Meervoudige intelligentie in een internaatcontext - Koen Mattheeuws
Inhoud
Het begrip meervoudige intelligentie verwijst naar het feit dat er niet één of een paar vormen van intelligentie zijn. Volgens Gardner zijn er 9 verschillende intelligenties. De vraag is dus niet hoe slim je bent. Meer veeleer hoe ben je slim?
Wat gebeurt er als we met de M.I.-bril kijken naar het internaat?
- Dan komen we alvast tegemoet aan ons streven om diversiteit in de ware zin van het woord te omarmen.
- Dan dwingen we onszelf (nog) meer om de jongeren vanuit gelijkwaardigheid te benaderen.
- Dat er in de dagelijkse internaatwerking tal van kansen liggen om de diverse intelligenties te spotten, uit te dagen en te stimuleren.
Doelstellingen
Tijdens deze sessie gebruiken we de M.I.-bril op om:
- Internen beter te ondersteunen tijdens het studeren
- In welke mate de werking van ons internaat kansen biedt aan de verschillende intelligenties
- Ons internaat als gebouw en omgeving letterlijk en figuurlijk ruimte biedt aan de 8 intelligenties.
Misschien ontdek je onderweg in welke manier jij als opvoeder meervoudig intelligent bent?
Methodiek
Interactieve voordracht met mogelijkheid tot vraagstelling