Aanmelden




Laden…

Even geduld...

WW11: ‘Werken aan een verbindend schoolklimaat.’

Alain Noëz (schoolbegeleider secundair onderwijs)

 Er wordt kennisgemaakt met bestaande kaders en visieteksten vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen over verbindend schoolklimaat, herstelgericht werken, verbindende communicatie en nieuwe autoriteit. Dit zijn mogelijke ingrediënten om te werken aan een verbindend schoolklimaat. Deze ingrediënten worden uitvoerig toegelicht en besproken. 

We gaan na hoe je als directie kan werken aan een verbindend klimaat binnen jouw school: wat hebben de leerlingen nodig? Wat heeft het team nodig? Hoe kan je werken vanuit verbindend leiderschap?

Bedoeling is dat je je eigen schoolbeleid kritisch gaat kunnen bekijken. Wat is er al verbindend? Wat kan beter? Wat heeft mijn school/mijn team nodig?

 

WW12: ‘Zin in taal!’

Antonio Cristiano, Iris Renard en An De Groeve (taalbegeleiders)

 We zoeken samen een antwoord op volgende vragen:

  1. Wat is goed taalonderwijs?
  2. Wat is goed ZILL-ig werken? Waar legt Zin in leren! Zin in leven! klemtonen?

We verbinden deze vragen om te komen tot: hoe krijgt goed taalonderwijs vorm in het nieuwe leerplanconcept?

 We bekijken enkele sterke praktijkvoorbeelden, maken ruimte voor overleg, discussie en collegiale uitwisseling van ervaringen.

 

WW14: ‘Tijd voor wiskundig denken in ZILL’.

Sabine Jacobs (pedagogisch begeleider voor het leergebied wiskunde)

 Het doel van wiskundig denken is dat leerlingen leren een probleem aan te pakken met de bagage die ze hebben verworven, liefst met vertrouwen en plezier.

In het nieuwe leerplan worden leerlingen uitgedaagd om diverse aspecten van het wiskundig denken te ontwikkelen zoals kennisopbouw, probleemoplossend en algoritmisch denken, communiceren, samenwerken, zelfregulering en kritisch denken.

In deze werkwinkel ontdekken we de visie van het wiskundeonderwijs binnen ZILL, hoe dit vorm kan krijgen en wat dit voor het curriculum betekent. 

 

WW16: ‘Start to ZILL. De schoolleider maakt zich klaar voor de implementatie van ZILL.’ (wie deze werkwinkel selecteert, heeft ook de voormiddagsessie gevolgd!)

Kris De Ruysscher (pedagogisch begeleider KathOndVla, projectleider ZILL)

 

De komst van het nieuwe leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven! daagt de schoolleiding uit om na te denken over de aanpak van de implementatie. De twee aansluitende werkwinkels zijn gewijd aan het uitwerken van een effectief implementatietraject. Theoretische onderbouwing, reflectie en een schoolspecifieke verwerking van het geleerde staan centraal.

Doelstellingen van de sessie:

  • Appelleren aan voorkennis met betrekking tot het leerplanconcept Zill!
  • Nadenken over de implementatie van het nieuwe leerplanconcept (voorbereidende fase).
  • Kennismaken met werkvormen die kunnen helpen bij het leerplandiscours met en in het team.
  • De opgedane inzichten toepassen door een implementatieplan op maat van de school uit te werken.
  • Opgedane inzichten uitproberen in het team en hierop reflecteren.

Voormiddag: effectief en duurzaam implementeren: aandachtspunten

  • Zill in een notendop: voorkennis activeren
  • functies van een leerplan + beginsituatieanalyse
  • implementatieverwachtingen en implementatiekrachten in evenwicht

Namiddag: van strategie tot implementatieplan

  • implementatietaken en de rolverdeling
  • werkmoment in kleine groep: actieplan uitwerken
  • Wat werkt en wat werkt niet: wat we weten uit onderzoek.

 Deelnemers volgen beide werkwinkels!

Opgelet: in deze werkwinkels wordt geen toelichting gegeven over het leerplanconcept an sich!

 

WW17: ‘Wat doen we met onze kostbare tijd?’ (wie deze werkwinkel selecteert, heeft ook de voormiddagsessie gevolgd!)

Marita Stas (begeleider van mensen, groepen en organisaties op zoek naar hun potentieel)

 Samen gaan we kijken hoe we doeltreffender met onszelf en onze tijd kunnen omgaan.  Waar zitten je energievreters?  Wat drijft je in je job?

De focus ligt op bewustwording om van daaruit nieuwe keuzes te kunnen maken. We werken met de aanwezige wijsheid van je collega’s en je krijgt kaders en schema’s aangereikt om ‘anders’ te kijken en te handelen.

Om onszelf niet op te jagen en voldoende tijd te hebben om in te zoomen op het thema gaat deze workshop over twee werktijden. Eén in de voormiddag en één in de namiddag, helemaal conform de ritmische golfbeweging tussen activiteit en rust.

 

WW18: ‘Kennismaking met situationeel leiderschap. Samenwerken met Bart, Els, Rudy en Griet.’ (verdieping = wie deze werkwinkel selecteert, heeft ook de voormiddagsessie gevolgd!)

Frans De Boeck (trainer en coach) 

Persoonlijkheid, karakter, inlevingsvermogen, empathie, resultaat- en/of mensgericht, motivatie of demotivatie, … van onszelf en de medewerker(s) beïnvloeden het proces en de manier waarop veranderingen tot stand komen. 

 “Situationeel leiderschap (SL)” stemt de stijl (niet de doelen) van leidinggeven af op de medewerker(s). SL kijkt met een andere bril naar de dagelijkse praktijk van leidinggeven. Het geeft de leidinggevende een inzicht, structuur om het eigen handelen te analyseren en aan te passen aan de situatie waarin de medewerker(s), de groep of school zich bevindt. Met deze bril wordt ook gekeken welk gedrag, welke  communicatie en welke taal kunnen leiden tot een hogere motivatie en/of veranderingsbereidheid van de medewerker(s).

Een aantal aspecten van SL komen aan bod: begeleiden (leiden) via verwachtingen en/of doelstellingen, persoonlijke leiderschapsstijlen, leidinggevende coach, skills & wills van de leidinggevende en medewerker(s), …

 SL hanteren in het dagelijks beleid en de manier waarop wij omgaan met  medewerkers resulteert in een krachtig onderwijs en maakt dat “krachtige mensen” zich ook gewaardeerd voelen.

 

WW20: ‘De kracht van een waarderende feedback-aanpak’.

Erika De Ryck (HR Consultant – Trainer – Coach Focus Talent & Veerkracht)

 FEEDBACK IS THE BREAKFAST FOR CHAMPIONS

Wie zich goed in zijn vel voelt en een positief zelfbeeld heeft groeit en presteert beter.

Leraren hebben een belangrijke rol in het ontdekken en stimuleren van talenten van kinderen en het mee vormgeven aan een positief leerklimaat. Dezelfde rol geldt voor directie en leidinggevende naar leerkrachten toe.

Het geven van constructieve feedback maakt hier een wezenlijk onderdeel van uit.

Positieve feedback draagt bij tot een gevoel van welbevinden bij de leerkrachten en leerlingen en zorgt tevens voor een hogere betrokkenheid, motivatie en productiviteit.

Ontwikkelgerichte feedback op een constructieve wijze helpt de groei van leerkrachten en leerlingen te bevorderen en maakt hen weerbaar.

Tijdens deze werkwinkel gaan we in op de kracht van feedback en ontdek je concrete tips en handvatten om op een stimulerende wijze feedback te geven. Wie wil kan een eigen casus meebrengen, we zullen met een aantal situaties als demo aan de slag gaan.

 

WW21: ‘Meertaligheid… beken kleur!’

Iris Philips en Katleen Koopmans (taalbegeleiders)

 Een stellingenspel over omgaan met meertaligheid laat de deelnemers reflecteren over hun eigen visie over diversiteit.

De visie van de deelnemers wordt afgetoetst aan recent wetenschappelijk inzicht omtrent positief omgaan met meertaligheid op vlak van 4 domeinen: welbevinden, leren, communicatie en talensensibilisering.

We organiseren een werkvorm waarin spel en input mekaar afwisselen en aanvullen.

 

WW22: ‘Bemiddelen vanuit verbindende communicatie’. (wie deze werkwinkel selecteert, heeft ook de voormiddagsessie gevolgd!)

Sabine Coppens (expert in “Onderwijs en Bemiddelen“, MEDIV trainster)

 Inleiding        

Definitie van bemiddeling

  • kenmerken van een bemiddeling
  • soorten bemiddeling

Voormiddag: Bemiddelen vanuit verbindende communicatie: inzoomen op je eigen houding

  • Wat doen conflicten met mij?
  • Vanuit verbinding met mezelf naar verbinding met de ander kijken.
  • Escalatie bij conflicten. Escalatie kent verschillende fasen: in welke fase bevind ik mij vaak? Hoe escalatie vermijden? Wat zijn (mijn) grenzen? Hoe uit escalatie geraken?
  • Theorie wordt gekoppeld aan concrete oefeningen, rollenspelen en casussen.      

Namiddag: Verloop en vaardigheden van een bemiddeling 

  • fasen van een bemiddeling: van caucus tot overeenkomst
  • vaardigheden en voorwaarden: interne of externe bemiddelaar, vrijwilligheid, vertrouwelijkheid, meerzijdige partijdigheid, van standpunt tot fundering naar een overeenkomst
  • rollenspelen

- Oefenen aan de hand van casussen, rollenspelen, groepsgesprek, oefeningen

- Oefenen op actief luisteren, meerzijdige partijdigheid, vrijwilligheid, geen advies geven, werken met herstelgerichte vragen …

 

WW23: ‘Zin in goed onderwijs Frans!’AFGELAST!!

Greet Van Mello en Mia Vanden Waeyenbergh (pedagogisch begeleiders voor het leergebied Frans)

 Eind vorig schooljaar werden de resultaten van het onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs Frans in de Onderwijsspiegel gepubliceerd. Leraren doen al heel wat inspanningen, maar toch is er nog werk aan de winkel om goed onderwijs Frans te garanderen.

Daarom willen we tijdens deze sessie dieper ingaan op de vragen:

  1. Wat is goed taalonderwijs Frans binnen het leerplanconcept Zin in Leren! Zin in Leven!?
  2. Hoe kunnen leraren de taalontwikkeling Frans van de leerlingen optimaal stimuleren?
  3. Hoe kunnen ze goed taalonderwijs Frans vorm geven in het nieuwe leerplanconcept?

We bekijken enkele praktijkvoorbeelden, maken ruimte voor overleg, discussie en collegiale uitwisseling van ervaringen.

 

WW24: ‘Kleutergeweld, geweldige kleuters?’

Binu Singh (kinder- en jeugdpsychiater en psychotherapeut, verantwoordelijk voor het zorgprogramma ‘Jonge kind’ binnen UPC KULeuven

 Vanuit het kader van de normale ontwikkeling van jonge kinderen gaan we samen op zoek naar handvatten om te leren omgaan met agressief gedrag bij kleuters op school.

 

WW25: ‘Omgaan met moeilijk gedrag.’

Dominik De Keyzer (pedagogisch begeleider Dienst Curriculum en Vorming, dienst BuO)

 Omgaan met moeilijk en grensoverschrijdend gedrag is misschien wel dé onderwijsuitdaging van de toekomst.  Elke school wordt ermee geconfronteerd. 

Hoe kijk ik naar dit gedrag en wat kan ik doen??

In deze workshop getuig ik hoe ik vanuit begrijpend kijken naar gedrag van kinderen mijn onderwijsstijl en begeleiding in mijn klaspraktijk afstemde. Hoe herken je frustratie- en instrumentele agressie?  Wat kan je effectief doen, wat doe je zeker niet?

Als begeleider/nascholer geef ik deze sessie nu vooral aan teams BuBaO.

Graag neem ik jullie mee op een ontdekkingstocht in het maken van een mindshift.

 

WW26: ‘Gender en diversiteit: de praktijk’.

Steffie De Baerdemaeker (onderwijsmedewerker Cavaria)

 Steeds meer kleuter- en lagere scholen zien in dat gender (jongen/meisje/…) en seksuele diversiteit thema’s zijn om aandacht aan te besteden, niet in het minst in het basisonderwijs. Het inzicht groeit dat het geslacht van onze kinderen ook anno 2017 een stevige impact heeft op hun ontwikkelingskansen. Een extra uitdaging om hier als school positief mee om te gaan, is het steeds diverser worden van (de opvoedings- en levensvisies in) onze samenleving. In deze sessie vertalen we recente wetenschappelijke inzichten naar de klas- en schoolpraktijk. De opgedane inzichten en aangereikte tools zijn breed inzetbaar binnen het ruime diversiteitsverhaal.

 Kernvragen: Hoe bieden we ieder kind een leer- en leefomgeving met maximale ontplooiingskansen, ongeacht geslacht? Hoe zorgen we ervoor dat kinderen met eender welke gezinssamenstelling, met hetero- of holebi-ouders, zich welkom weten op school? Waarom is ook lesgeven over deze onderwerpen belangrijk en hoe doe je dat bij jonge kinderen? Hoe pak je dat aan in een school met een superdivers publiek? Hoe ga je in gesprek met ouders die hier bedenkingen bij hebben?

 Een praktijkgerichte, even serieuze als prettig gestoorde sessie, vaak omschreven als ‘ogen openend’, geleid door een gepassioneerde leerkracht

 

WW28: ‘Wat werkt in binnenklasdifferentiatie? Tips en technieken voor een goede les!’ (herhaling)

Henk De Reviere (pedagogisch begeleider regio Gent)

 Deze werkwinkel is een vervolg op de werkwinkel 'Elke leerling kampioen? Wat werkt in de klas?' Een voorkennis van de 49 technieken van Doug Lemov is een meerwaarde om te volgen.

Een ordelijke, gestructureerde leeromgeving is een voorwaarde voor leren en differentiëren. Leerkrachten die lesgeven in een klas met 20 tot 30 kinderen worden dagelijks geconfronteerd met het nut van structuur, orde en rust in de klas. Is de klas op 'orde', dan pas ontstaat er ruimte voor bijv. differentiatie. M.a.w. als er geen goed klasmanagement is, dan komt een leerkracht niet tot differentiëren. Voor een goed klasmanagement moet de leerkracht beschikken over een gereedschapskist met technieken. M.a.w. de leerkracht moet fijne kneepjes onder de knie hebben om op een goede manier les te kunnen geven.

We praten in het onderwijs vaak over het omgaan met verschillen. Het belangrijkste verschil tussen leerlingen is de tijd die ze nodig hebben om het lesdoel te bereiken. Sommige leerlingen hebben meer instructie, begeleide inoefening en voorbeelden nodig om zich de stof eigen te maken. Daarom maken we kennis met het EDI – model (= Expliciete Directe Instructie) en enkele technieken die in iedere fase van dit organisatiemodel ingezet kunnen worden.

 

WW29: ‘Ontwikkelen van tijdsbesef en tijdskaders binnen ZILL’.AFGELAST!!

Els De Smet en Jan Tilley (pedagogisch begeleiders voor het ontwikkelveld ‘Oriëntatie op de wereld’.)

Binnen het kader van ZILL gaan we op zoek naar verschillende aspecten van tijd: Chronos en Kairos - nieuwe elementen en accenten – educaties m.b.t. tijd.

Daarbij hebben we ook aandacht voor de ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid door middel van activerende werkvormen die in de klaspraktijk gebruikt kunnen worden.