Aanmelden




Laden…

Even geduld...

WW1: ‘Verbindende communicatie: omgaan met gevoelens en behoeften. Oplossingsgericht omgaan met conflictsituaties. Inlevingsvermogen’ (herhaling)

 Hedwig Berghmans (inspecteur-adviseur RKG)

Het nieuwe leerplan ZILL zet sterk in op de socio-emotionele ontwikkeling van kinderen: - kinderen relationele vaardigheden aanbieden om beter samen te leven, te werken en te communiceren met mekaar (SErv), - kinderen leren omgaan met eigen gevoelens en behoeften (SEgb), - en zich leren inleven in anderen (SEiv).

 We baseren ons hierbij op het model ‘Geweldloze en Verbindende Communicatie’ van Marshall Rosenberg waarvan het vierstappenplan duidelijk herkenbaar terug te vinden is in de nieuwe leerplandoelen.

 Theorie wordt afgewisseld met voorbeelden uit de praktijk, dit zowel op het niveau van de kinderen als op het niveau van volwassenen (collega’s, ouders, ...). De aangeboden inhouden bieden hierdoor de mogelijkheid om in uw school een sfeer van meer verdraagzaamheid, openheid, en vooral vreugde en zorg voor zichzelf en de ander te creëren. Tevens is het model ook bijzonder efficiënt bij het oplossen van conflicten.

 Meer info vindt u op:  http://www.luisteren-en-spreken-vanuit-het-hart.com

 

WW2: ‘Godsdienst met de ZILL-bril’.

Sophie Veulemans (inspecteur-adviseur RKG)

Zill nodigt iedereen uit om te komen tot zin in leren, zin in leven! Iedereen is het daarover eens: kinderen ‘zin’ doen krijgen om zich te ontwikkelen en die ontwikkeling verankeren in hun leven, dat is de uitdaging waar onze scholen voor staan. Maar hoe doe je dat voor RKG? Waar is het in dit veld uiteindelijk om te doen? Hoe mag ‘zin in leren, zin in leven’ hier oplichten?

In deze werkwinkel ontdekken we samen de manier waarop het werkplan/leerplan godsdienst in ZILL werd opgenomen. De opbouw van het veld RKG wordt verkend aan de hand van concrete werkvormen die je ook met het schoolteam kan doen.

Gaandeweg onderzoeken we zo ook welke kansen ZILL biedt om RKG zo te brengen dat het kinderen én leerkrachten vandaag beroert en uitdaagt zodat het ‘zin geeft’.

 

WW3: ‘Is in het Avondland: marginaal of radicaal?’ (=zelfde inhoud als het openingsreferaat)

Khalid Benhaddou (Gents imam, coördinator Onderwijsnetwerk Islamexperten en voorzitter Platform Vlaamse Imams & Moslimtheologen)

 Om radicalisering te begrijpen, is het een must om eerst de godsdienst, waarop de radicaliserende personen zich beroepen, te situeren in haar context en ook te begrijpen.

Tijdens de uiteenzetting wordt de achtergrond van de islamitische godsdienst gesitueerd: de diverse stromingen binnen de islam en de oorzaken van radicalisering. Er wordt gestart vanuit de godsdienstbeleving in de landen van origine. In een tweede deel wordt ingegaan op de evolutie en de beleving van islam in Europa en aansluitend daarop op de radicaliseringsprocessen, de redenen waarom sommige moslims radicaliseren en de anderen dan weer niet. Ik reik de elementen aan die noodzakelijk zijn als achtergrond om het radicaliseringsproces te begrijpen en de indicatoren te herkennen. Ik geef ook een eerste aanzet tot mogelijke aanpak.

 

WW4: 'Van Basis naar B-stroom. Het ABC van de B-stroom?'

Gerd Van Ael en Tom Debraekeleer (pedagogisch begeleiders secundair onderwijs)

 De meeste leerlingen die vanuit het basisonderwijs de overstap naar het secundair maken, stromen door naar de A-stroom. Sommige leerlingen volgen een andere weg en maken de sprong naar de B-stroom.

 Een sprong in het onbekende, want wat gebeurt daar allemaal in die B-stroom? Wat maakt de B-stroom anders dan de A-stroom? Hoe worden leerlingen daar begeleid? Wat is de meerwaarde voor een leerling die het wat moeilijker heeft om naar de B-stroom te gaan? Aan welke voorwaarden moet je voldoen om aan de B-stroom te beginnen? Welke talenten kunnen leerlingen verder ontwikkelen in de B-stroom? En welke kansen krijgen leerlingen na de B-stroom?  Hoe kunnen we deze leerlingen en hun ouders best voorbereiden op de B-stroom? Hoe kunnen we onze afweging om deze leerling naar de B-stroom te oriënteren zo onderbouwd mogelijk maken? 

 Allemaal vragen die belangrijk zijn als je een leerling op weg zet om in het secundair onderwijs naar de B-stroom te gaan. Vragen waarop wij een antwoord proberen te bieden.

 Tot slot bieden we een blik op de toekomst: waar gaat het met de B-stroom naartoe in de hervorming van het secundair onderwijs?

 

WW5: ‘ZILL-Grand-Cru’

Jan Luyten, Danny Huijsmans en Jo Coppens (Vereniging Openluchtklassen)

 Met ZILL-Grand-Cru wensen we naast de meerwaarde die openluchtklassen betekenen binnen het opvoedingsproject van de school, eveneens de ZILL-kansen en -mogelijkheden voor de klasgroep en de individuele leerling in de verf te zetten. Vertrekkend vanuit een aantal contextgebonden stellingen zetten we de stap naar ZILL binnen de werkelijkheid van een openluchtklas. Typische praktijkvoorbeelden verduidelijken het ZILLige werken tijdens een bos-, zee-, boerderij-, ruimte-en/of sneeuwklas. De persoonsgebonden en cultuurgebonden ontwikkelvelden komen ruim aan bod en maken dat de deelnemers met praktische tips en bruikbaar materiaal aan de slag kunnen. Naast de toepasbaarheid tijdens een openluchtklas tevens ook bruikbaar bij een uitstap gekoppeld aan het omgevingsboek van de school. In navolging van deze werkwinkel bestaat de mogelijkheid om een ervaringsgerichte openluchtactiviteit te volgen.

 

WW6: ‘Onderwijs van de 21ste eeuw’.

Dagmar Janssens (directie schoolondersteunende processen OLVP Bornem) en Bart Boeykens (ICT-coördinator Kath. Scholen Groot-Bornem).

 Als eerste in de provincie Antwerpen werd de scholengemeenschap Groot-Bornem erkend als een LEGO-Education-Innovation-Studio. Binnen de scholengemeenschap beschikt men over een uitgebreid pakket LEGO-Educationmateriaal dat kleuters, leerlingen van de lagere school en van het secundair gebruiken.

Wat houdt een LEGO-Education-Innovation-Studio in?

Hoe gebeurt de Lego-Education aanpak?

Wat zijn Lego-Mechanismes en -Machines, Lego-WeDo en Lego-Mindstorms en hoe gaan de leerlingen hiermee om?

 Hoe past dit project in STEM? Wat zijn de linken naar het nieuwe leerplanconcept Zin in Leren/Zin in Leven?

 Een gemeenschappelijk beleid opzetten voor zowel kleuter-, basis- als secundair onderwijs en dit rekening houdend met de specifieke noden. Hoe begin je eraan? Wat zijn essentiële voorwaarden om vernieuwingen te integreren in een school? Hoe bouw je een samenwerking uit tussen BaO en SO binnen een scholengemeenschap of scholengroep? Welke projecten lenen zich ertoe om gemeenschappelijk uitgewerkt te worden? Hoe passen deze projecten binnen het nieuwe leerplanconcept Zin in Leren/Zin in Leven?

 

WW7: ‘Personeelsreglementering – decreet rechtspositie’.

Els Goeminne en Suzy Sterck (stafmedewerkers Dienst Personeel KathOndVla)

 In deze werkwinkel hebben we het onder andere over:

  1. tijdelijke aanstelling
  2. vacantverklaring
  3. vaste benoeming bij de wervingsambten en in het ambt van directeur
  4. voorrangsregeling bij de wervingsambten 
  5. prestatieregeling

Bij deze werkwinkel gaan we voornamelijk uit van praktijkvoorbeelden, zo mogelijk vanuit de deelnemers zelf.

 

WW8: ‘Mediaonderwijs binnenstebuiten’.

Marcel Vanlommel (pedagogisch begeleider leergebied media en ICT)

 In deze sessie verdiepen we ons in twee ontwikkelvelden (mediakundige ontwikkeling + initiatief en verantwoordelijkheid) tot op niveau van de leerlijnen en met inbegrip van achterliggende kaders.

  • We zoeken naar de meerwaarde van het combineren van de twee ontwikkelvelden voor het maken van onderwijsarrangementen en leerkansen voor leerlingen.
  • We combineren zelf doelen uit het ontwikkelveld ‘initiatief en verantwoordelijkheid’ en ‘mediakundige ontwikkeling’ om tot een onderwijsactiviteit te komen.
  • We bekijken goede praktijkvoorbeelden.
  • We lichten ‘computationeel denken’ en ‘programmeren in de basisschool’ toe.

 Werkvorm: ruimte voor overleg, discussie en collegiale uitwisseling van ervaringen.

 

WW9: ‘Door de bomen het bos nog zien? Van een lawine aan data naar verantwoord informatiegebruik.’

Nele Goethals (pedagogisch begeleider / navormer Dienst Identiteit en Kwaliteit)

 Scholen signaleren dat er veel informatie op hen afkomt. Ze geven aan door de bomen het bos niet meer te zien. Tegelijk willen scholen op een gefundeerde manier tot beleidsbeslissingen komen. 'Waarom doen we wat we doen en doen we dat goed?'

In het eerste deel gaan we aan de slag met een casus over het herbekijken van het huiswerkbeleid in een basisschool. Op die manier leren we enkele basisprincipes rond datageletterdheid kennen. Deze school verzamelde zelf de gepaste informatie, maakte analyses en kwam tot conclusies. Vanuit de overheid worden ook heel wat data aangeleverd: er zijn de databundels en dataloep, daarnaast krijgen scholen ook instellingsprofielen bij een doorlichting. In het tweede deel gaan we na hoe  die verschillende databronnen zich verhouden en wat je er als school mee kan doen? Vanuit de casus en vanuit de vergelijking van de externe databronnen ontwikkelen we een visie op ‘verantwoord informatiegebruik’.

 

WW10: ‘Zin in… de kleuterschool?’

Soraya Fret en Mia Ragoen (pedagogisch begeleiders kleuteronderwijs).

 Zin in leren! Zin in leven! is het nieuwe leerplanconcept voor de hele basisschool. Wat betekent de komst van dit concept voor het opvoeden en onderwijzen van onze jongste leerlingen? Welke kansen en uitdagingen biedt het? Nog niet zo vertrouwd met de werking van de kleuterschool? We nemen je graag op sleeptouw.

 We beleven samen één dag in de kleuterschool. Aan de hand van foto- en filmmateriaal nodigen we je uit om het nieuwe decor (ordeningskader, focus bepalen, ervaringskansen…) actief te verkennen en gaan we samen op zoek naar de betekenis hiervan voor de eigen schoolpraktijk.

 

WW11: ‘Werken aan een verbindend schoolklimaat.’

Alain Noëz (schoolbegeleider secundair onderwijs)

 Er wordt kennisgemaakt met bestaande kaders en visieteksten vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen over verbindend schoolklimaat, herstelgericht werken, verbindende communicatie en nieuwe autoriteit. Dit zijn mogelijke ingrediënten om te werken aan een verbindend schoolklimaat. Deze ingrediënten worden uitvoerig toegelicht en besproken. 

We gaan na hoe je als directie kan werken aan een verbindend klimaat binnen jouw school: wat hebben de leerlingen nodig? Wat heeft het team nodig? Hoe kan je werken vanuit verbindend leiderschap? Enz.

Bedoeling is dat je je eigen schoolbeleid kritisch gaat kunnen bekijken. Wat is er al verbindend? Wat kan beter? Wat heeft mijn school/mijn team nodig?

 

WW12: ‘Zin in taal!’ AFGELAST!!

Antonio Cristiano, Iris Renard en An De Groeve (taalbegeleiders)

 We zoeken samen een antwoord op volgende vragen:

  1. Wat is goed taalonderwijs?
  2. Wat is goed ZILL-ig werken? Waar legt Zin in leren! Zin in leven! klemtonen?

We verbinden deze vragen om te komen tot: hoe krijgt goed taalonderwijs vorm in het nieuwe leerplanconcept?

 We bekijken enkele sterke praktijkvoorbeelden, maken ruimte voor overleg, discussie en collegiale uitwisseling van ervaringen.

 

WW13: '‘Redelijke aanpassingen, breed evalueren, getuigschrift basisonderwijs en het ‘nieuwe’ getuigschrift’ (herhaling)

Greet Vanhove (pedagogisch begeleider)

 Deze werkwinkel is grotendeels herhaling van ‘Een koffer vol redelijke aanpassingen en een getuigschrift’.

 Wat is nieuw?

De regelgeving voor het ‘nieuwe’ getuigschrift voor de leerlingen die geen getuigschrift basisonderwijs behalen.

Wat is herhaling van vorig colloquium?

-      Het uitklaren van de terminologie ‘redelijke aanpassingen’ (RA), ‘gemeenschappelijk

       curriculum’ (GC) en ‘individueel aangepast curriculum’ (IAC);

-      Mogelijkheden van breed evalueren conform het vademecum zorg en  ZiLL;

-      Het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;

-      Continuering van zorg naar het secundair onderwijs. 

 

WW14: ‘Tijd voor wiskundig denken in ZILL’.

Sabine Jacobs (pedagogisch begeleider voor het leergebied wiskunde)

 Het doel van wiskundig denken is dat leerlingen leren een probleem aan te pakken met de bagage die ze hebben verworven, liefst met vertrouwen en plezier.

In het nieuwe leerplan worden leerlingen uitgedaagd om diverse aspecten van het wiskundig denken te ontwikkelen zoals kennisopbouw, probleemoplossend en algoritmisch denken, communiceren, samenwerken, zelfregulering en kritisch denken.

In deze werkwinkel ontdekken we de visie van het wiskundeonderwijs binnen ZILL, hoe dit vorm kan krijgen en wat dit voor het curriculum betekent. 

 

WW15: ‘Hoe ZILL jouw schoolproject kan versterken.’

Anne Verhoeven, teamverantwoordelijke basisonderwijs Dienst Curriculum en Vorming

 Deze actieve werkwinkel heeft een dubbel doel:

-              De Zillsite intensief gebruiken (en zo beter leren kennen)

-              Een schoolbeleid ondersteunen vanuit Zill

 Uit het ROK (referentiekader onderwijskwaliteit):’De school ontwikkelt en voert een gedragen, geïntegreerd en samenhangend beleid, rekening houdend met haar pedagogisch of agogisch project’.

Natuurlijk profileert jouw school zich door een eigen opvoedingsproject met gezamenlijke doelen die je graag schoolbreed aanpakt. Hoe Zill je daarbij een hand kan reiken, staat inhoudelijk centraal in deze workshop.

Tegelijkertijd werken we intensief met de Zillsite en verken je alle handigheden ervan. Een laptop of tablet meebrengen waarop je het leerplan digitaal kan raadplegen is dus een must om de workshop te volgen.

 In deel 1 van deze werkwinkel werken we vanuit één schoolbreed doel en verbinden dat met de eigen schoolrealiteit: wat zetten we voor onze school binnen dat doel in de focus? Hoe kan een leerlijn er uitzien voor onze  school?

 Deel 2 van de werkwinkel vertrekt vanuit de specificiteit van jouw school: een speerpunt of gezamenlijk doel uit jouw opvoedingsproject. Hoe geven we dat vorm vanuit het nieuwe leerplan? Welke kansen krijg je voor deze klas-/groepsoverstijgende doelen in Zill?

 Van deelnemers verwacht ik:

-              Een actieve inbreng tijdens de sessie, het is een echte werkwinkel.

-              Als voorbereiding: meebrengen van een laptop of tablet en een speerpunt uit het opvoedingsproject van jouw school.

Daarvoor krijg je een interactieve werkwinkel met materialen, werkvormen en ideeën waarmee je snel met jouw team aan de slag kan.