Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8516R-M07-team Ben jij woordenwijs? Woordenschatverwerving stimuleren bij jonge kinderen

Doelstellingen:
  1. Brede kijk krijgen op het begrip ‘woordenschatverwerving’ en de plaats in het leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven!.
  2. Zicht krijgen op de manier waarop woordenschatverwerving verloopt bij jonge (meertalige) kinderen.
  3. Gemeenschappelijk kaders en taal kunnen hanteren bij het uitwisselen over acties i.v.m. woordenschatverwerving.
  4. Bewust worden van het eigen handelen wat betreft woordenschatverwerving en inzien hoe dit handelen kan worden geoptimaliseerd.
  5. Leren van praktijkvoorbeelden en inzichten van anderen, en dit kunnen verbinden met de verworven inzichten over woordenschatverwerving.
  6. Nieuwe werkvormen en methodieken leren kennen en inschatten in welke mate deze zinvol kunnen zijn in de eigen praktijk.
  7. De eigen visie op woordenschatverwerving kunnen expliciteren en er kritisch over reflecteren.
  8. Concrete doelen voor het uitproberen in de klaspraktijk vooropstellen.
Doelgroep:

Leerkrachten, beleidsondersteuners en directies kleuteronderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen – Dienst Curriculum & vorming - team basisonderwijs
Inhoud:

In deze module willen we een specifiek onderdeel van taalontwikkeling Nederlands belichten, namelijk ‘woordenschatverwerving’. Dit sluit aan bij de het generieke doel uit het ontwikkelveld taalbeschouwing ‘nadenken over woordbetekenissen’, maar krijgt vorm in betekenisvolle talige opdrachten doorheen de hele schooldag.

Enerzijds laten we de leerkrachten reflecteren op en uitwisselen over de acties die ze momenteel al ondernemen en plaatsen we deze acties in het kader van ‘incidenteel-intentioneel/impliciet-expliciet leren’ met als doel deze acties te optimaliseren.

 Anderzijds laten we kleuterleerkrachten kennismaken met minder gekende werkvormen en methodieken. De leerkrachten worden aangemoedigd hun visie op woordenschatonderwijs kritisch te bekijken en eventueel bij te stellen in functie van ‘soort woorden’ (alledaagse taal, school- en instructietaal of vaktaal) en in functie van het doelpubliek van hun specifieke school.

Strategie en methode:

In de sessie wordt er aan de hand van concrete, praktijkgerichte oefeningen en reflectiemomenten op maat gewerkt van de specifieke schoolcontext.

Bijkomende info:
  • Plaats en data: in samenspraak met de school
  • Projectleider: Soraya Fret – 02 507 08 20 – soraya.fret@katholiekonderwijs.vlaanderen
  • Pedagogisch begeleider die instaat voor de nascholing: Elke Meyns
  • elke.meyns@katholiekonderwijs.vlaanderen
  • Aantal sessies : 1
  • De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtsreeks via deze link.
  • Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
    Deze module is teamgericht. U kunt dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
  • Na inschrijving wordt er contact opgenomen met de school voor verdere afspraken rond het tijdstip en mee te brengen documenten.

Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 3 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw

Voorwaarde:
Scholen werken met het Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool en/of de leerplannen.

Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand inschrijven en tot 30 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 600,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.