Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8515M-1 OPR: Toelichting nieuwe leerplan + workshops

Doelstellingen:

Eerste kennismaking met opbouw en visie van het leerplan

Doelgroep:

directieleden en leerkrachten specifieke vakken binnen OPR: leerkrachten PR/economie/Frans en Engels

Aanbieder: Dienst Curriculum & vorming van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen i.s.m. Eventorganisatie – Dienst Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In een Plenum vergadering wordt de vernieuwing toegelicht die bestaat uit een apart vak voor toegepaste economie, integratie van de MVT en het nieuwe geïntegreerde vak PR. Een communicatiespecialist komt de tendensen in de communicatiewereld vandaag toelichten. In de namiddag kan men kiezen voor gerichte workshops in kleine groepen, naar eigen interesse en vakonderdeel. De studiedag eindigt met een plenumvergadering waar een voorstel van geïntegreerd jaarplan zal worden toegelicht door de begeleiding.

Workshops:
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
woensdag 9 maart 2016 van 13:20 tot 14:20
Doelstellingen cultuur exploreren en overschakelen op actualiteit als er plots iets in de wereld gebeurt.
Spreker: Peter Symaeys

Dit doen we a.d.h.v. cases i.v.m IS. Complementair groepswerk waar ook doelstellingen teamwork in geïntegreerd zijn.

Opdrachten voor leerlingen van 5PR en 6PR + vbn van resultaten.

Link met leerplandoelstellingen.

Doel: presentatie maken in 3u.

Doelbewust gebruik van beelden, foto’s en video in communicatiesetting, concrete opdrachten voor leerlingen.
Spreker: Annemie Dillen en Barbara De Jonghe

Promotiefilmpje maken voor jouw stad/regio

  • bekijken van bestaande promotiefilmpjes
  • brainstormen en concept bepalen
  • storyboard of script
  • filmen
  • monteren

Het gebruik van stilstaande beelden en de productie en selectie ervan ifv doelgroep, doelstelling, organisatie. 

ICT-integratie: typografie, voorbeelden van CRAP-ontwerp en datamerge.
Spreker: Bart Vandenbroele

In deze workshop zie je hoe je kan omgaan met letters als beelden. Wat een goede compositie maakt als je tekst en afbeeldingen combineert met een stramien van Crap en hoe je inDesign gebruikt samen met Word en Excel en waar je info vindt op internet om je lessen uit te werken.

Gebruik van flipping the classroom om uitleg te geven.

Stijlen gebruik in verschillende programma’s (google docs, Word, inDesign)

Oefeningen op herwerken van bestaande affiches met de principes van CRAP

Een datamerge uitvoeren met afbeeldingen (voor badges met foto, productencatalogus)

Gebruik van google drive voor samenwerken en bestanden delen.

aansluiten bij het nieuwe leerplan : don't worry / pas de soucis
Spreker: William Minnaert en Sofie Neyts

Beide sprekers tonen elk vanuit hun vakgebied aan hoe je vanuit het vernieuwde leerplan aansluiting kan vinden met actualiteit, communicatie en nieuwe media

  • Voor Engels wordt gewerkt met voorbeelden gebaseerd op één methode, echter ook bruikbaar voor andere methodes
  • Voor Frans wordt naast het taalportfolio eveneens aandacht geschonken aan bruikbare voorbeelden vanuit en voor de klaspraktijk
Organisatiecommunicatie: hoe de poes fietst…
Spreker: Patrick Proost

Toelichting van het onderdeel “Organisatiecommunicatie” uit het leerplan.

Een kijk op organisatiecommunicatie anno 2016: de theorie (transactionele communicatie, branding, de emotiesamenleving, ...) en de praktijk (eventseconomie, multichannel model, de communicatiemix 2.0, subsidiariteit en coaching, webcare,...).

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
woensdag 9 maart 2016 van 14:30 tot 15:30
Hoe pak je het vak economie aan binnen de richting OPR?
Spreker: Anne-Lise Cuypers

Toelichting van het leerplan economie aan de hand van het JAL-document (jaarplan-agenda-leerplan).

Vakoverschrijdende samenwerking met het vak OPR

Toelichting van enkele lesvoorbeelden

Netwerking

Doelstellingen cultuur exploreren en overschakelen op actualiteit als er plots iets in de wereld gebeurt.
Spreker: Peter Symaeys

Dit doen we a.d.h.v. cases i.v.m IS. Complementair groepswerk waar ook doelstellingen teamwork in geïntegreerd zijn.

Opdrachten voor leerlingen van 5PR en 6PR + vbn van resultaten.

Link met leerplandoelstellingen.

Doel: presentatie maken in 3u.

Doelbewust gebruik van beelden, foto’s en video in communicatiesetting, concrete opdrachten voor leerlingen.
Spreker: Annemie Dillen en Barbara De Jonghe

Promotiefilmpje maken voor jouw stad/regio

  • bekijken van bestaande promotiefilmpjes
  • brainstormen en concept bepalen
  • storyboard of script
  • filmen
  • monteren

Het gebruik van stilstaande beelden en de productie en selectie ervan ifv doelgroep, doelstelling, organisatie. 

ICT-integratie: typografie, voorbeelden van CRAP-ontwerp en datamerge.
Spreker: Bart Vandenbroele

In deze workshop zie je hoe je kan omgaan met letters als beelden. Wat een goede compositie maakt als je tekst en afbeeldingen combineert met een stramien van Crap en hoe je inDesign gebruikt samen met Word en Excel en waar je info vindt op internet om je lessen uit te werken.

Gebruik van flipping the classroom om uitleg te geven.

Stijlen gebruik in verschillende programma’s (google docs, Word, inDesign)

Oefeningen op herwerken van bestaande affiches met de principes van CRAP

Een datamerge uitvoeren met afbeeldingen (voor badges met foto, productencatalogus)

Gebruik van google drive voor samenwerken en bestanden delen.

Aansluiten bij het nieuw leerplan: don’t worry/pas de soucis
Spreker: William Minnaert en Sofie Neyts

Beide sprekers tonen elk vanuit hun vakgebied aan hoe je vanuit het vernieuwde leerplan aansluiting kan vinden met actualiteit, communicatie en nieuwe media

  • Voor Engels wordt gewerkt met voorbeelden gebaseerd op één methode, echter ook bruikbaar voor andere methodes
  • Voor Frans wordt naast het taalportfolio eveneens aandacht geschonken aan bruikbare voorbeelden vanuit en voor de klaspraktijk
Organisatiecommunicatie: hoe de poes fietst…
Spreker: Patrick Proost

Toelichting van het onderdeel “Organisatiecommunicatie” uit het leerplan.

Een kijk op organisatiecommunicatie anno 2016: de theorie (transactionele communicatie, branding, de emotiesamenleving, ...) en de praktijk (eventseconomie, multichannel model, de communicatiemix 2.0, subsidiariteit en coaching, webcare,...).

Strategie en methode:

Plenum: info + workshops

Bijkomende info:

In de namiddag kan elke deelnemer kiezen voor 2 workshops, aansluitend bij zijn/haar interesse/behoefte

Onthaal vanaf 9.30 uur

Bijdrage per inschrijving: € 25,00 ( warme maaltijd inclusief)

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 5 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 1 maart 2016 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 25,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Jozefsinstituut (Inschrijven afgesloten)
Zilverstraat 26
8000 Brugge (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 9 maart 2016 van 09:30 tot 16:15
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.