Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
woensdag 31 januari 2018 van 16:00 tot 17:30
De klas van (n)u. (BuBaO)
Spreker: -

Els Smekens, onderwijzeres, master SEN autisme, heeft ervaring in het buitengewoon onderwijs (De Bremberg – Diest) en in gon-begeleiding in kleuter- ,lager en secundair onderwijs.  Dit schooljaar werkt ze voor het ondersteuningsnetwerk Oost-Brabant.

De kinderen in onze klassen zijn even divers als bonte bloemen: iedere kind groeit en bloeit op zijn eigen manier. Kinderen met verschillende talenten én uitdagingen zitten bij elkaar in de groep.  De leraar heeft de taak om al die kinderen leerwinst te laten boeken.  Tijdens deze workshop ontdekken leraren hoe ze dat doel elke dag in de klas kunnen waarmaken.  Heel wat aspecten van de dagelijkse praktijk komen aan bod. Werkgroep gebaseerd op het gelijknamige boek.

 

Autisme en talenten. (BuBaO - BuSO)
Spreker: -

Sylvie Carette, Autisme Centraal

In de media verschijnen soms berichten over spectaculaire kennis en vaardigheden van mensen met autisme. Deze springen in het oog en leiden ons tot de vragen: Is dit typisch autistisch? En hebben alle mensen met autisme dergelijke bijzondere talenten? Hoe spoor je (buiten)gewone talenten op? En vooral, hoe kun je die op school inzetten als hefboom om het leertraject van mensen met autisme te optimaliseren?

 

Banaba’s in de kijker: coachen in opleiding tot competente professionals vanuit duaal leren. (BuBaO - BuSO)
Spreker: -

Deze sessie wordt georganiseerd door de coördinatoren van de Banaba's: Saar Callens, Arteveldehogeschool, Annet De Vroey, UC Leuven Limburg, Hilde L'Ecluse, Hogeschool VIVES en Leen Stoffels, Karel de Grote Hogeschool

De Banaba’s Buitengewoon Onderwijs en Zorg en Remediërend Leren kennen een hele traditie in het professionaliseren van leerkrachten en andere onderwijsprofessionals. We houden daarbij de vinger aan de pols. Hoe geven we dit vorm in onze opleidingen nu het M-decreet op volle toeren draait, het buitengewoon onderwijs nieuwe wegen inslaat, en ondersteuningsteams de zorg in reguliere scholen komen versterken? Niet door studenten zomaar inhouden ‘bij te brengen’, wel door hen aan te spreken vanuit de praktijk, uit te dagen, zelf te laten nadenken én hen daarbij te inspireren en te ondersteunen. Goed overwogen kerncompetenties voor leraren en ondersteuners vormen daarbij de leidraad. In deze sessie leert u de Banaba’s van binnenuit kennen, maar hoort u ook hoe coachen en duaal leren een meerwaarde bieden voor onderwijs. Zo zoomen we meteen ook in op één van de belangrijkste kerncompetenties van de opleidingen.

 

Ontwikkelingsgericht werken als kans en uitdaging (BuBaO).
Spreker: -

Mieke Hagenaars en Els Van Mieke Hagenaars en Els Van Schelvergem, pedagogisch begeleiders Team Buo, Dienst Curriculum & Vorming

Ontwikkelingsgericht… begrijpen we hetzelfde? Ontwikkelingsgericht werken gaat uit van geloof in ontwikkelingsperspectieven, waarbij de verandering” in verbinding” tot stand komt. De afstemming tussen leerling-, leerkracht/begeleider-, taak- en contextkenmerken vertelt over de wijze waarop leef- en leerproblemen zich kunnen afspelen. Opvoedingsnoden en onderwijsbehoeften ontstaan in wisselwerking. Hieruit halen we een aantal fundamenten om naar leergroei te kijken.

In het buitengewoon onderwijs hanteren we de methodiek van handelingsplanning om die ontwikkeling te stimuleren. Betekenis geven aan leven en leren wordt dan de ultieme kans en uitdaging om motivatie te bekomen. Ook binnen het ordeningskader van het nieuwe leerplan basisonderwijs “Zin in leren! Zin in leven!” vinden we hiertoe kansen.

 

Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school. (BuBaO)
Spreker: -

Tine Mestdagh, schoolorthopedagoog Bubao Het Anker, Brugge

Leerkrachten voelen zich in de aanpak van probleemgedrag vaak gekneld tussen twee uitersten. Aan de ene kant is er dreigen, straffen, een contract opstellen… Aan de andere kant kunnen ze praten en begrip opbrengen, in de hoop dat dit de leerling motiveert voor gedragsverbetering. Binnen één school gaan beide praktijken vaak hand in hand. Ze leiden echter allebei makkelijk tot escalaties en spiralen van onmacht of tegenagressie. Veel scholen zijn daarom op zoek naar een aanpak die meer perspectief biedt, op zoek naar empowerment voor leerkrachten. Vanuit dit dilemma ontwikkelde Haim Omer (Israël) Geweldloos Verzet. Deze aanpak kadert binnen een nieuwe invulling van de positie van de opvoeder: niet boven of naast de jongere maar vanuit een volhardende aanwezigheid. Deze workshop biedt een introductie in het ideeëngoed van Haim Omer en wat dit voor het onderwijs kan betekenen. We maken kennis met de specifieke interventies, vertaald naar de Vlaamse schoolcontext.

 

Reflectie-instrument: een optimale onderwijs-leeromgeving voor leerlingen met EMB. (BuBaO - BuSO)
Spreker: -

Elisabeth Cans – UC Leuven-Limburg, ​Bachelor-na-bachelor Buitengewoon Onderwijs, Lerarenopleiding en Anneleen Penne – Multiplus, KU Leuven; pedagogisch begeleider team BuO Dienst Curriculum & vorming Katholiek Onderwijs Vlaanderen 

In 2014-2016 werd vanuit een samenwerkingsverband tussen UCLL en Multiplus voor onderwijsteams een reflectie-instrument rond kwaliteitsvol onderwijs voor leerlingen met EMB uitgewerkt. Dit instrument kan teams ondersteunen die willen reflecteren over hun onderwijs aan leerlingen met EMB. Het omvat een hele reeks vragen die teams zich kunnen stellen, en die, geordend volgens thema’s en gekaderd binnen een input-proces-output-context-model (gebaseerd op CIPO), richting kunnen geven aan het creëren van een optimale onderwijsleeromgeving voor deze leerlingen. De richtvragen zijn gebaseerd op wetenschappelijke literatuur en een uitgebreide bevraging van BuO-scholen, professionelen uit de welzijnssector en ouders.

 

Ondersteuningsnetwerken: hoe ver staan we in de praktijk en met de ontwikkeling van een Vlaanderenbrede visie op ondersteunining? (BuBaO - BuSO)
Spreker: -

Steunteam ONW, Dienst Lerenden

We vertrekken van een eigen lezing van de antwoorden die de 15 ONW van Katholiek Onderwijs Vlaanderen gaven op de vragenlijst van het kabinet over de opstart. De vragenlijst focuste op de beginperiode augustus – september – oktober ’17. Intussen zijn we enkele maanden verder en kunnen we een onderscheid gaan maken tussen opstartproblemen enerzijds en mogelijke “systeemfouten” anderzijds. Dit koppelen we aan de ontwikkeling van een Vlaanderenbrede visie op ondersteuning waarover we graag van gedachten wisselen, gebaseerd op de dagdagelijkse praktijk.

 

Innovatieve arbeidsorganisatie en zelfsturende teams in Zonnehoeve|Production (BuSO)
Spreker: -

Karolien Hulsbosch, Directeur Zonnehoeve|Production

Zonnehoeve Production is een beschutte werkplaats te Eke, actief in 3 activiteiten: “Verpakking en assemblage”, “Zagerij en beddenmontage” en “uitwerk (enclave)”. Sinds 2 jaar zetten wij in op een andere manier van werken. Net zoals in het reguliere circuit gingen wij aan de slag met LEAN, 5S, Innovatieve arbeidsorganisatie (IAO) en het introduceren van zelfsturende teams. ALLE uitvoerende taken en meerdere controletaken liggen nu bij de doelgroepmedewerkers. Hierdoor krijgen de monitoren meer tijd voor coaching, planning en ontwikkeling van de doelgroep. In de workshop tonen we het afgelegde traject. We bespreken ook de link naar de studenten; wat de meerwaarde is om op deze manier te werken en welke competenties ze best al tijdens de opleiding kunnen ontwikkelen

 

Ik wens niet aan een werkgroep deel te nemen.
Spreker: -

-