Aanmelden




Laden…

Even geduld...

85152-mod 1-TEAM ProfS+ Loopbaanbegeleiding, de motor van uw dynamisch personeelsbeleid – lokale sessies

Doelstellingen:

Evaluatoren vertrouwd maken met de decretale evaluatieprocedure en het juridisch-technisch kader van functioneren en evalueren.

Evaluatoren bewust maken van het belang van een gelijkgerichte visie op loopbaanbegeleiding en hen ondersteunen in het opstellen van stappenplannen hiervoor.

Evaluatoren laten reflecteren over hun modellen van functiebeschrijvingen en hen, indien nodig, aanzetten tot bijsturing.

Evaluatoren bekwamen in het individualiseren van functiebeschrijvingen.

Evaluatoren bewust maken van het belang van het opnemen van de instellingsgebonden opdrachten in de functiebeschrijvingen en hen bekwamen in het voeren van een pro- actief beleid rond instellingsgebonden opdrachten

Evaluatoren bewust maken van de mogelijkheden om via een waarderende aanpak (appreciative inquiry) de competentieverhoging van medewerkers te valoriseren in het eigen pedagogisch project

De evaluatoren bewust maken van de invulling van een evaluatiegesprek als sluitstuk van de functioneringscyclus

Evaluatoren laten reflecteren over het beleid betreffende onthaal en begeleiding van personeelsleden en hen, indien nodig ondersteuning bieden bij het bijsturen ervan.

Evaluatoren ondersteunen in het opstellen van stappenplannen en begeleidingsinitiatieven voor de coaching en ondersteuning van personeelsleden.

Evaluatoren laten reflecteren over een leeftijdsfasenbewust personeelsbeleid en hen, indien nodig ondersteuning bieden bij het bijsturen ervan

Evaluatoren laten reflecteren over het professionaliseringsbeleid als essentieel onderdeel van een integraal personeelsbeleid en in onmiddellijke relatie tot de loopbaanbegeleiding van hun personeelsleden

Interne medewerkers die instaan voor de begeleiding van personeelsleden wegwijs maken in het wettelijk kader waarin ze fungeren

Interne medewerkers die instaan voor de begeleiding van leerkrachten vaardig(er) maken in coaching

Interne medewerkers methodieken aanreiken om het eigen functioneren van en door leerkrachten te verbeteren.

Personeelsleden van instellingen informeren inzake het wettelijke kader rond loopbaanbegeleiding inz. Functioneringsgesprekken en evaluatiegesprekken.

Doelgroep:

Evaluatoren of interne medewerkers) op het niveau van het bestuur/de scholengemeenschap die gezamenlijk binnen het eigen bestuur rond aspecten van loopbaanbegeleiding ondersteuning wensen met het oog op het optimaliseren van het eigen personeelsbeleid

Aanbieder: Eventorganisatie – Dienst Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

De kwaliteit van een school, centrum of instelling wordt sterk bepaald door de kwaliteit van haar personeelsleden. Het beleidsvoerend vermogen van de schoolleider is een toonaangevende indicator bij het nastreven van kwaliteit.

Schoolleiders dienen bij hun interne kwaliteitszorg aandacht te hebben voor alle facetten van hun integraal personeelsbeleid vanaf stagebeleid doorheen de verschillende fases van tewerkstelling en/of loopbaan tot exitbeleid.

De gedifferentieerde begeleiding van alle personeelsleden in hun groei en professionalisering is een belangrijke uitdaging voor onze scholen en instellingen. Hierbij zijn functiebeschrijving, functionerings- en evaluatiegesprekken een belangrijk instrument

Omdat personeelsleden rechten opbouwen voor de scholengemeenschap/het bestuur wordt best binnen de scholengemeenschap/het bestuur een gelijkgerichte visie op personeelsbeleid ontwikkeld. Dergelijke teamgerichte trajectbegeleiding doorloopt het hele traject (of een keuze van aspecten) van sollicitatie over aanwerving, naar tijdelijke aanstelling van doorlopende duur en vaste benoeming met aandacht voor een leeftijdsfasenbewust personeelsbeleid. Hierbij worden in een intake mogelijke begeleidingsinitiatieven afgetoetst en voorgesteld. Er kan ook ruim aandacht besteed worden aan het opstellen van correcte functiebeschrijvingen en aan het goed gebruik van functionerings- en evaluatiegesprekken.

Diverse aspecten van loopbaanbegeleiding, leren met en van elkaar en de link met professionalisering en nascholing zijn essentiële invalshoeken

Strategie en methode:
  1. Elke plaatselijke nascholingssessie zal in principe voorafgegaan worden door een intakegesprek.. Tijdens dit intakegesprek worden de invalshoeken en de methode besproken. Deze nascholingen vinden plaats bij de aanvrager zelf.
  2. Aanvragers hebben vaak erg gerichte (juridische) vragen rond functioneren, evalueren en het volgen van correcte procedures. De nascholer zal vanuit zijn antennefunctie in dergelijke situatie de juridische medewerkers van de Dienst personeel van het VSKO aanspreken of in contact brengen met de organisatie
  3. In bepaalde gevallen zal een beroep gedaan worden op externe experts. We denken hierbij bijvoorbeeld aan scholengemeenschappen die nog training willen rond gesprekstechnieken (bij functionerings- en evaluatiegesprekken) of rond coaching.
Bijkomende info:

Aantal sessies: min 1 max 5

Bijdrage per inschrijving: € 500,00 per sessie

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Attest van deelname

Voorwaarde:

De projectleider of nascholer neemt na inschrijving via www.nascholing.be contact op voor concrete afspraken. De deelnemers bepalen zelf de locatie en de data worden in samenspraak afgesproken.


Voor dit initiatief mogen maximum 20 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 14 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 500,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.