Aanmelden




Laden…

Even geduld...

1617/07/601 Algoritmisch denken met Scratch

Doelstellingen:

Deze nascholingsmodule wil de leraren inzicht doen krijgen in de leerinhouden, werkvormen en evaluatiemethoden voor het onderdeel algoritmisch denken van het leerplan tweede graad: analyseren, ontwerpen, beschrijven en implementeren van oplossingen met Scratch.

Doelgroep:

Leerkrachten Informatica 2e graad aso, tso

Interessant voor elke geïnteresseerde in deze actieve ontwikkelomgeving

Aanbieder: Nascholingen ICT en Media van de Dienst Curriculum & Vorming i.s.m. Event-organisatie – Dienst Ondersteuning van Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Scratch is eenvoudige programmeertaal ontwikkeld in het Media Lab van MIT, de prestigieuze Harvard universiteit in Boston (USA).

Het programma biedt een verzameling van computeranimaties (sprites), achtergronden, geluiden en bewegingen om interactieve verhalen, spelletjes … in mekaar te knutselen. Met Scratch kun je computeranimaties vragen laten stellen, zingen, tekenen en bewegen, of computeranimaties, achtergronden en geluidseffecten combineren tot een interactief geheel.

In deze module

  • wordt de leraar vertrouwd gemaakt met deze ontwikkelomgeving;
  • worden de verschillende structuren: sequentie, selectie, iteratie doorheen de verschillende oefeningen aangebracht;
  • wordt aandacht besteed aan het gebruik van variabelen.

Op het einde van deze sessies heeft de leraar een idee over de bruikbaarheid van deze programmeeromgeving in zijn eigen klassituatie en vertrekt met klasklare oefeningen.

Deze nascholingsmodule wil de leraren helpen om de leerinhouden uit het vernieuwde leerplan aan te brengen bij de leerlingen. Hierbij wordt er aandacht besteed aan:

  • aanbrengen van leerinhouden naar de leraren toe,
  • achtergrondinformatie voor de leraar,
  • voorstellen beschikbaar cursusmateriaal en uitgewerkte oefeningen,
  • aanpak in de klas,
  • evaluatie

De leerinhouden die in deze nascholingsmodule behandeld worden behoren tot de competenties 9 (algemeen) of 10 (Handelsrichtingen)

Bijkomende info:

Deze module wordt enkel georganiseerd wanneer er op 15 september minimaal 5 deelnemers ingeschreven zijn. Vanaf 15 deelnemers wordt de module opgesplitst en zal de bijkomende module plaatsvinden in dezelfde of in een andere lesplaats.

VLUG INSCHRIJVEN IS DUS HEEL BELANGRIJK.

Raadpleeg regelmatig je kalender online, want deze is pas definitief vanaf oktober.

Voor bijkomende vragen mail je naar martine.debelder@katholiekonderwijs.vlaanderen.

Wil je steeds op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes ga dan naar onze facebookpagina Nascholing ICT of volg @NascholingICT op Twitter.

De modaliteiten van ICT voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 4 sessie(s)
Kwalificatie:

Herneming

Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 16 november 2016 inschrijven en tot en met donderdag 3 november 2016 uitschrijven.
Bijdrage: 240,00 Euro
Lesgever: De Belder Martine
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Computerklas VVKSO Antwerpen 2de verdieping (paal) (Afgelast)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • donderdag 17 november 2016
      Computerklas VVKSO Antwerpen 1ste verdieping (klein lokaal) Noorderlaan 108 2030 Antwerpen (kaart)
      van 09:30 tot 12:30 (Afgelast)
    • donderdag 24 november 2016
      Computerklas VVKSO Antwerpen 1ste verdieping (klein lokaal) Noorderlaan 108 2030 Antwerpen (kaart)
      van 09:30 tot 12:30 (Afgelast)
    • donderdag 1 december 2016
      Computerklas VVKSO Antwerpen 1ste verdieping (klein lokaal) Noorderlaan 108 2030 Antwerpen (kaart)
      van 09:30 tot 12:30 (Afgelast)
    • donderdag 8 december 2016
      Computerklas VVKSO Antwerpen 2de verdieping (paal) Noorderlaan 108 2030 Antwerpen (kaart)
      van 09:30 tot 12:30 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.