Aanmelden




Laden…

Even geduld...

WERKWINKEL 1: ZORGZAME COMMUNICATIE MET OUDERS: EEN KUNST?

Kristof Dupont, pedagogisch begeleider

 

  • Kennis en inzicht verwerven over kwaliteitsvolle communicatie met ouders.

  • Eigen houding, gedrag en communicatievaardigheden objectief kunnen evalueren en bijsturen om de communicatie en samenwerking met ouders te optimaliseren.

  • De school richting geven in de uitbouw van een gedragen communicatiestijl en communicatiebeleid met ouders.

  • Inzien dat zorgzame schoolcommunicatie met ouders leidt tot een positief schoolsaldo,een persoonlijk krediet en een verhoogde ouderbetrokkenheid. Aanvoelen en weten hoe hierin stappen te zetten of dit te bereiken.

    Inhoud:        

  • communicatie met ouders, tips en tricks: formele en informele communicatie met ouders,  oudercontacten, slecht-nieuwsgesprekken, helpende gesprekken, omgaan met kritiek van ouders, communicatie met anderstalige ouders, communicatie met nieuwe gezinsvormen, (verbale) agressie bij ouders, lichaamstaal

  •  elektronisch en modern communiceren met ouders: beleid, mailtips en mailergernissen

  • valkuilen en communicatiedrempels, ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid verhogen , van ouderbevraging tot globaal ouderparticipatieplan, de officiële communicatieorganen, naar een actieplan communicatie met ouders

WERKWINKEL 4: REDELIJKE AANPASSINGEN

Greet Vanhove, stafmedewerker dienst lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

 Vertrekkend vanuit het M-decreet bekijken we het inschrijvingsrecht en het recht op redelijke aanpassingen.

Wat doe je met de inschrijvingsvraag voor een leerling met een verslag dat toegang geeft tot het buitengewoon onderwijs?

Welke stappen moet je als school zetten? Hoe verzamel je informatie? Wat is de rol van het CLB? Hoe bepaal je wat redelijk is? Welke criteria moet je hanteren? Hoe en met wie doe je dit? Wat met een ingeschreven leerling waarvan de noden wijzigen?

 Aansluitend op dit hele pak informatie maken we in groepjes een oefening rond de afweging van de aanpassingen aan de hand van een casus. De deelnemers brengen hiervoor een anonieme casus uit eigen school mee.

 Tot slot luisteren we naar elkaars suggesties: Hoe ga ik hiermee aan de slag gaan binnen ons schoolteam? Hoe sluit dit aan bij de zorgvisie en het zorgbeleid binnen onze school?

 De deelnemers brengen mee:

1. Vademecum zorg,

2. Inschrijvingsrecht in gewoon onderwijs en afweging redelijkheid aanpassingen: een leidraad of de Infobrochure M-decreet 2014,

3. Een anonieme casus uit eigen school van een leerling met een verslag BuO, of een leerling waarvan je vermoedt dat die in aanmerking komt voor een verslag BuO. 

  

WERKWINKEL 5: HANDELINGSGERICHT WERKEN IMPLEMENTEREN OP SCHOOL

Rita Mouton, pedagogisch begeleider

 Als zorgcoördinator ken je de zeven uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW),

maar …

“Hoe kan je deze uitgangspunten concreet uitwerken in de school?”

In deze sessie worden concrete handvatten aangereikt (werkvormen en instrumenten) om, samen met je team, stapsgewijs en planmatig handelingsgerichter te gaan werken.

 Na deze sessie kan je …

  • de uitgangspunten van HGW toepassen in je zorgwerking.

  • stapsgewijs het team begleiden om handelingsgerichter te werken.

 

WERKWINKEL 6: STOREND GEDRAG POSITIEF OMBUIGEN

Karin Genijn, zelfstandig nascholer Cocon & Cocoon

 

 Op school krijg je er hoe langer hoe meer mee te maken : kinderen lijken licht ontvlambaar en vertonen vaak agressief gedrag. Als begeleider is het niet altijd eenvoudig om hier het hoofd aan te bieden. We worden dan ook geconfronteerd met een moeilijke maar boeiende taak!!

Deze lezing geeft je enkele pasklare antwoorden. Vanuit de praktijkervaring vertelt een groene leerkracht hoe zij in haar school tewerk gaat om het welbevinden van leerlingen én leerkrachten te ondersteunen. Tijdens de sessie volgen er heel wat aanpaktips rond moeilijk gedrag : waar komt dit gedrag vandaan, hoe brengen we het in kaart, hoe pakken we het aan op een positieve manier?

Tijdens de workshop worden theorie en praktijk boeiend afgewisseld en wordt er gewerkt met concrete situaties : omgaan met conflicten, agressie, lastige klasgroepen, storende leerlingen, …

Accent ligt hierbij op een herstelgerichte aanpak.

Op het einde van deze werkwinkel ga je naar huis met een rugzak vol praktijktips…én een nieuwe bril om naar storend gedrag te kijken!

  

WERKWINKEL 7: TAALBELEID – TALENBELEID – TAALINITIATIE – VAKTALENBELEID – TAALBELEIDSPLAN – TAALSENSIBILISERING – VREEMDETALENONDERWIJS: DOOR DE BOMEN HET BOS NIET MEER ZIEN … OF JUIST WEL?

Ingrid Schoofs en Antonio Cristiano, pedagogische begeleiders taal

 

In deze werkwinkel gaan we vooral in op de processen van taalbeleid, en hebben we het over de verschillende stappen in een taalbeleidscyclus: van beginsituatieanalyse, behoeftebepaling, het stellen van doelen, het plannen en uitvoeren van acties tot het evalueren en bijsturen van het talenbeleid op de school. We raken ook kort de inhoudelijke bouwstenen aan zoals een krachtige leeromgeving voor taalvaardigheid, ouderbetrokkenheid, meertaligheid en het evalueren van taalontwikkeling bij kinderen, en situeren deze bouwstenen binnen het gehele taalbeleidsproces.

 We zoeken samen naar antwoorden op onder meer de volgende vragen:

  • Hoe begin je aan een talenbeleid op school?

  • Zijn er hiervoor methodieken? Instrumenten?

  • Zijn er manieren om in kaart te brengen hoe het team denkt over/handelt met betrekking tot de inhoudelijke bouwstenen?

  • Wat heeft onze school hiervoor nodig op het niveau van het beleid, het team, de klas en de leerlingen?

  • Wat is de rol van de directie?

En vooral: Wat is de rol van de zoco in de verschillende fases van het zorgcontinuüm?

 We illustreren dit aan de hand van praktijkvoorbeelden en cases van scholen die een talenbeleidsproces doorlopen. We werken ook interactief, bv. via een discussie met stellingen, verkennen van voorbeeldmateriaal in kleine groepen…

 

WERKWINKEL 9: UDL (universal design for learning)

Stéphanie Van Eyen, pedagogisch begeleider competentieontwikkeling

Luc Bosman, pedagogisch begeleider competentieontwikkeling

 Het M-decreet zet scholen aan om een zorgvisie uit te bouwen vertrekkend vanuit het Zorgcontinuüm. Wat doen we aan zorg voor alle leerlingen? Met zorg bedoelen we: het leren, het welbevinden en de schoolloopbaan.

De brede basiszorg op de klasvloer is in dit Zorgcontinuüm het werkterrein bij uitstek voor de leerkracht. De leerkracht is de spilfiguur in het dagelijks werken rond leren en welbevinden.

UDL omschrijft wat leren is vanuit wetenschappelijke basis. Betrokkenheid is het eerste uitgangspunt. UDL is echter heel ruim, het is een kader met richtlijnen en principes die een handleiding bieden om effectief les te geven.

UDL zet in op leerwinst voor alle leerlingen door van bij het ontwerp van de les mogelijke barrières of belemmeringen weg te werken en door doelgericht en met de evaluatie voor ogen leerstof aan te bieden op de meest verscheiden  manier.  Het is de ideale manier om de redelijke aanpassingen achteraf te beperken tot een minimum door vooraf maximaal in te zetten op de diversiteit van leren.

Deze werkwinkel geeft inzicht in het verloop van het leren vertrekkend vanuit diversiteit. Er is plaats voor reflectie rond de toepassing op de klasvloer. Om effectief leren te stimuleren, is deze werkwinkel interactief opgevat.

  

WERKWINKEL 10: WAT WERKT IN DE KLAS?

Effectieve didactiek in 49 technieken voor leraren

Linda De Cuyper, pedagogisch begeleider competentiebegeleider

Joke Boeckx, pedagogisch begeleider competentiebegeleider

 Wat is brede basiszorg en hoe maak je het zichtbaar? Vanuit twee kaders, nl. het kader van krachtige leeromgeving en het kader van Universal Design for Learning (UDL) maken we brede basiszorg concreet. We doorlopen een werkvorm waarmee je met je team je eigen brede basiszorg in beeld kan brengen en deze vervolgens kan vastzetten en registreren. We verkennen enkele didactische technieken waarmee je de brede basiszorg kan verbreden en verdiepen, zodat je pedagogisch-didactisch vangnet uitgebreid wordt. De nadruk ligt hierbij op effectieve leerkrachtenstijl, aangebracht via een aantal technieken van Doug Lemov (‘Teach like a champion’).

  

WERWINKEL 11: SAMEN STERK IN GEZAG

(gedachtengoed Nieuwe autoriteit & geweldloos verzet)

Relinde van Lier, zelfstandig nascholer

 “In de klas lukt het meestal wel”, zeggen leerkrachten. Er is rust en structuur, er is de dagelijkse routine: de (meeste) kinderen doen wat van hen gevraagd wordt. “Op de speelplaats en andere schoolplekken is de rust en structuur anders. Kinderen voelen dat en hun gedrag ontspoort makkelijker”, benadrukken andere leerkrachten.

 Leerkrachten voelen zich in de aanpak van probleemgedrag gekneld tussen twee uitersten: enerzijds is er dreigen, straffen, uitsluiten… anderzijds wordt er ook verwacht dat ze praten met kinderen en begrip opbrengen: een moeilijk evenwicht, vaak een dilemma. Beide praktijken gaan hand in hand en kunnen allebei tot escalatie, onmacht en/of tegenagressie leiden.

 Vanuit dit dilemma ontwikkelde Haim Omer (Israël) “Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet”: een denk- en handelingskader. Een nieuwe invulling en versterking van degezagspositie op school. Een werkbaar alternatief. NA/GV is een aanpak die staat voor aanwezigheid, zelfcontrole, vermijdenvan escalatie, uitbouwen van steunnetwerk en eenzijdige acties, altijd in contact en verbinding met de betrokken leerling(en) én ouders.

 NA/GV wil aansluiten bij de invulling van gezag en autoriteit die vele scholen en teams reeds ingezet hebben en NA/GV voegt ook iets toe…daar waar schoolteams dreigen vast te lopen en op te geven. We reiken handvatten aan die merkbaar verschil kunnen maken voor de leerkracht, het team en alle volwassenen op school. Daarom net is NA/GV een krachtig alternatief bij onmacht en handelingsverlegenheid.

 

WERKWINKEL 12: PRODIA @ SCHOOL

Constructief samenwerken binnen het zorgcontinuüm

Lies Verlinde en Hilde Werrebroeck, VCLB-koepel

Sarah Schaubroeck, CLB GO!

 Prodia staat voor het netoverstijgend project ‘Protocollering van diagnostiek’. Het Prodia-team ontwikkelt handelingsgerichte diagnostische protocollen die bedoeld zijn voor alle CLB-teams, leerkrachten, zorgteams, cellen leerlingenbegeleiding in Vlaanderen en Brussel.

Het Algemeen Diagnostisch Protocol en Specifieke Diagnostische Protocollen voor verschillende thema’s zijn te vinden op www.prodiagnostiek.be

 In deze workshop neemt het Prodia-team jullie mee op weg doorheen de protocollen. We staan stil bij de goed gevulde Prodia-website en zoemen in op enkele materialen die jullie kunnen gebruiken op school. In deze interactieve lezing is ruimte voor uitwisseling over het zorgcontinuüm en worden vragen uit de praktijk op het Protocol Gedrag & Emotie gelegd.

 Deelnemers brengen best een laptop mee.

 

WERKWINKEL 14: WIJS MET WOORDEN IN DE KLEUTERSCHOOL

Bart Mertens, pedagogisch begeleider

 Wie af en toe eens een doorlichtingsverslag doorneemt waarbij de focus op taal ligt, ontdekt al vlug een reeks van confronterende uitspraken rond themataal, school- en instructietaal. De indruk dat we woordenlijsten moeten aanleggen rond thema’s of expliciet aan woordenschatselectie moeten doen, groeit met grote ongerustheid. De spanning tussen impliciet en expliciet woordenschatonderwijs neemt toe en heel wat kleuterscholen raken onzeker in hun didactische aanpak.

Hoog tijd om onderzoek hieromtrent te overschouwen en vandaaruit te proberen om realistische oplossingen voor te stellen. Aan de hand van het onderzoek van Helena Taelman, gaan we eerst woordenschatonderwijs plaatsen in het grote verhaal van taalvaardigheid. Vervolgens proberen we inzicht te krijgen in hoe jonge kinderen woorden opbouwen. Nadien koppelen we deze inzichten aan verscheidene mogelijke acties voor jullie kleuterschool. Als slot tonen we aan dat de geleverde inspanningen rond woordenschatonderwijs slechts zinvol zijn, als ze ook gekaderd zijn binnen een taalbeleid. Daarvoor reiken we via dropbox de nodige documenten en tools aan, om je kleuterschool een geruststellende didactiek te laten ontwikkelen. Gefocust op woordenschat, zetten we op het einde toch de andere bril op om taal breed genoeg te overschouwen!

  

WERKWINKEL 15: GROEI MEE MET CAS EN LISA

Julie Kerremans, auteur Cas en Lisa

 Groei mee met Cas en Lisa is ontstaan als project in meerdere kleuterscholen en uitgegroeid tot een methode waarmee je op een speelse manier aan de relationele en communicatieve vaardigheden van kleuters kan werken.

De methode werkt met 10 verwisselbare maandthema’s die doorheen de kleuterschool verder uitgediept worden. Elk thema bestaat uit twee lessen en keuzeactiviteiten die je als leerkracht kan aanbieden en herhalen wanneer je dat wenst. Bepaalde activiteiten kunnen op een eenvoudige manier ook thuis aan bod komen. Een persoonlijke map stimuleert de samenwerking met de ouders.

Tijdens de workshop vertelt auteur Julie Kerremans hoe je de methode kan integreren in de klaspraktijk en hoe je kan differentiëren en inspelen op de noden van elke klasgroep.

 

WERKWINKEL 18: CO & CO – SAMEN VOOR DE KLAS: EEN MEERWAARDE?

Annemie Jennes, stafmedewerker Dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

 In het pilootproject ‘samen sterker op de klasvloer’ met middelen van de prewaarborg­regeling trekken we resoluut de kaart van ‘co-teaching’. Co-teaching gebruiken we hier in de context van inclusief onderwijs waarbij een leerkracht gewoon basisonderwijs en een personeelslid uit het buitengewoon basisonderwijs samen een co-team vormen. Ze staan gedurende twee à vier dagen per week als gelijkwaardige partners samen voor de klas. Dit wil zeggen: samen lessen of activiteiten voorbereiden, uitvoeren, evalueren en bijsturen,rekeninghoudendmet de aanwezige specifieke onderwijsbehoeften en zorgvragen van leerlingen. Geen evidente klus! Een leerkracht gewoon onderwijs kan immers niet alleen met een leerkracht uit het buitengewoon basisonderwijs ‘co-teachen’, maar ook met een orthopedagoog, psycholoog, logopedist, kinesist of ergotherapeut… Hoe krijgt co-teaching in dit project vorm? Bestaan er verschillende vormen van co-teaching? Welke zijn de meest efficiënte? Hoe ervaren de betrokken leerkrachten en paramedici dit? Hoe kijken de begeleiders competentieontwikkeling die het pilootproject begeleiden hier naar? En de leerlingen… ? Op 1/9/2015 zijn een 80-tal co-teams in dit pilootproject aan de slag gegaan. De hamvraag is: “is co-teaching een hefboom naar meer en kwaliteitsvol inclusief onderwijs?” Hoe kijkt u ernaar? Ook iets voor jouw school?