Aanmelden




Laden…

Even geduld...

W1       Hoe breed kan de schoolpoort geopend worden en hoe kunnen scholen hun aansprakelijkheid beheersen?
Kristof Veekmans en Ludo Baens, Departement Onderwijs & Vorming

Nu werkplekleren meer en meer een belangrijke plaats in het onderwijs krijgt, worden er nieuwe vragen op de scholen afgevuurd. Hoe ver reikt haar aansprakelijkheid wanneer ze diverse vormen van buitenschoolse praktijk (stage, praktijkles op verplaatsing, time-out, enz.) organiseert? In welke mate mag ze producten (bv. voeding, schrijnwerkerij, e.d.) en commerciële diensten (bv. tuin- of auto-onderhoud, bouwwerken, …) aanbieden aan derden? Met welke onderwijs- en niet-onderwijsgebonden regelgeving (welzijnsregelgeving, economisch recht, …) moet ze dan rekening houden? Hoe zit het met aansprakelijkheid? Tijdens deze thematische, interactieve infosessie, wordt aan de hand van theorie en casussen op maat van het buitengewoon onderwijs het juridische kader geschetst waarin een BuSO-school terechtkomt en hoe zij haar aansprakelijkheid kan beperken.

Extra info: deze sessie duurt 3 uur – max. 25 deelnemers

W2       Curriculumdossiers en gevolgen voor SO en BuSO
Emile Claeys, Dienst Curriculum & Vorming – team SO, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Na een stilstand van bijna 10 jaar sinds de goedkeuring van het decreet betreffende de kwalificatiestructuur nemen de onderwijsverstrekkers zelf initiatief om studierichtingen in het secundair onderwijs inhoudelijk vorm te geven in curriculumdossiers. In deze werkgroep schetsen we de contouren van dit initiatief en we bespreken de gevolgen ervan voor de inhoud van onderwijs in het algemeen en het buitengewoon secundair onderwijs in het bijzonder.

Extra info: 2 x dezelfde sessie van 1,5 uur voor verschillende deelnemersgroepen - max. 20 deelnemers

W3 Inclusief onderwijs voor leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB): een haalbare kaart?

Katrijn Vastmans, UCLL

In het buitenland lijkt inclusief onderwijs voor leerlingen met EMB de norm. In Vlaanderen lijkt buitengewoon onderwijs voor leerlingen met EMB vooralsnog een uitdaging. Hoe kunnen we inclusief onderwijs voor deze doelgroep benaderen en op een haalbare manier realiseren, ook wanneer dit binnen de muren van de buitengewone school plaatsvindt? Stof tot nadenken…

Extra info: alleen van 14 – 15.30 uur- max. 25 deelnemers

W4       Zin in leren! Zin in leven! Wat kan het nieuwe leerplan basisonderwijs voor BuSO betekenen?
Dominik De Keyzer, Dienst Curriculum & Vorming – team buo, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Na een verkenning van het nieuwe leerplanconcept van het basisonderwijs ontdekken we samen hoe het BuSO hierop vervolgonderwijs organiseert.  Daarnaast zoeken we naar mogelijke kansen en de eventuele meerwaarde dat dit concept kan bieden in de verschillende opleidingsvormen en types van het BuSO.

Extra info: alleen van 14 – 15.30 uur - max. 25 deelnemers