Aanmelden




Laden…

Even geduld...

ACo-3 Mindshift rond redelijke aanpassingen (BaO)

Doelstellingen:

Met deze vorming willen we het recht op redelijke aanpassingen in ons onderwijs bevorderen.

Duidelijker maken wat een redelijke aanpassing kan zijn en uitwisselen rond de redelijkheid van een aanpassing staat daarbij centraal.

De uitwisseling rond cases leidt tot een gedeeld referentiekader wanneer we het hebben over redelijke aanpassingen.

Doelgroep:

Leerkrachten basisonderwijs, zorgbegeleiders, zorgcoördinatoren.

Bij voorkeur 2 deelnemers per school. 

Aanbieder: Regio Antwerpen - Begeleiding
Inhoud:

In de school van vandaag is diversiteit in al zijn vormen de norm en het vertrekpunt.

Om van daaruit een antwoord te bieden op de onderwijsbehoeften van elke leerling, maken we onze basiszorg zo krachtig en toegankelijk mogelijk. We stemmen af op de noden van de klasgroep en op de individuele noden om elke leerling te voorzien van maximale leer- en ontwikkelkansen.

Dit streven houdt ook in dat we voor sommige leerlingen meer passende maatregelen moeten voorzien, een verandering tav onze reguliere onderwijspraktijk.

Zodoende hebben die leerlingen meer kansen tot het volgen van het gemeenschappelijk curriculum waardoor in de toekomst hun kansen verhogen in de maatschappij van vandaag.

Door middel van redelijke aanpassingen kunnen leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften dezelfde eindcompetenties aantonen als leerlingen zonder redelijke aanpassingen.

 

Deze vorming gaat over de toepassing van redelijke aanpassingen. Terwijl we cases bestuderen, bespreken we echter ook hoe het inclusief ontwerpen van een leeromgeving ervoor kan zorgen dat redelijke aanpassingen minder nodig zijn.

 

We focussen ons in deze vorming niet op de noden van een leerling met een verslag (dat toegang geeft tot het buitengewoon onderwijs) die de keuze maakt om in het regulier onderwijs te blijven. 

Strategie en methode:

We vertrekken vanuit inhoudelijke input rond redelijke aanpassingen. Daarna gaan we aan de slag met cases die we willen bespreken. We zoeken samen welke redelijke aanpassingen we zouden kunnen gebruiken. We discussiëren over de redelijkheid ervan. De deelnemers verwerven op die manier kennis en ervaring op het vlak van redelijke aanpassingen en inclusie.

Eventueel kunnen cases uit de eigen onderwijsomgeving aan bod komen. 

Bijkomende info:

De syllabus is niet inbegrepen in de kostprijs.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

We willen graag een veilige leeromgeving creëren waarin we het engagement vragen van elke deelnemer om het eigen leerproces in handen te nemen.

Dit veronderstelt actief op zoek gaan naar leerkansen, eigen ideeën inbrengen en ook openstaan voor de ideeën van anderen, kritisch reflecteren op het eigen functioneren. Feedback geven en ontvangen. 


Voor dit initiatief moeten minimum 2 en mogen maximum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 11 maart 2017 inschrijven en tot en met donderdag 9 maart 2017 uitschrijven.
Bijdrage: 7,00 Euro
Lesgever: Van Steen Annelies
Geerts Christel
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
03 543 97 05 - begeleiding@dsko.be
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 14 maart 2017 van 09:30 tot 12:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.