Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Aanbod workshops sessie 1 deel 1
donderdag 28 april 2016 van 10:00 tot 11:15
1. Beheersingsniveaus in de 1ste graad A- stroom
Spreker: Pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Doelstellingen

  • De deelnemers kennen de beheersingsniveaus.
  • De deelnemers hanteren de beheersingsniveaus als concrete kansen voor binnenklasdifferentiatie.
  • De deelnemers zetten de beheersingsniveaus in bij de evaluatie van communicatieve vaardigheden.
  • De deelnemers zetten de beheersingsniveaus in bij de evaluatie van communicatieve vaardigheden.

Doelgroep

Leraren eerste graad A-stroom

Inhoud en werkwijze

Het leerplan Frans van de 1ste graad A- stroom formuleert de leerplandoelen op verschillende beheersingsniveaus. Deze verschillende niveaus bieden de collega’s Frans reële kansen om in te spelen op de heterogene klasgroep. Kansen tot differentiatie dus. Deze sessie nodigt de deelnemers uit om dit comfort te verkennen en effectief toe te passen. 

De bijeenkomst belooft een actieve workshop met ruimte voor individuele reflectie en opdrachten in groepjes.

Via generieke referentiekaders ontdekken de deelnemers kijkwijzers die inspireren en uitnodigen. Tegelijk daagt de sessie de aanwezigen uit om de informatie te vertalen naar de eigen concrete klassituatie.

De deelnemers brengen het leerplan (VVKSO-Brussel D/2010/7841/014) mee.

2. Iedereen actief!
Spreker: Pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Doelstellingen

  • De deelnemers leren hoe activerende werkvormen kunnen bijdragen tot een gedifferentieerde onderwijspraktijk in de klas.
  • De deelnemers worden bewust gemaakt van een aantal basisprincipes die hierbij van belang zijn.

Inhoud en werkwijze

Activerende werkvormen zijn niet alleen bijzonder motiverend voor de leerlingen, maar ze zorgen er ook voor dat je als leerkracht makkelijker rekening kan houden met verschillen binnen de klasgroep.

 

In deze werkwinkel willen we je inspireren aan de hand van concrete voorbeelden die in de eerste graad kunnen worden ingezet.

De uitwisseling geeft ook de gelegenheid om ervaringen vanuit je eigen lespraktijk te delen.  

3. Overgang Basisonderwijs - Secundair Onderwijs (deel 1)
Spreker: Pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Doelstellingen

  • Eventuele vooroordelen ivm LPD en aanpak basisonderwijs doorprikken
  • Beter inspelen op beginsituatie van de leerling, vertrekkende vanuit leerplan basisonderwijs
  • Mogelijke leerlijn met betrekking tot spelling en schrijfvaardigheid, in functie van een vlotte(re) overgang BaO-SO, bespreken

Doelgroep

lkr 1e graad, focus op A-stroom maar ook met aanknopingspunten voor de B-stroom

Inhoud

Tijdens deze sessie, die uit twee delen bestaat, staan we even stil bij de beginsituatie van leerlingen die starten in het eerste jaar secundair onderwijs. Wat mogen we van hen verwachten?

We doorprikken eventuele vooroordelen en bekijken aan de hand van voorbeelden hoe we adequaat kunnen inspelen op deze beginsituatie om maximale groeikansen te bieden aan onze leerlingen.

 Deze sessie duurt de hele voormiddag.

4. Samen op een interactieve manier het leerplan Frans 1e graad (en basisonderwijs) uitdiepen en concretiseren (deel 1)
Spreker: Pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Doelstellingen

  • Zich verder verdiepen in de leerplannen 1e graad (en basisonderwijs)
  • Ervaringen en concrete tips, voorbeelden uitwisselen met collega’s 1e graad

Inhoud en werkwijze

Aan de hand van een reeks concrete opdrachten word je uitgenodigd stil te staan bij bepaalde aspecten van de leerplannen Frans 1e graad, telkens met verwijzing naar die van het basisonderwijs.
Bovendien is het de bedoeling dit te linken aan je klaspraktijk. En je ervaringen uit te wisselen met collega’s van andere scholen. Wat vaak boeiende leermomenten oplevert, voor jezelf en de anderen.
Gelieve wat les- en/of evaluatiemateriaal mee te brengen, dit betekent gegarandeerd een meerwaarde voor deze sessie.

Na een korte toelichting, gaan jullie in een veilige context, in kleine groepjes, aan de slag met laagdrempelige opdrachten, met voldoende ruimte voor uitwisseling en reflectie.

Deze sessie duurt de hele voormiddag.

Ik neem op dit moment niet deel aan een sessie
Spreker: /

/

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
donderdag 28 april 2016 van 11:45 tot 13:00
3. Overgang Basisonderwijs - Secundair Onderwijs (deel 2)
Spreker: Pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Zie deel 1

4. Samen op een interactieve manier het leerplan Frans 1e graad (en basisonderwijs) uitdiepen en concretiseren (deel 2)
Spreker: Pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Zie deel 1

5. Werken met beeldmateriaal in de 1ste graad.
Spreker: Pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Doelstellingen

De deelnemers leren beeldmateriaal selecteren dat geschikt is voor hun lespraktijk. Ze ontdekken ook verschillende manieren om met dit beeldmateriaal aan de slag te gaan en ze exploreren een aantal interessante websites.

Inhoud en werkwijze

 

We gaan na welke soort beeldmateriaal bruikbaar is voor de eerste graad aan de hand van enkele basiscriteria. Vervolgens bekijken we hoe dit materiaal kan helpen om bepaalde leerplandoelstellingen te realiseren via enkele concrete voorbeelden. Tenslotte overlopen we een selectie van internetsites waaruit je als leerkracht materiaal kan putten.

In duo’s wordt er geoefend op het selecteren van geschikt beeldmateriaal. We bekijken vervolgens samen enkele concrete voorbeelden en een aantal websites.

6. Beheersingsniveaus in de 1ste graad A- stroom
Spreker: Pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Zie 1. 

Ik neem op dit moment niet deel aan een sessie
Spreker: /

/

Aanbod workshops sessie 2 deel 3
donderdag 28 april 2016 van 14:00 tot 15:15
7. Productieve vaardigheden EO & IO
Spreker: Pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Doelstellingen

 

  • leerplangerichtheid en validiteit van spreek- en gespreksopdrachten leren inschatten
  • reflecteren over een mogelijk stappenplan voor spreek- en gespreksopdrachten, met aandacht voor de vakdidactiek en evaluatie
  • eigen lespraktijk aftoetsen aan tips en suggesties

Inhoud

We leggen enkele voorbeelden van spreek- en gespreksopdrachten naast de leerplandoelstellingen en bespreken zo de validiteit en de leerplangerichtheid van deze opdrachten.

Vervolgens reflecteren we over een mogelijk stappenplan voor enkele van deze opdrachten. Hoe kunnen we de leerling coachen zodat hij de beoogde doelstelling behaalt? Hierbij hebben we aandacht voor de vakdidactiek. We bekijken ook hoe we de opdrachten zo breed mogelijk kunnen evalueren.

8. Leerlingen (Frans) motiveren.
Spreker: Pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Doelstellingen

  • De deelnemers ontdekken kansen om algemeen de motivatie van de lerende te verhogen.
  • De deelnemers verkennen kansen om de motivatie van de leerlingen binnen de les Frans te verhogen.
  • De deelnemers passen de inspiratie toe  in de eigen concrete klassituatie.

Inhoud en werkwijze

De eerste algemene doelstelling van zowel het leerplan voor de B- stroom als van het leerplan voor de A- stroom formuleert de ontwikkeling van een positieve attitude ten aanzien van het Frans als taal en als vak. De praktijk leert dat verandering van attitudes een grote uitdaging inhoudt. Toch blijkt de aanwezigheid van een positieve attitude een basisvoorwaarde om effectief te leren. Hoe vergroot je de liefde van de leerling voor het Frans? Hoe vergroot je de motivatie voor deze vreemde taal? Deze sessie biedt concrete praktijktips om de motivatie van de leerling Frans effectief te verhogen.

Naast een informatief gedeelte vanuit de leer- en motivatiepsychologie, biedt de sessie kansen tot een praktische vertaling naar de eigen klassituatie. Een plenaire input, Individuele reflectie, uitwisseling in duo’s en groepsopdrachten wisselen elkaar af en garanderen een actieve deelname.

9. De 1ste graad B- stroom: «On apprend en agissant!»
Spreker: Pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Doelstellingen

  • De deelnemers maken kennis met lesactiviteiten die motiverend werken en die dus ook een hoger leerrendement nastreven bij de leerlingen van de eerste graad B-stroom.
  • De deelnemers gaan na op welke manier en mits welke aanpassingen ze deze voorbeelden kunnen integreren in hun eigen lespraktijk.

Doelgroep

Leraren eerste graad B-stroom

Inhoud en werkwijze

Basisprincipes die essentieel zijn bij het lesgeven aan leerlingen uit de B-stroom, linken we aan de leerplandoelstellingen (ontwikkelingsdoelen). Op die manier komen we tot taakgerichte doe-activiteiten die we illustreren met concreet lesmateriaal.

Vervolgens wordt elke deelnemer uitgenodigd om deze lesactiviteiten te integreren in zijn eigen lespraktijk. 

Op basis van beeldmateriaal en concrete oefenmomenten verkennen we lesactiviteiten die de leerwinst in de B-stroom proberen te verhogen.

10. Productieve vaardigheden EE
Spreker: Pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Doelstellingen:

  • Via het opstellen van een realistisch en leerlinggericht leertraject de leerplandoelen EE concretiseren

Doelgroep

Leerkrachten 1e graad A-stroom

Inhoud

Vertrekkende van het leerplan stellen we een doeltreffend en haalbaar leertraject op voor een schrijfvaardigheidsopdracht. We vertalen de leerplandoelstelling naar een concrete taaltaak en stellen een stappenplan op om de leerling naar een zelfstandige uitvoering te (bege)leiden. Tegelijk bieden we inspiratie voor een evaluatie- en rapporteringsstrategie.

Mogelijks is deze sessie voor een stukje overlappend met atelier 3 (overgang BaO - Sec), waarin het aspect schrijfvaardigheid ook ruim aan bod komt.

Ik neem op dit moment niet deel aan een sessie
Spreker: /

/