Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Het standaard traject bestaat uit drie plenaire studiedagen, een intakegesprek en vier schoolsessies. De schoolsessies vinden plaats op school, met het datateam. Voor de studiedagen wordt de locatie nog meegedeeld. In de schoolsessies kan er afgeweken worden van onderstaande planning, naargelang de noden en vragen van de school of scholengemeenschap.

Intakegesprek
• Uitwisselen van informatie over de school, het project en het datateam
• Expliciteren van prioriteiten van de school i.f.v. mogelijke thema’s voor het project
• Op elkaar afstemmen van verwachtingen en het maken van praktische afspraken

Eerste plenaire studiedag: Een lawine van data: overspoeld raken of weerbaar worden? (deel 1)
20 oktober (Gent) en 22 oktober 2015 (Mechelen): parallelle sessies op twee locaties

Voormiddag:
• Toelichten van het belang van en aandachtspunten voor verantwoord datagebruik
• Verkennen van verschillende beschikbare databronnen
• Toelichten van de onderzoekscyclus en de methodiek
• Verkennen van verschillende vormen van kwalitatief en kwantitatief datagebruik
• Evalueren van de kwaliteit en het meetniveau van gegevens

Namiddag (facultatief):
• Verzamelen van data aan de hand van vragenlijsten, interviews, en observaties

Eerste schoolsessie
• Het werken met de databundels en instellingsprofielen van de school

Tweede plenaire studiedag: Een lawine van data: overspoeld raken of weerbaar worden? (deel 2)
12 januari (Hasselt) en 14 januari 2016 (Gent) : parallelle sessies op twee locaties

Voormiddag:
• Verkennen van en reflecteren over manieren om data te analyseren en te visualiseren
• Inoefenen van kwantitatieve en kwalitatieve analysetechnieken
• Inoefenen van het interpreteren van kwantitatieve analyses
• Kritisch reflecteren over de zin en onzin van conclusies op basis van data

Namiddag (facultatief):
• Verwerken van data met behulp van Excel 2013

Tweede schoolsessie
• Formuleren van relevante onderzoeksvragen in het kader van het gekozen thema
• Plannen van de dataverzameling en analyse

Derde schoolsessie
• Bespreken en interpreteren van de onderzoeksresultaten

Derde plenaire studiedag (halve dag): Vanuit gedeelde ervaringen komen tot een systematiek voor de toekomst.
26 april 2016 voormiddag: gezamenlijke sessie op één locatie
• Systematisch werken met data aan de hand van schoolmonitor
• Delen van ervaringen met andere scholen

Vierde schoolsessie
• Formuleren van beleidsopties en eventueel concrete doelstellingen
• Verkennen van oorzaken en mogelijke acties
• Communiceren naar anderen (intern of extern)