Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8516R-M02-team Planmatig en doelgericht werken in de kleuterschool

Doelstellingen:
  1. Inzien dat een planmatige en doelgerichte aanpak in de kleuterklas en –school bijdraagt aan de ontwikkeling van kleuters.
  2. Het evenwicht verkennen tussen ervaringsgericht en doelgericht werken in de kleuterschool i.f.v. de harmonieuze ontwikkeling van kleuters.
  3. Planmatig en doelgericht denken en handelen ervaren als een constant werk- en reflectieproces.
  4. Inzien dat gezamenlijk reflecteren op de praktijk kan bijdragen aan de kwaliteit van de onderwijspraktijk.
  5. Relaties verkennen tussen het Ontwikkelingsplan, de decretale ontwikkelingsdoelen, de huidige leerplannen en het  nieuwe leerplanconcept “Zin in leren! Zin in leven!”.
  6. Inzien hoe het gebruik van deze doelenkaders (ontwikkelingsplan, leerplannen, ontwikkelingsdoelen) de doelgerichtheid en de kwaliteit van acties (o.a. aanbod, begeleiding, observaties) kunnen verhogen.
  7. Documenten en instrumenten verkennen die het planmatig en doelgericht werken ondersteunen (vb: “Een BC, aan de slag ermee”, hoekenfiches).
  8. Inzien hoe je als leerkracht binnen de uitwerking van een belangstellingscentrum planmatig en doelgericht kan werken.
  9. Inzien hoe je als kleuterteam doelgerichtheid kan nastreven buiten de BC-werking.
  10. Inzien hoe je als school de inspanningsverplichtingen m.b.t. het nastreven van de decretale ontwikkelingsdoelen kan aantonen.
Doelgroep:

Leerkrachten, beleidsondersteuners en directies kleuteronderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen – Dienst Curriculum & vorming - team basison-derwijs
Inhoud:

Deze module is bedoeld voor schoolteams die een eenmalige sessie rond “doelgericht en planmatig werken in de kleuterschool” willen of die na het volgen van een traject nog extra verdieping wensen.

De inhoud is afhankelijk van de noden of behoeften van het team.

Wat kan er zoal aan bod komen?

-       Een leerplan in de kijker: ontdekken in welke facetten van de kleuterschool een gekozen leerplan (vb. wereldoriëntatie, wiskunde, Nederlands) zichtbaar kan worden en kan leiden tot een doordacht aanbod voor de kleuters.

-       Een BC uitwerken vanuit een bepaalde focus: vanuit de opbouw van een BC en vanuit de beginsituatie van de school wordt er in verschillende stappen onderzocht hoe een leerplan, een schoolprioriteit… een plaats kan krijgen bij onder andere: keuze van een BC, brainstorm, bepalen van de dominante doelen of een focus, keuze van LRG-componenten, toekennen van ervaringssituaties,…

-       Suggesties om hoeken doelgericht te verrijken: verkennen hoe we via een leerplan, een dominant doel, een gekozen BC of een inbreng van een kleuter de hoeken doelgericht kunnen verrijken en op welke manier we gradatie kunnen aanbrengen. Ook het aanmaken van hoekenfiches kan aan bod komen.

Strategie en methode:

In de sessie wordt er aan de hand van concrete, praktijkgerichte oefeningen en reflectiemomenten op maat gewerkt van de specifieke schoolcontext.

Bijkomende info:
  • Plaats en data: in samenspraak met de school
  • Projectleider: Soraya Fret – 02 507 08 20 – soraya.fret@katholiekonderwijs.vlaanderen
  • Pedagogisch begeleider die instaat voor de nascholing: Elke Meyns
  • elke.meyns@katholiekonderwijs.vlaanderen
  • Aantal sessies : 1
  • De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtsreeks via deze link.
  • Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
  • Deze module is teamgericht. U kunt dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
  • Na inschrijving wordt er contact opgenomen met de school voor verdere afspraken rond het tijdstip en mee te brengen documenten.

Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Het team werkt met het Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool en/of de leerplannen.


Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand inschrijven en tot 30 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 600,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.