Herman Konings: Kathedrale Uitdagingen voor het Onderwijs.
Kijken naar de toekomst wordt doorgaans voorgesteld als turen naar een beperkt spectrum aan de einder, de blik vooruit of omhoog. De essentie van het eigentijds toekomstkijken is niet verre-kijken, maar rondkijken, alle richtingen in het gezichtsveld betrekken, aanspraak maken op elk van de 360 graden van ons inzichtsvermogen. “Alle richtingen” zijn alle invalswegen van de geschiedenis: het heden, het verleden en de toekomst. “Alle richtingen” zijn ook zo veel mogelijk wetenschappelijke disciplines en methoden om ontwikkelingen en wendingen in te schatten of te duiden, en ook – en misschien wel vooral – onbevooroordeelde, inlevende gesprekken met zowat alle actoren van de samenleving: consumenten en producenten, witte kragen en blauwe kragen, Noorderlingen en Zuiderlingen, ouderlingen en zonderlingen, believers en non-believers, vervuilers en opruimers, mensen met wortels ter plekke en mensen met wortels elders …
En toch voldoet de 360 graden panoramische kijk op tijd, mens en samenleving niet. Er is nog die ene ontbrekende graad: de graad van de inkeer, het zicht op zich, de (wo)man in the mirror, de introspectie … Als je naar de toekomst wil kijken, moet je vooral luisteren! Naar stemmen, 360 graden in ’t rond, maar ook naar die ene stem op de 361ste graad: de inner voice, die recht spreekt wat krom is en over recht preekt bij wat maatschappelijk onverantwoord is.
Op 19 november zal Herman niet luisteren, maar zal hij u bijpraten over Digitale Inboorlingen en Millennials, over Samengevoegde Intelligentie en Fygitaal Onderwijs, over Kathedrale Uitdagingen en de Sluipwegeconomie.
Cindy Hermans (VDAB) : “CAN DO or CAN BE”