Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Workshopbegeleiders: Sven De Maeyer & Liesje Coertjens (EduBron - UA)

Competenties vormen een sleutelbegrip voor veel organisaties waarin leren en opleiden centraal staan. Deze competenties efficiënt en tegelijkertijd kwaliteitsvol beoordelen vormt echter een uitdaging. Competenties kunnen namelijk niet goed in kaart worden gebracht via klassieke toetsen, omdat ze meer dan alleen maar kennis omvatten. Om competenties in zijn geheel te kunnen beoordelen, wordt vaak gebruik gemaakt van ‘performance assessments’.

Bij dit type beoordeling wordt aan mensen gevraagd om de competentie te gebruiken bij het uitvoeren van een toepassingstaak al dan niet in een authentieke context. Dit levert een ‘representatie’ van de competentie op. Deze representaties worden doorgaans beoordeeld door beoordelaars scores te laten toekennen aan deelaspecten van de competentie (al dan niet met behulp van een criterialijst). Onderzoek toont aan dat het oordeel (toegekende punten) over deze representaties sterk kan verschillen naargelang het moment van beoordelen en kan afhankelijk zijn van de beoordelaar. Als je over drie maanden wordt gevraagd om opnieuw eenzelfde taak te beoordelen, dan is de kans klein dat je aan de taak dezelfde score zal toekennen als wanneer je dat de eerste maal deed. En als je aan meerdere beoordelaars vraagt een punt toe te kennen aan een taak, is de kans klein dat iedereen hetzelfde punt toekent. Dit toont aan dat deze methode sterk beïnvloed wordt door factoren die niet relevant zijn voor de beoordeling.

Een veelbelovend alternatief voor het beoordelen van competenties is ‘Comparative Judgement’. Het belooft de voorgaande problemen tegen te gaan. In deze methode worden er telkens verschillende representaties met elkaar vergeleken. Elke beoordelaar moet steeds beslissen welke representatie het beste scoort op een bepaalde competentie. Al deze vergelijkingen worden door verschillende beoordelaars uitgevoerd, samen komen ze tot een ordening naar gelang kwaliteit.

Het project ‘Digitaal platform voor het assessment van competenties’ (D-PAC) zal deze methode verder wetenschappelijk onderzoeken en deze inzichten integreren in een digitaal platform. Hiermee willen we een antwoord bieden op de uitdaging om competenties efficiënt en tegelijkertijd kwaliteitsvol te beoordelen. Het D-PAC project wordt gefinancierd door het IWT (Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie) binnen het programma van Strategisch Basisonderszoek.

Tijdens deze sessie krijg je een kijk op de opstart, het verloop en het proces van het wetenschappelijk onderzoek dat met de ontwikkeling van dit instrument gepaard ging. 

Tijdens het reflectiemoment kan er onderzocht worden op welke manier dit project nieuwe inzichten brengt en hoe deze kunnen vertaald worden zodat u er in de praktijk mee aan de slag kan.