WW8: ‘Mediaonderwijs binnenstebuiten’.AFGELAST!!
Marcel Vanlommel (pedagogisch begeleider leergebied media en ICT)
In deze sessie verdiepen we ons in twee ontwikkelvelden (mediakundige ontwikkeling + initiatief en verantwoordelijkheid) tot op niveau van de leerlijnen en met inbegrip van achterliggende kaders.
- We zoeken naar de meerwaarde van het combineren van de twee ontwikkelvelden voor het maken van onderwijsarrangementen en leerkansen voor leerlingen.
- We combineren zelf doelen uit het ontwikkelveld ‘initiatief en verantwoordelijkheid’ en ‘mediakundige ontwikkeling’ om tot een onderwijsactiviteit te komen.
- We bekijken goede praktijkvoorbeelden.
- We lichten ‘computationeel denken’ en ‘programmeren in de basisschool’ toe.
Werkvorm: ruimte voor overleg, discussie en collegiale uitwisseling van ervaringen.
WW10: ‘Zin in… de kleuterschool?’
Soraya Fret en Mia Ragoen (pedagogisch begeleiders kleuteronderwijs).
Zin in leren! Zin in leven! is het nieuwe leerplanconcept voor de hele basisschool. Wat betekent de komst van dit concept voor het opvoeden en onderwijzen van onze jongste leerlingen? Welke kansen en uitdagingen biedt het? Nog niet zo vertrouwd met de werking van de kleuterschool? We nemen je graag op sleeptouw.
We beleven samen één dag in de kleuterschool. Aan de hand van foto- en filmmateriaal nodigen we je uit om het nieuwe decor (ordeningskader, focus bepalen, ervaringskansen…) actief te verkennen en gaan we samen op zoek naar de betekenis hiervan voor de eigen schoolpraktijk.
WW13: '‘Redelijke aanpassingen, breed evalueren, getuigschrift basisonderwijs en het ‘nieuwe’ getuigschrift’ (herhaling)
Greet Vanhove (pedagogisch begeleider)
Deze werkwinkel is grotendeels herhaling van ‘Een koffer vol redelijke aanpassingen en een getuigschrift’.
Wat is nieuw?
De regelgeving voor het ‘nieuwe’ getuigschrift voor de leerlingen die geen getuigschrift basisonderwijs behalen.
Wat is herhaling van vorig colloquium?
- Het uitklaren van de terminologie ‘redelijke aanpassingen’ (RA), ‘gemeenschappelijk
curriculum’ (GC) en ‘individueel aangepast curriculum’ (IAC);
- Mogelijkheden van breed evalueren conform het vademecum zorg en ZiLL;
- Het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;
- Continuering van zorg naar het secundair onderwijs.
WW15: ‘Hoe ZILL jouw schoolproject kan versterken.’
Anne Verhoeven, teamverantwoordelijke basisonderwijs Dienst Curriculum en Vorming
Deze actieve werkwinkel heeft een dubbel doel:
- De Zillsite intensief gebruiken (en zo beter leren kennen)
- Een schoolbeleid ondersteunen vanuit Zill
Uit het ROK (referentiekader onderwijskwaliteit):’De school ontwikkelt en voert een gedragen, geïntegreerd en samenhangend beleid rekening houdend met haar pedagogisch of agogisch project’.
Natuurlijk profileert jouw school zich door een eigen opvoedingsproject met gezamenlijke doelen die je graag schoolbreed aanpakt. Hoe Zill je daarbij een hand kan reiken, staat inhoudelijk centraal in deze workshop.
Tegelijkertijd werken we intensief met de Zillsite en verken je alle handigheden ervan. Een laptop of tablet meebrengen waarop je het leerplan digitaal kan raadplegen is dus een must om de workshop te volgen.
In deel 1 van deze werkwinkel werken we vanuit één schoolbreed doel en verbinden dat met de eigen schoolrealiteit: wat zetten we voor onze school binnen dat doel in de focus? Hoe kan een leerlijn er uitzien voor onze school?
Deel 2 van de werkwinkel vertrekt vanuit de specificiteit van jouw school: een speerpunt of gezamenlijk doel uit jouw opvoedingsproject. Hoe geven we dat vorm vanuit het nieuwe leerplan? Welke kansen krijg je voor deze klas-/groepsoverstijgende doelen in Zill?
Van deelnemers verwacht ik:
- Een actieve inbreng tijdens de sessie, het is een echte werkwinkel.
- Als voorbereiding: meebrengen van een laptop of tablet en een speerpunt uit het opvoedingsproject van jouw school.
Daarvoor krijg je een interactieve werkwinkel met materialen, werkvormen en ideeën waarmee je snel met jouw team aan de slag kan.
WW16: ‘Start to ZILL. De schoolleider maakt zich klaar voor de implementatie van ZILL.’ (wie deze werkwinkel selecteert, kiest ook voor de vervolgsessie op donderdagnamiddag!)
Kris De Ruysscher (pedagogisch begeleider KathOndVla, projectleider ZILL)
De komst van het nieuwe leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven! daagt de schoolleiding uit om na te denken over de aanpak van de implementatie. De twee aansluitende werkwinkels zijn gewijd aan het uitwerken van een effectief implementatietraject. Theoretische onderbouwing, reflectie en een schoolspecifieke verwerking van het geleerde staan centraal.
Doelstellingen van de sessie:
- Appelleren aan voorkennis met betrekking tot het leerplanconcept Zill!
- Nadenken over de implementatie van het nieuwe leerplanconcept (voorbereidende fase).
- Kennismaken met werkvormen die kunnen helpen bij het leerplandiscours met en in het team.
- De opgedane inzichten toepassen door een implementatieplan op maat van de school uit te werken.
- Opgedane inzichten uitproberen in het team en hierop reflecteren.
Werkwinkel 1: effectief en duurzaam implementeren: aandachtspunten
- Zill in een notendop: voorkennis activeren
- Functies van een leerplan + beginsituatieanalyse
- Implementatieverwachtingen en implementatiekrachten in evenwicht
Werkwinkel 2: van strategie tot implementatieplan
- implementatietaken en de rolverdeling
- werkmoment in kleine groep: actieplan uitwerken
- Wat werkt en wat werkt niet: wat we weten uit onderzoek
Deelnemers volgen beide werkwinkels!
Opgelet: in deze werkwinkels wordt geen toelichting gegeven over het leerplanconcept an sich!
WW17: ‘Wat doen we met onze kostbare tijd?’ (wie deze werkwinkel selecteert, kiest ook voor de vervolgsessie op donderdagnamiddag!).
Marita Stas (begeleider van mensen, groepen en organisaties op zoek naar hun potentieel)
Samen gaan we kijken hoe we doeltreffender met onszelf en onze tijd kunnen omgaan. Waar zitten je energievreters? Wat drijft je in je job?
De focus ligt op bewustwording om van daaruit nieuwe keuzes te kunnen maken. We werken met de aanwezige wijsheid van je collega’s en je krijgt kaders en schema’s aangereikt om ‘anders’ te kijken en te handelen.
Om onszelf niet op te jagen en voldoende tijd te hebben om in te zoomen op het thema gaat deze workshop over twee werktijden. Eén in de voormiddag en één in de namiddag, helemaal conform de ritmische golfbeweging tussen activiteit en rust.
WW18: ‘Kennismaking met situationeel leiderschap. Samenwerken met Bart, Els, Rudy en Griet.’ (wie deze werkwinkel selecteert, kiest ook voor de vervolgsessie op donderdagnamiddag!)
Frans De Boeck (trainer en coach)
Persoonlijkheid, karakter, inlevingsvermogen, empathie, resultaat- en/of mensgericht, motivatie of demotivatie, … van onszelf en de medewerker(s) beïnvloeden het proces en de manier waarop veranderingen tot stand komen.
“Situationeel leiderschap (SL)” stemt de stijl (niet de doelen) van leidinggeven af op de medewerker(s). SL kijkt met een andere bril naar de dagelijkse praktijk van leidinggeven. Het geeft de leidinggevende een inzicht, structuur om het eigen handelen te analyseren en aan te passen aan de situatie waarin de medewerker(s), de groep of school zich bevindt. Met deze bril wordt ook gekeken welk gedrag, welke communicatie en welke taal kunnen leiden tot een hogere motivatie en/of veranderingsbereidheid van de medewerker(s).
Een aantal aspecten van SL komen aan bod: begeleiden (leiden) via verwachtingen en/of doelstellingen, persoonlijke leiderschapsstijlen, leidinggevende coach, skills & wills van de leidinggevende en medewerker(s), …
SL hanteren in het dagelijks beleid en de manier waarop wij omgaan met medewerkers resulteert in een krachtig onderwijs en maakt dat “krachtige mensen” zich ook gewaardeerd voelen.
|
WW19: ‘De kracht van talentgericht werken’.
Erika De Ryck (HR Consultant – Trainer – Coach Focus Talent & Veerkracht)
TALENT CAN’T BE TAUGHT, BUT IT CAN BE AWAKENED - Wallace Stegner
Wetenschappelijk onderzoek staat er bol van …
Wie zich goed in zijn vel voelt en een positief zelfbeeld heeft, groeit en presteert beter. De positieve psychologie focust op de kracht en het (onbenut) potentieel en talent van mensen.
Groeien is meer dan werken aan traditionele ‘schoolse’ talenten, tekortkomingen of problemen.
Tijdens deze werkwinkel zal er gefocust worden op de kansen die het schoolsysteem kan bieden om talentkiemen te ontdekken en verder te laten groeien.
Talentgericht en waarderend werken hoeft niet steeds complex of soft te zijn of veel tijd te vragen.
Ik neem je tijdens deze sessie graag mee in een aantal wetenschappelijke relevante onderzoeken, realistische toepassingsmogelijkheden en dit gecombineerd met een aantal interactieve werkvormen, om het effect ervan aan de lijve te ondervinden.
WW22: ‘Bemiddelen vanuit verbindende communicatie’. (wie deze werkwinkel selecteert, kiest ook voor de vervolgsessie op donderdagnamiddag!)
Sabine Coppens (expert in “Onderwijs en Bemiddelen“, MEDIV trainster)
Inleiding
- definitie van bemiddeling
- kenmerken van een bemiddeling
- soorten bemiddeling
Deel 1: Bemiddelen vanuit verbindende communicatie: inzoomen op je eigen houding
- Wat doen conflicten met mij?
- Vanuit verbinding met mezelf naar verbinding met de ander kijken.
- Escalatie bij conflicten. Escalatie kent verschillende fasen: in welke fase bevind ik mij vaak? Hoe escalatie vermijden? Wat zijn (mijn) grenzen? Hoe uit escalatie geraken?
- Theorie wordt gekoppeld aan concrete oefeningen, rollenspelen en casussen.
Deel 2: Verloop en vaardigheden van een bemiddeling
- fasen van een bemiddeling: van caucus tot overeenkomst
- vaardigheden en voorwaarden: interne of externe bemiddelaar, vrijwilligheid, vertrouwelijkheid, meerzijdige partijdigheid, van standpunt tot fundering naar een overeenkomst
- rollenspelen
- Oefenen aan de hand van casussen, rollenspelen, groepsgesprek, oefeningen
- Oefenen op actief luisteren, meerzijdige partijdigheid, vrijwilligheid, geen advies geven, werken met herstelgerichte vragen …
WW23: ‘Zin in goed onderwijs Frans!’AFGELAST!!
Greet Van Mello en Mia Vanden Waeyenbergh (pedagogisch begeleiders voor het leergebied Frans)
Eind vorig schooljaar werden de resultaten van het onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs Frans in de Onderwijsspiegel gepubliceerd. Leraren doen al heel wat inspanningen, maar toch is er nog werk aan de winkel om goed onderwijs Frans te garanderen.
Daarom willen we tijdens deze sessie dieper ingaan op de vragen:
- Wat is goed taalonderwijs Frans binnen het leerplanconcept Zin in Leren! Zin in Leven!?
- Hoe kunnen leraren de taalontwikkeling Frans van de leerlingen optimaal stimuleren?
- Hoe kunnen ze goed taalonderwijs Frans vorm geven in het nieuwe leerplanconcept?
We bekijken enkele praktijkvoorbeelden, maken ruimte voor overleg, discussie en collegiale uitwisseling van ervaringen.
WW24: ‘Kleutergeweld, geweldige kleuters?’
Binu Singh (kinder- en jeugdpsychiater en psychotherapeut, verantwoordelijk voor het zorgprogramma ‘Jonge kind’ binnen UPC KULeuven
Vanuit het kader van de normale ontwikkeling van jonge kinderen gaan we samen op zoek naar handvatten om te leren omgaan met agressief gedrag bij kleuters op school.
WW25: ‘Omgaan met moeilijk gedrag.’
Dominik De Keyzer (pedagogisch begeleider Dienst Curriculum en Vorming, dienst BuO)
Omgaan met moeilijk en grensoverschrijdend gedrag is misschien wel dé onderwijsuitdaging van de toekomst. Elke school wordt ermee geconfronteerd.
Hoe kijk ik naar dit gedrag en wat kan ik doen??
In deze workshop getuig ik hoe ik vanuit begrijpend kijken naar gedrag van kinderen mijn onderwijsstijl en begeleiding in mijn klaspraktijk afstemde. Hoe herken je frustratie- en instrumentele agressie? Wat kan je effectief doen, wat doe je zeker niet?
Als begeleider/nascholer geef ik deze sessie nu vooral aan teams BuBaO.
Graag neem ik jullie mee op een ontdekkingstocht in het maken van een mindshift.
WW26: ‘Gender en diversiteit: de praktijk’.
Steffie De Baerdemaeker (onderwijsmedewerker Cavaria)
Steeds meer kleuter- en lagere scholen zien in dat gender (jongen/meisje/…) en seksuele diversiteit thema’s zijn om aandacht aan te besteden, niet in het minst in het basisonderwijs. Het inzicht groeit dat het geslacht van onze kinderen ook anno 2017 een stevige impact heeft op hun ontwikkelingskansen. Een extra uitdaging om hier als school positief mee om te gaan, is het steeds diverser worden van (de opvoedings- en levensvisies in) onze samenleving. In deze sessie vertalen we recente wetenschappelijke inzichten naar de klas- en schoolpraktijk. De opgedane inzichten en aangereikte tools zijn breed inzetbaar binnen het ruime diversiteitsverhaal.
Kernvragen: Hoe bieden we ieder kind een leer- en leefomgeving met maximale ontplooiingskansen, ongeacht geslacht? Hoe zorgen we ervoor dat kinderen met eender welke gezinssamenstelling, met hetero- of holebi-ouders, zich welkom weten op school? Waarom is ook lesgeven over deze onderwerpen belangrijk en hoe doe je dat bij jonge kinderen? Hoe pak je dat aan in een school met een superdivers publiek? Hoe ga je in gesprek met ouders die hier bedenkingen bij hebben?
Een praktijkgerichte, even serieuze als prettig gestoorde sessie, vaak omschreven als ‘ogen openend’, geleid door een gepassioneerde leerkracht
WW27: ‘Elke leerling kampioen? Wat werkt in de klas?’ (herhaling)
Henk De Reviere, pedagogisch begeleider regio Gent
Iedereen kent er wel een paar: leraren die alles lijken te kunnen. Die goede resultaten boeken, passie voor het vak overbrengen, het beste in hun leerlingen naar boven halen en ook nog eens orde weten te bewaren in de klas. Kortom, topleraren. Kwestie van “je hebt het of je hebt het niet?” Nee hoor, de vaardigheden van succesvolle leraren zijn vooral gebaseerd op simpele technieken die iedereen kan leren. De leerkracht moet beschikken over een gereedschapskist met technieken om de leeropbrengsten van de leerlingen te verhogen. M.a.w. de leerkracht moet fijne kneepjes onder de knie hebben om het niveau van het lesgeven te verbeteren. In deze werkwinkel gaan we in op enkele belangrijke uitgangspunten en enkele van 49 concrete technieken. Weinig spectaculair misschien, maar het gaat erom wat werkt, en misschien zijn we deze wat uit het oog verloren. Bovendien: wat voor de ene leerkracht wellicht vanzelfsprekend is, kan voor de ander een eyeopener zijn. Met deze technieken in het achterhoofd kan er een opbouwende dialoog ontstaan tussen directeur en leerkracht over de aanpak in de klas en de manier van werken. Er kunnen pluimen gegeven worden maar ook stimulansen en praktische tips vertrekkend van concrete situaties.
Aansluitend kan je eventueel in de namiddag de vervolgsessie WW28 “Wat werkt in binnenklasdifferentiatie? Tips en technieken voor een goede les!” volgen.
WW29: ‘Ontwikkelen van tijdsbesef en tijdskaders binnen ZILL’.
Els De Smet en Jan Tilley (pedagogisch begeleiders voor het ontwikkelveld ‘Oriëntatie op de wereld’.)
Binnen het kader van Zill gaan we op zoek naar verschillende aspecten van tijd: chronos en kairos - nieuwe elementen en accenten – educaties m.b.t. tijd.
Daarbij hebben we ook aandacht voor de ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid door middel van activerende werkvormen die in de klaspraktijk gebruikt kunnen worden.