Verdiepende sessie over de zelfdeterminatietheorie
Spreker: Prof. dr. Maarten Vansteenkiste
Sessie die verder bouwt op het inleidend referaat van donderdag en gebaseerd is op de publicatie ‘Vitamines voor groei. Ontwikkeling voeden vanuit de zelfdeterminatietheorie’ van Maarten Vansteenkiste en Bart Soenens.
De grote diversiteit binnen type 2: hoe ons onderwijsaanbod functioneel afstemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen in type 2? Praktijkvoorbeeld.
Spreker: Els Roelstraete, directeur De Waterlelie, Moorsele & MDT
Net door het waarderen van deze diversiteit binnen onze type 2-werking komen we tot de uitdaging om op zoek te gaan naar aanpassingen en ervaren we een meerwaarde in het leerproces van elke leerling. We nemen u mee in onze organisatie (zowel op school- klas- en leerlingenniveau en de daaraan gekoppelde schooleigen documenten) met doelgerichte differentiatie en aanpak opdat elke leerling volwaardig zou kunnen participeren aan een toegankelijk curriculum.
Hoe ouders betrekken bij het bepalen van de ontwikkelingsdoelen van een leerling?
Spreker: Maurits Wysmans, UCLL
Gebaseerd op het boek dat de spreker samen met Rik Prenen heeft gepubliceerd in 2014: “PRATEN MET OUDERS. Basisgids voor elke leerkracht, zorgcoördinator, opvoeder en leerlingenbegeleider”. Dit boek kwam er na talrijke gezinsconsultaties, gesprekken met leerkrachten tijdens workshops, studiedagen, cursussen en trainingen. En natuurlijk ook door literatuurstudie en wetenschappelijk onderzoek. Praten met ouders gaat over gesprekken tussen leerkrachten, opvoeders, zorgbegeleiders, leerlingenbegeleiders enerzijds en ouders anderzijds. Het is als het ware een gids voor onderwijsmensen, opvoeders en leerlingenbegeleiders om hen inzicht te verschaffen in het ingewikkelde proces dat zich op communicatief vlak afspeelt. Vertrekkend van dagelijkse praktijksituaties worden tal van valkuilen beschreven en worden wegen aangereikt om te komen tot meer succesvol communiceren met ouders.
Oprichting van type 9 in BuBaO Sint-Idesbald, een praktijkverhaal.
Spreker: Machteld Van Asbroeck, directeur Sint-Idesbald, Roeselare
Hoe organiseren we ons onderwijs zodat we tegemoet kunnen komen aan de zorgvragen van de brede groep die de leerlingen binnen type9 onderwijs vormen?
Welke weg hebben we afgelegd om tot de huidige structuur te komen in samenwerking met alle teamleden uit onderwijs en zorg?
Co-teaching in een klasgroep type 9: een praktijkverhaal.
Spreker: BuBaO Sint-Gregorius, Gentbrugge. Inge Vereecken, beleidsmedewerker focus inhoud, & Lies Tratsaert, klastitularis klasgroep co-teaching
Het begon als proefproject 3 jaar geleden, schoorvoetend met kleine initiatieven. Na bijsturing zijn de 2 hoogste klasgroepen type 9 samengesmolten tot 1 klasgroep met 2 klasjuffen. Coöperatief werken en heterogene groepen versterken elkaar zeer positief, niet alleen bij de leerlingen, ook bij de begeleiders. Vorming, lectuur, collegiale consultatie, … ondersteunen deze werkvorm. Maar … de uitdaging aangaan, ‘doen’ met vallen en opstaan is de beste leerschool. Een verhaal van een proces om tot een nieuwe organisatievorm te komen. De meerwaarde ontdekken en zichtbaar kunne maken voor collega’s is een trigger om er ook mee aan de slag te gaan.
Redelijke aanpassingen, gemeenschappelijk curriculum en IAC in het gewoon basison-derwijs.
Spreker: Greet Vanhove en Lien De Feyter, Dienst Lerenden
Sinds de invoering van het M-decreet worden scholen geconfronteerd met nieuwe begrippen als redelijke aanpassingen, gemeenschappelijk curriculum en individueel aangepast curriculum. In deze werkwinkel klaren we deze terminologie uit, relateren we ze met elkaar en brengen ze in verband met de finaliteit van het gewoon basisonderwijs. We verwachten actieve deelname.