Aanmelden




Laden…

Even geduld...

WERKWINKEL 1: ZORGZAME COMMUNICATIE MET OUDERS: EEN KUNST? (herhaling vorig jaar)

Kristof Dupont, pedagogisch begeleider

 

  • Kennis en inzicht verwerven over kwaliteitsvolle communicatie met ouders.

  • Eigen houding, gedrag en communicatievaardigheden objectief kunnen evalueren en bijsturen om de communicatie en samenwerking met ouders te optimaliseren.

  • De school richting geven in de uitbouw van een gedragen communicatiestijl en communicatiebeleid met ouders.

  • Inzien dat zorgzame schoolcommunicatie met ouders leidt tot een positief schoolsaldo,een persoonlijk krediet en een verhoogde ouderbetrokkenheid. Aanvoelen en weten hoe hierin stappen te zetten of dit te bereiken.

    Inhoud:         

  •  communicatie met ouders, tips en tricks: formele en informele communicatie met ouders,  oudercontacten, slecht-nieuwsgesprekken, helpende gesprekken, omgaan met kritiek van ouders, communicatie met anderstalige ouders, communicatie met nieuwe gezinsvormen, (verbale) agressie bij ouders, lichaamstaal

  •  elektronisch en modern communiceren met ouders: beleid, mailtips en mailergernissen

  • valkuilen en communicatiedrempels, ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid verhogen , van ouderbevraging tot globaal ouderparticipatieplan, de officiële communicatieorganen, naar een actieplan communicatie met ouders

     

WERKWINKEL 2: VIJF WERELDEN VAN VERANDEREN. WAAROM EN HOE MENSEN (niet) VERANDEREN (herhaling vorig jaar)

Annemie Jennes, stafmedewerker dienst lerenden, Katholiek onderwijs Vlaanderen

In deze workshop ga je op reis naar de vijf werelden van verandering. Tijdens deze tocht verwerven we inzicht in vijf concurrerende manieren om met verandering om te gaan. Deze workshop is gebaseerd op de kleurentheorie van professor Leon de Caluwé (NL). De kleurentheorie helpt om je organisatie in beweging te krijgen. Niet door middel van het aanreiken van een stappenplan of te volgen procedure, maar door het verwerven van inzicht in de manier waarop verschillende medewerkers van een organisatie naar verandering kijken en hoe men met deze diversiteit aan opvattingen kan omgaan. Wil je mee op reis gaan naar de vijf werelden van verandering? Bereid je reis dan voor aan de hand van de kleurentest die je vooraf toegezonden krijgt…

WERKWINKEL 3: COACHEN VOOR GEVORDERDEN (herhaling vorig jaar)

Fien Loman, stafmedewerker dienst curriculum en vorming, Katholiek onderwijs Vlaanderen

 Deze werkwinkel is een inter- en supervisiesessie voor gevorderde coaches. In deze sessie zetten we in op heropfrissing van ondersteunende theoretische kaders, op leren van elkaar en op reflectie op de eigen coachingsvaardigheden. We proberen manieren te vinden om ons eigen leerproces als coach te optimaliseren én de coachingspraktijk in de school verder vorm te geven.

 

WERKWINKEL 4: REDELIJKE AANPASSINGEN (herhaling vorig jaar)

Greet Vanhove, stafmedewerker dienst lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

 

Vertrekkend vanuit het M-decreet bekijken we het inschrijvingsrecht en het recht op redelijke aanpassingen.

Wat doe je met de inschrijvingsvraag voor een leerling met een verslag dat toegang geeft tot het buitengewoon onderwijs?

Welke stappen moet je als school zetten? Hoe verzamel je informatie? Wat is de rol van het CLB? Hoe bepaal je wat redelijk is? Welke criteria moet je hanteren? Hoe en met wie doe je dit? Wat met een ingeschreven leerling waarvan de noden wijzigen?

 Aansluitend op dit hele pak informatie maken we in groepjes een oefening rond de afweging van de aanpassingen aan de hand van een casus. De deelnemers brengen hiervoor een anonieme casus uit eigen school mee.

 Tot slot luisteren we naar elkaars suggesties: Hoe ga ik hiermee aan de slag gaan binnen ons schoolteam? Hoe sluit dit aan bij de zorgvisie en het zorgbeleid binnen onze school?

 De deelnemers brengen mee:

1. Vademecum zorg,

2. Inschrijvingsrecht in gewoon onderwijs en afweging redelijkheid aanpassingen: een leidraad of de Infobrochure M-decreet 2014,

3. Een anonieme casus uit eigen school van een leerling met een verslag BuO, of een leerling waarvan je vermoedt dat die in aanmerking komt voor een verslag BuO. 

WERKWINKEL 7: TAALBELEID – TALENBELEID – TAALINITIATIE – VAKTALENBELEID – TAALBELEIDSPLAN – TAALSENSIBILISERING – VREEMDETALENONDERWIJS: DOOR DE BOMEN HET BOS NIET MEER ZIEN … OF JUIST WEL?

Ingrid Schoofs en Antonio Cristiano, pedagogische begeleiders taal

 In deze werkwinkel gaan we vooral in op de processen van taalbeleid, en hebben we het over de verschillende stappen in een taalbeleidscyclus: van beginsituatieanalyse, behoeftebepaling, het stellen van doelen, het plannen en uitvoeren van acties tot het evalueren en bijsturen van het talenbeleid op de school. We raken ook kort de inhoudelijke bouwstenen aan zoals een krachtige leeromgeving voor taalvaardigheid, ouderbetrokkenheid, meertaligheid en het evalueren van taalontwikkeling bij kinderen, en situeren deze bouwstenen binnen het gehele taalbeleidsproces.

 We zoeken samen naar antwoorden op onder meer de volgende vragen:

  • Hoe begin je aan een talenbeleid op school?

  • Zijn er hiervoor methodieken? Instrumenten?

  • Zijn er manieren om in kaart te brengen hoe het team denkt over/handelt met betrekking tot de inhoudelijke bouwstenen?

  • Wat heeft onze school hiervoor nodig op het niveau van het beleid, het team, de klas en de leerlingen?

  • Wat is de rol van de directie?

En vooral: Wat is de rol van de zoco in de verschillende fases van het zorgcontinuüm?

 We illustreren dit aan de hand van praktijkvoorbeelden en cases van scholen die een talenbeleidsproces doorlopen. We werken ook interactief, bv. via een discussie met stellingen, verkennen van voorbeeldmateriaal in kleine groepen…

  

WERKWINKEL 8: OMGAAN MET WEERSTAND

Karel Binon, lector Thomas More hogeschool, departement lerarenopleiding en projectleider van “professionalisering schoolleiders basisonderwijs” Katholiek Onderwijs Vlaanderen

 Sommige voorstellen die je doet in het team worden zonder meer geaccepteerd, andere voorstellen botsen op een storm van verontwaardiging…

Waarom vraag je je af, we hadden het even  goed voorbereid ?

Inzicht in processen die spelen op individueel, groeps- en organisatievlak zijn onontbeerlijk om mogelijke weerstanden in te schatten. Het vraagt een voortdurend reflectieproces om je strategisch denken en handelen aan te scherpen.

In deze sessie gaan we weg en weer tussen jullie ervaringen als zorgcoördinator en  theoretische inzichten om naar die complexe praktijk te kijken en zo het rendement van je interventies te verhogen.

 

WERKWINKEL 9: UDL (universal design for learning)

Stéphanie Van Eyen, pedagogisch begeleider competentieontwikkeling

Luc Bosman, pedagogisch begeleider competentieontwikkeling

 Het M-decreet zet scholen aan om een zorgvisie uit te bouwen vertrekkend vanuit het Zorgcontinuüm. Wat doen we aan zorg voor alle leerlingen? Met zorg bedoelen we: het leren, het welbevinden en de schoolloopbaan.

De brede basiszorg op de klasvloer is in dit Zorgcontinuüm het werkterrein bij uitstek voor de leerkracht. De leerkracht is de spilfiguur in het dagelijks werken rond leren en welbevinden.

UDL omschrijft wat leren is vanuit wetenschappelijke basis. Betrokkenheid is het eerste uitgangspunt. UDL is echter heel ruim, het is een kader met richtlijnen en principes die een handleiding bieden om effectief les te geven.

UDL zet in op leerwinst voor alle leerlingen door van bij het ontwerp van de les mogelijke barrières of belemmeringen weg te werken en door doelgericht en met de evaluatie voor ogen leerstof aan te bieden op de meest verscheiden  manier.  Het is de ideale manier om de redelijke aanpassingen achteraf te beperken tot een minimum door vooraf maximaal in te zetten op de diversiteit van leren.

Deze werkwinkel geeft inzicht in het verloop van het leren vertrekkend vanuit diversiteit. Er is plaats voor reflectie rond de toepassing op de klasvloer. Om effectief leren te stimuleren, is deze werkwinkel interactief opgevat.

  

WERWINKEL 10: WAT WERKT IN DE KLAS?

Effectieve didactiek in 49 technieken voor leraren

Linda De Cuyper, pedagogisch begeleider competentiebegeleider

Joke Boeckx, pedagogisch begeleider competentiebegeleider

 Wat is brede basiszorg en hoe maak je het zichtbaar? Vanuit twee kaders, nl. het kader van krachtige leeromgeving en het kader van Universal Design for Learning (UDL) maken we brede basiszorg concreet. We doorlopen een werkvorm waarmee je met je team je eigen brede basiszorg in beeld kan brengen en deze vervolgens kan vastzetten en registreren. We verkennen enkele didactische technieken waarmee je de brede basiszorg kan verbreden en verdiepen, zodat je pedagogisch-didactisch vangnet uitgebreid wordt. De nadruk ligt hierbij op effectieve leerkrachtenstijl, aangebracht via een aantal technieken van Doug Lemov (‘Teach like a champion’).

 

WERKWINKEL 12: PRODIA @ SCHOOL

Constructief samenwerken binnen het zorgcontinuüm

Lies Verlinde en Hilde Werrebroeck, VCLB-koepel

Sarah Schaubroeck, CLB GO!

 Prodia staat voor het netoverstijgend project ‘Protocollering van diagnostiek’. Het Prodia-team ontwikkelt handelingsgerichte diagnostische protocollen die bedoeld zijn voor alle CLB-teams, leerkrachten, zorgteams, cellen leerlingenbegeleiding in Vlaanderen en Brussel.

Het Algemeen Diagnostisch Protocol en Specifieke Diagnostische Protocollen voor verschillende thema’s zijn te vinden op www.prodiagnostiek.be

 In deze workshop neemt het Prodia-team jullie mee op weg doorheen de protocollen. We staan stil bij de goed gevulde Prodia-website en zoemen in op enkele materialen die jullie kunnen gebruiken op school. In deze interactieve lezing is ruimte voor uitwisseling over het zorgcontinuüm en worden vragen uit de praktijk op het Protocol Gedrag & Emotie gelegd.

 Deelnemers brengen best een laptop mee.

  

WERKWINKEL 13: EHBOO (eerste hulp bij ongevallen met ouders)

Klaar Hammenecker, kinderpsychologe

 Waarom kunnen ouders zo moeilijk herkennen wat moeilijk is bij of voor hun kind?  Waarom lijken zij blind en doof voor onze goede bedoelingen als we hen aanspreken over hun kinderen?  En waarom zijn de kinderen zo gevoelig voor opmerkingen of uitspraken over hun thuissituatie, ook al zijn deze waar?

 We vertrekken van een theoretisch kader dat de unieke relatie tussen ouders en hun kinderen begrijpbaar maakt. Geholpen door de ‘poppentaal’ krijgen we inzicht in ons eigen leven en de invloed daarvan op onze rol als leerlingbegeleider.

Vervolgens zoeken we naar een goede manier van omgaan met ouders waarbij we rekening houden met de unieke ouder-kind relatie.

 We overlopen verschilllende aspecten : van inschrijving tot afstuderen, van informele babbel tot het brengen van slecht nieuws.  Aan de hand van uw vragen en  voorbeelden geven we concrete tips.

  

WERKWINKEL 14: WIJS MET WOORDEN IN DE KLEUTERSCHOOL

Bart Mertens, pedagogisch begeleider

 Wie af en toe eens een doorlichtingsverslag doorneemt waarbij de focus op taal ligt, ontdekt al vlug een reeks van confronterende uitspraken rond themataal, school- en instructietaal. De indruk dat we woordenlijsten moeten aanleggen rond thema’s of expliciet aan woordenschatselectie moeten doen, groeit met grote ongerustheid. De spanning tussen impliciet en expliciet woordenschatonderwijs neemt toe en heel wat kleuterscholen raken onzeker in hun didactische aanpak.

Hoog tijd om onderzoek hieromtrent te overschouwen en vandaaruit te proberen om realistische oplossingen voor te stellen. Aan de hand van het onderzoek van Helena Taelman, gaan we eerst woordenschatonderwijs plaatsen in het grote verhaal van taalvaardigheid. Vervolgens proberen we inzicht te krijgen in hoe jonge kinderen woorden opbouwen. Nadien koppelen we deze inzichten aan verscheidene mogelijke acties voor jullie kleuterschool. Als slot tonen we aan dat de geleverde inspanningen rond woordenschatonderwijs slechts zinvol zijn, als ze ook gekaderd zijn binnen een taalbeleid. Daarvoor reiken we via dropbox de nodige documenten en tools aan, om je kleuterschool een geruststellende didactiek te laten ontwikkelen. Gefocust op woordenschat, zetten we op het einde toch de andere bril op om taal breed genoeg te overschouwen!

 

WERKWINKEL 16: PESTEN AANPAKKEN! VAN ANALYSE NAAR ACTIE.

Gie Deboutte, pestdeskundige en nascholer Leefsleutels

 Pesten aanpakken: van analyse naar actie. Hoe neem je het hele schoolteam mee?

 Pestgedrag voorkomen is en blijft voor elke school een belangrijke uitdaging. Het streven naar goede leerprestaties in een veilige en zorgzame leeromgeving geldt voor elke school.

Scholen ondernemen actie om pestgedrag te helpen terugdringen.  Helaas ervaren kinderen, noch ouders, noch leerkrachten hiervan altijd het verhoopte resultaat.

Deze workshop zet de deelnemers op weg naar een doelgericht actieplan.  Vertrekkend vanuit de eigenheid van het Finse KiVa-programma, gaan alle deelnemers aan de slag met de ‘bouwstenenoefening’. Deze methodiek laat elke school toe haar eigen antipestbeleid te evalueren en een schooleigen actieplan te ontwerpen.

Sleutelelementen voor een geslaagde implementatie worden aangereikt en besproken. De workshop reikt voldoende inzichten en hulpmiddelen aan en stuurt aan op een feitelijk vervolg in de eigen school.

  

WERKWINKEL 17: JUF, IK WIL STRAKS NIET NAAR HUIS

(omgaan met verontrusting en kindermishandeling)

Marleen Sterckx, PVOC Vlaams-Brabant en Hoofdstedelijk gewest Brussel

  In deze interactieve werkwinkel exploreren we uitgebreid het moeilijke thema van verontrusting en kindermishandeling.  Naast het “ABC van de kindermishandeling” fietsen we ook even langs het vernieuwde jeugdhulpverleningslandschap. (Integrale Jeugdhulp). 

Verder wordt het document “Handelen van school en CLB bij kindermishandeling gesitueerd in het zorgcontinuüm” getoetst aan de praktijk op de schoolse werkvloer. We zoeken samen antwoorden op volgende vragen  : Wie doet wat bij verontrusting of een vermoeden van kindermishandeling? Wat is wenselijk en wat is haalbaar ? Waar zitten de knelpunten en valkuilen ? Wat doen we of wat doen we vooral niet als we het gesprek aangaan met ouders en/of leerlingen ? …

 We gaan aan de slag met reële casussen en wisselen onze ervaringen uit.