dialoog met elkaar en met de eigen school- en klaspraktijk en laten we ons inspireren door praktijkvoorbeelden om daarna zelf aan de slag te gaan. We werken met ervaringsoefeningen, geleide reflectie, theoretische onderbouwing en toepassingsopdrachten (binnen het eigen vakgebied).

1.8 Observeren van taalvaardigheid dinsdag 12 mei 2015 van 12:50 tot 14:15
Spreker: Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven)

In deze workshop staan we eerst even stil bij de vragen ‘Waarom is het observeren van taalvaardigheid zo belangrijk? Wat zijn de voordelen van observeren?’ en ‘Wat kun je observeren?’ Daarna denken we praktisch en concreet na over observatie in de klaspraktijk. We bekijken hoe je dat observeren kan aanpakken, welke instrumenten er voor handen zijn en hoe je zelf een observatie-instrument kan ontwikkelen.

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
dinsdag 12 mei 2015 van 14:15 tot 15:30
2.1 Motiverende rapportcommentaren met aandacht voor het leren
Spreker: Viviane Jehin, schoolbegeleider DPB en docente UC Leuven-Limburg

Zie 1.1

2.2 Actief leren, breed evalueren
Spreker: Johan Fouquaert, schoolbegeleider DPB

Zie 1.2

2.3 Breder en anders evalueren. Hoe? Zo!
Spreker: Jurn van den Meersche, projectleider VLAJO

Zie 1.3

2.4 OKAN-traject
Spreker: Sigrid Bollens, OKAN-leerkracht TSM Middenschool

Zie 1.4

2.5 Breed evalueren van de mondelinge interactie in het vak Frans
Spreker: Mia Vanden Wayenbergh, begeleider Frans

Via een concreet voorbeeld bekijken we hoe we de mondelinge interactie in de lessen Frans breed kunnen evalueren. We overlopen verschillende werkvormen die ons toelaten om de mondelinge interactie breed te observeren om zo aan onze leerlingen maximale groeikansen te bieden.

Op het einde van de sessie werken we zelf een opdracht uit waarmee we in de klas aan de slag kunnen.

2.6 Het boekje te buiten: competentieontwikkelend leren
Spreker: Willem Schoors, coördinator kwaliteitszorg Sint-Pieterscollege Leuven

Zie 1.6

2.7 Evalueren om te stimuleren
Spreker: Ludo Heylen, CEGO

Zie 1.7

2.8 Observeren van taalvaardigheid
Spreker: Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven)

Zie 1.8

Bijkomende info:

De kosten voor deze nascholing bedragen 49 euro per persoon (warme maaltijd tijdens de middag inclusief). Gelieve dit bedrag met vermelding van naam en school over te schrijven op rekeningnummer BE29 7330 0978 1064 van SG KSO regio Mechelen en dit voor 4 mei 2015. Uw inschrijving wordt pas als definitief beschouwd zodra wij uw betaling ontvangen hebben.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Enkel voor leraren van de scholengemeenschap Mechelen.


Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 9 mei 2015 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 49,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPB Mechelen-Brussel (Inschrijven afgesloten)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 12 mei 2015 van 09:00 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.