Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8516R-M03-team Kom je (mee)spelen? Het spel van kleuters verkennen en verrijken

Doelstellingen:
  1. Inzien dat een planmatige en doelgerichte aanpak in de kleuterklas en –school bijdraagt aan de ontwikkeling van kleuters.
  2. Het belang van spelen en de spelontwikkeling van kleuters (ver)kennen.
  3. Onderzoeken op welke manier de leerkracht het spel van kleuters kan ondersteunen.
  4. Inzien dat gezamenlijk reflecteren op de praktijk kan bijdragen aan de kwaliteit van de onderwijspraktijk.
Doelgroep:

Leerkrachten, beleidsondersteuners en directies kleuteronderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen – Dienst Curriculum & vorming - team basison-derwijs
Inhoud:

Spelen is voor jonge kinderen fundamenteel. Het is hun manier om de wereld te ontdekken en steeds beter te begrijpen. Een rijk spel biedt heel wat ontwikkelingskansen: kleuters exploreren, gebruiken taal, leren probleemoplossend denken, oefenen motorische vaardigheden, werken en leven samen met anderen...
Maar het spel van kleuters is ook voor leerkrachten fundamenteel. Welke observatiekansen biedt het spel van de kleuters en wat doen we met die informatie? En wat is de kracht van meespelen voor de ontwikkeling van jonge kinderen?
In deze module staan we stil bij het belang van spelen, verkennen we het spel van kleuters en bekijken we op welke wijze de leerkracht dit spel kan versterken.

In deze sessie verkennen de leerkrachten hoe ze via 3 belangrijke pijlers (positief en veilig  klimaat, betekenisvol aanbod, ondersteunende begeleiding) het spel van kleuters kunnen versterken. Eén pijler wordt verder uitgediept.

Strategie en methode:

In de sessie wordt er aan de hand van concrete, praktijkgerichte oefeningen en reflectiemomenten op maat gewerkt van de specifieke schoolcontext.

Bijkomende info:
  • Plaats en data: in samenspraak met de school
  • Projectleider: Soraya Fret – 02 507 08 20 – soraya.fret@katholiekonderwijs.vlaanderen
  • Pedagogisch begeleider die instaat voor de nascholing: Elke Meyns
  • elke.meyns@katholiekonderwijs.vlaanderen
  • Aantal sessies : 1
  • De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtsreeks via deze link.
  • Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
  • Deze module is teamgericht. U kunt dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
  • Na inschrijving wordt er contact opgenomen met de school voor verdere afspraken rond het tijdstip en mee te brengen documenten.

Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Het team werkt met het Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool en/of de leerplannen.


Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand inschrijven en tot 30 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 600,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.