Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Aanbod workshops sessie 3 deel 1
donderdag 1 februari 2018 van 11:00 tot 12:30
TAnder, een alternatieve onderwijsvorm voor jongeren doe moeilijk leren en gedrags- en/of emotionele problemen vertonen.(BuSO)
Spreker: Katrin Timmermans, orthopedagoog en coördinator TAnder

TAnder is opgericht voor jongeren van het middelbaar onderwijs die niet in een andere schoolse onderwijsvorm terecht kunnen omwille van externaliserende gedragsproblemen (leerlingen die vaak in conflict gaan, met acting-out gedrag) maar evenzeer omwille van internaliserende problemen (angstige jongeren). We bieden de leerlingen onderwijs en zorg op maat aan met het oog op een re-integratie in het reguliere onderwijssysteem, het volwassenonderwijs, op de arbeidsmarkt of in een zinvolle dagbesteding.

Tijdens deze werkgroep krijg je zicht op de werkvorm en de pedagogische aanpak binnen TAnder.

 

In dialoog met Cachet vzw, een organisatie voor en door jongeren met ervaring in de jeugdhulpverlening. (BuBaO - BuSO)
Spreker: Kris Clijsters, Cachet vzw

De initiatiefnemers van Cachet willen op een positieve manier aan de slag met hun ervaringen in de jeugdhulp en hebben daarom in 2011 Cachet vzw opgericht. Cachet wil in dialoog gaan met:

  • Jongeren uit instellingen en pleeggezinnen, om hen te inspireren en ons te laten inspireren
  • De wereld rondom ons, om een ander beeld van jongeren uit instellingen te tonen
  • Hulpverleners, om hun perspectief te verbreden en vernieuwen
  • Beleidsmakers uit overheid en sector, om al het voorgaande ook structureel een plek te geven

 

Cliënteninspraak en participatie in Zonnehoeve|Living+, een voorziening voor volwassenen met een verstandelijke beperking. (BuSO)
Spreker: Jan De Moerloose & Leentje Machtelinckx, Multidisciplinair Team, Zonnehoeve|Living+

“Participatie en inspraak” zijn noodzakelijk. Participatie hoort bij democratisch samenleven, participatie is essentieel in de (ped)agogische relatie. “Vrijheid van meningsuiting en informatie” is een belangrijk recht in de Universele verklaring van de rechten van de mens.  Ook binnen het regelgevend kader voor mensen met een (verstandelijke) beperking zijn “Inspraak en participatie” belangrijke sectorale minimale kwaliteitseisen. Graag nemen wij u mee in het verhaal van cliënteninspraak –en participatie in een voorziening voor volwassen mensen met een verstandelijke beperking.  Een veranderend regelgevend kader waarbij de cliënt steeds meer eigenaarschap kan, mag, dient op te nemen, veel meer eigen keuzes kan/mag/dient te maken over zijn eigen leven maar ook over het samenleven in een inclusieve maatschappij zorgt dagelijks voor grote en kleine uitdagingen! Wij vertellen u a.d.h.v praktijkvoorbeelden hoe we met deze uitdagingen aan de slag gaan.

 

Een sterk pedagogisch klimaat en pedagogisch fitte leraren. (BuBaO - BuSO)
Spreker: Peter De Vries, Seminarium voor Orthopedagogiek, Hogeschool Utrecht, Nederland (herneming ’17)

Dit is een herneming van de werkgroep die Peter De Vries op het colloquium in 2017 gaf.
Tijdens deze werksessie komen diverse werkvormen aan bod. Zo wordt er ingegaan op enkele belangrijke kwaliteitsaspecten van een sterk pedagogisch klimaat en verantwoord pedagogisch handelen als gedragspreventie. Met behulp van enkele formats of instrumenten wordt gekeken naar kwaliteitsindicatoren van het pedagogisch klimaat binnen de klas en binnen de school. Tevens wordt er gekeken naar de rol van de schoolleider binnen scholen die als pedagogisch bolwerk bekend staan. Dit wordt verbonden aan onderzoek naar stress onder leraren en aandacht voor de pedagogische visie. Tot slot wordt er gekeken naar de toekomst van het buitengewoon onderwijs: wat vragen scholen in het gewoon onderwijs? Hoe zal de rol van het buitengewoon onderwijs er in de toekomst uit kunnen zien. Onderzoek in de Nederlandse situatie wordt hierbij gebruikt als leidraad voor dialoog en discussie. De instrumenten die tijdens deze workshop gebruikt zullen worden zijn te vinden in de publicatie: “Instrumenten voor begeleiden in passend onderwijs” (Peter de Vries & Peter de Vries, Perspectief Uitgevers, 2016).

 

“Onderwijsarrangement Gedrag”: collega’s in het (buitengewoon) basisonderwijs onder-steunen bij het (leren) omgaan met (opvallend) gedrag. (BuBaO - BuSO)
Spreker: Marjan Tamse en Piet Vogel, Expertisecentrum Rotonde, Gorinchem, Nederland (herneming ’17)

Dit is een herneming van de werkgroep die Marjan Tamse op het colloquium in 2017 gaf. Scholen kunnen bij het Expertisecentrum Rotonde (Gorinchem in Nederland) een ondersteuningsarrangement ‘Gedrag’ aanvragen. Tijdens een intake maar ook gedurende het begeleidingstraject stemmen school en OAG -begeleider af welke interventie het meest past bij de probleemstelling. Er wordt uitgegaan van de handelingsgerichte visie: wat heeft dit kind nodig van zichzelf, de leerkracht, zijn klasgenoten, het leerstofaanbod en zijn ouders om optimaal te profiteren van het onderwijsaanbod. Er worden cyclisch praktische handelingsadviezen gegeven en bijbehorende doelen gesteld.

 

Het is lastig om een spraak- of taalstoornis te hebben, maar het is nog lastiger dat zo weinig mensen weten wat dit echt betekent. (BuBaO)
Spreker: Ellen Van den Heuvel, UZ Leuven en Universiteit Leuven

Ontwikkelingsdysfasie is een neurologische spraaktaalontwikkelingsstoornis die heel hardnekkig kan zijn en heel wat gevolgen heeft voor het functioneren en leren. We bekijken definities, terminologie, prevalentie, oorzaken en profielen. We plaatsen deze taalstoornis in een ruimere context en bespreken aandachtspunten en noodzakelijkheden voor het ondersteunen van kinderen met een ontwikkelingsdysfasie.

 

Zill vanuit handelingsplanning in het buitengewoon onderwijs. (BuBaO)
Spreker: Dominik De Keyzer, Team Buo - Dienst Curriculum & Vorming; Bart Jaminé, Regio Antwerpen; Daisy De Bie en Ellen Van Dingenen, BuLO Tongelsbos, Westerlo.

Welke impact heeft werken met “Zin in leren! Zin in leven!”? Bulo Tongelsbos in Westerlo engageert zich dit jaar om hun handelingsplanning volledig af te stemmen op Zill en samen met het team de mogelijkheden en meerwaarde van het nieuwe leerplan te ontdekken.  Daisy De Bie en Ellen Van Dingenen stellen samen met Bart Jaminée en Dominik De keyser graag hun implementatie- en groeiproces tot op vandaag aan jullie voor.  Ze vertellen hun ervaringen, en duiden de groei via hun groepswerkplan en individueel handelingsplan. Vast en zeker een boeiende en praktische sessie voor iedereen die into Zill wil zijn!!!

 

Eén kind, één plan? Samenweringsmogelijkheden met Centra voor Ambulante Revalidatie voor kinderen en jongeren met complexe ondersteuningsnoden.
Spreker: Pieter Van Volsem, CAR Buggenhout en voorzitter CARs Vlaams Welzijnsverbond

De Centra voor Ambulante Revalidatie (CAR) zijn een belangrijke partner van de 2de lijn gezondheidszorg. Ze zijn gespecialiseerd in multidisciplinaire diagnostiek en behandeling van kinderen en jongeren met complexe ontwikkelingsproblemen die een impact hebben op de activiteiten en participatie aan het dagelijkse leven: thuis, op school, in de vrije tijd, … Voor hen volstaat de zorg vanuit de school, het CLB of een monodisciplinaire hulpverlening niet (meer). De CARs hebben reeds een goede samenwerking uitgebouwd met buitengewoon en gewoon onderwijs. Er zijn hinderpalen, maar zien we ook nieuwe samenwerkingsmogelijkheden nu de CARs van het federale niveau naar Vlaanderen zijn overgeheveld? En hoe zit het met de samenwerking met de ondersteuningsnetwerken? Kunnen we ook daar de handen in elkaar slaan? We belichten de huidige werking van de CAR en gaan na hoe de bestaande samenwerking verder geoptimaliseerd kan worden.

 

Een IAC-parcours van de kleuterklas tot het werkveld. (BuBaO - BuSO)
Spreker: Mieke Meire, begeleider competentieontwikkeling regio Oost-Vlaanderen, coördinator inclusie-type-2-trajecten regio Oost-Vlaanderen

Aan de hand van het parcours van Koen, een jongen met een verstandelijke beperking, neem ik jullie mee in zijn inclusieverhaal. We zetten een HGW-bril op en maken kennis met alle partners die betrokken zijn in dit traject en met een mogelijk model om met ouders en alle andere partners in overleg te gaan. We maken kennis met de visie die we hanteren, de voorwaarden , de regelgeving, het proces, mogelijke redelijke aanpassingen ifv participatie en cognitieve uitdaging, een voorstel tot het noteren van doelen en concrete acties in een    (IAC-)plan, perspectieven mbt inclusie na de schoolloopbaan.

Deze sessie wordt alleen in de eerste reeks aangeboden (11 – 12.30 uur)

Ik wens niet aan een werkgroep deel te nemen.
Spreker: -

-