Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Workshop 1: Methodisch kwaliteitsverwachtingen lezen en begrijpen

 

Tijdens deze interactieve sessie verken je verschillende rubrieken van het referentiekader onderwijskwaliteit door enkele kwaliteitsverwachtingen uit de rubriek te lezen en te begrijpen. Dit doe je aan de hand van verschillende methodieken.

Op het einde van de sessie

·       verkende je enkele verwachtingen uit de rubrieken,

·       maakte je kennis met verschillende bruikbare methodieken om ze te lezen en te begrijpen,

·       reflecteerde je over de vraag waarom, met wie en op welke manier je het referentiekader kan verkennen op jouw school.

Deze sessie is geschikt voor directies die op zoek zijn naar inspiratie om hun team een eerste keer kennis te laten maken met het referentiekader onderwijskwaliteit.

 

Workshop 2: Het OK implementeren in de eigen school….een lust of/en een last?

 

Hoe krijgen we het OK-kader tot bij onze leraren? Het zoveelste kader in rij dat van hogerhand gedropt wordt? Wie wordt er beter van? Hoe maken we het toegankelijk voor onze leraren? Hoe pakken we het beste aan opdat onze leraren er echt mee aan de slag willen gaan? ….. We bespreken verschillende mogelijke aanvliegroutes om met het OK-kader in de eigen school aan de slag te gaan en enkel belangrijke aandachtspunten bij het uitstippelen van een implementatieplan.

Workshop 3: Interne communicatie: Digitaal, maar nog niet helemaal!

 

In het OK-kader wordt bij verschillende kwaliteitsverwachtingen en -beelden verwezen naar het belang van een efficiënte communicatie: ‘De school communiceert transparant over haar werking met alle betrokkenen, de school ontwikkelt een cultuur waarin participatie en dialoog belangrijke elementen zijn, interne expertisedeling wordt gestimuleerd …’. Word je graag geïnspireerd over communicatiekanalen en -tools die je communicatie-ambities kunnen ondersteunen, dan kan je samen met ons aan de slag. Vanuit een eenvoudig participatiemodel en concrete voorbeelden reflecteren we over verschillende mogelijkheden om dialoog en de betrokkenheid met de school te stimuleren. Kortom: Interne communicatie als kwaliteitsverwachting maar ook als noodzaak om samenwerking te faciliteren.

Workshop 4: Over hoe kwaliteitsontwikkeling kan leiden tot betere effecten tot op de klasvloer.

 

Vertrekkende van de kwaliteitsverwachtingen in het OK gaan we na wat men onder kwaliteitsontwikkeling verstaat en verkennen we de verschillende principes van kwaliteitsontwikkeling. We bekijken hoe we door als team te werken aan kwaliteit (op school-  en op klasniveau) steeds kwaliteitsvoller onderwijs kunnen realiseren. 

Workshop 5: VAN DROOM NAAR DAAD… 

“Een visie vormen om een beleid te creëren en uit te voeren” 

  

Met de begrippen missie en visie leggen we linken tussen het pedagogisch project van de school en het OK. Vanuit welke kernwaarden maken wij school? We reflecteren over de eigen visie in relatie met de schoolvisie. De methodiek van waarderend organiseren kunnen we gebruiken voor de concretisering (en de implementatie) van die visie. We vertalen dit in een laatste stap op niveau van het vak en curriculum. 

 

Workshop 6: Leren reflecteren, reflecterend leren

 

Als lerende organisatie is het belangrijk om op regelmatige basis stil te staan bij de kwaliteit van de eigen werking. Dit zowel op individueel, groeps- als organisatieniveau. Tijdens onze werkwinkel reiken we een aantal methodieken aan dit om op een creatieve en efficiënte manier vorm te geven.

Workshop 7: Vertel je groeikracht en ik weet hoe kwaliteitsvol je bent. De dragers van beleidsvoerend vermogen bekeken vanuit kwaliteitsontwikkeling en ®OK

We kennen al jaar en dag de dragers voor beleidsvoerend vermogen. Ze kunnen een sterke ondersteuning, een kader vormen om aan te tonen hoe we in onze organisatie omgaan met kwaliteit, hoe we ze in kaart brengen, hoe we kunnen aantonen dat we de geode dingen, goed doen. Ze kunnen ons een duidelijk beeld geven van waar we staan en waar we naar toe willen.