Aanmelden




Laden…

Even geduld...

WW1: LEERKRACHTEN COACHEN, HOE?

Karina Verhoeven, vormingswerker en coach.

 DEZE WERKWINKEL BESTAAT UIT 2 DELEN.  DEEL 1 OP DONDERDAG VAN 10.30 – 13.00 u. en DEEL 2 OP DONDERDAG VAN 14.30 – 17.00 u. JE KAN ALLEEN BEIDE DELEN SAMEN VOLGEN

 Is het jouw opdracht om leerkrachten te coachen?

Wil jij dat leerkrachten zelf inzien wat nodig is in hun ontwikkeling en er ook de verantwoordelijkheid zelf voor oppakken?

Dan betekent dit dat je weet dat jij dat niet kan opdringen of oplossen voor hen. Maar wel, dat je hen kan stimuleren zodat zij hun verantwoordelijkheid opnemen. Coaching is hiertoe immers een gegarandeerde en bewezen begeleidingsmethodiek. Ben jij hiervan overtuigd? Dan biedt deze werkwinkel voor jou steun en verdieping.

Deze werkwinkel geeft:

-        inzicht in wat coaching écht is;

-        structuur in het proces van coaching;

-        feedback over jouw manier van coachen;

-        verdiepende coachingstechnieken.

De werkwinkel geeft geen:

-        bespreking van casussen of oplossing van persoonlijke problemen;

-        inzicht in het coachen bij weerstanden;

-        inzicht in het opstellen van coachingscontracten;

-        alternatieve coachingstechnieken;

-        attest als coach.

  

WW2: PREVENTIEF OMGAAN MET PROBLEEMGEDRAG.

Albert Janssens, onderwijzer en onderwijscoach. 

Steeds meer scholen krijgen te maken met kinderen die probleemgedrag stellen en zoeken antwoorden om hiermee beter te kunnen omgaan.
Een eerste vraag die moet leiden naar een goede oplossing is waarom kinderen dit gedrag stellen. Gaat het echt om probleemgedrag of eerder om ‘onaangepast schoolgedrag’? In een eerste deel van de werkwinkel staan we stil bij deze vraag.

In een tweede deel wordt ingegaan op de vijf pijlers van G. Patterson. Zij zijn de handvatten die leiden naar een preventieve aanpak en zorgen voor duidelijkheid en warmte in de omgang met de kinderen.

Tot slot leren we vanuit de preventiepiramide van J. Deklerck kijken naar onze eigen school en zoeken we de verbinding met Patterson’s pijlers.

Het doel van de werkwinkel is de deelnemers concreet bruikbaar materiaal aan te reiken om een schoolanalyse te kunnen maken m.b.t. de wijze waarop de school preventief omgaat met kinderen die moeilijk gedrag stellen.

  

WW3: REDELIJKE AANPASSINGEN, BREED EVALUEREN, GETUIGSCHRIFT BASISONDERWIJS EN HET ‘NIEUWE’ GETUIGSCHRIFT. 

Greet Vanhove, pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Deze werkwinkel is grotendeels herhaling van ‘Een koffer vol redelijke aanpassingen en een getuigschrift’.

Wat is nieuw? De regelgeving voor het ‘nieuwe’ getuigschrift voor de leerlingen die geen getuigschrift basisonderwijs behalen.

Wat is herhaling van vorige zorg2daagse?

- het uitklaren van de terminologie redelijke aanpassingen (RA), gemeenschappelijk curriculum (GC) en individueel aangepast curriculum (IAC);

- mogelijkheden van breed evalueren conform het vademecum zorg en  ZiLL;

- het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;

- continuering van zorg naar het secundair onderwijs.

 

 WW4: GEDAAN MET AMBRAS IN DE KLAS!

Klaar Hammenecker, kinderpsychologe en bemiddelaar.

 Conflicten op de speelplaats of in de klas : krijg je er ook een punthoofd van?

Hoe breng je ruziemakers weer met elkaar in gesprek?  Als je erop ingaat, hangt je volgende les eraan, maar negeer je het conflict, dan wordt het op termijn enkel groter.

Leerlingbemiddeling is een methodiek waarbij leerlingen zelf optreden als bemiddelaars om zo de ruziemakers tot een oplossing te laten komen. Communicatie en samenwerking dus, in plaats van schuld en straf.

Je krijgt  een introductie in deze methodiek en ontdekt hoe een schoolcultuur (visie, pedagogisch project, enz..) bepalend is voor haar conflictoplossend vermogen. 

Het thema van de geweldloze communicatie, de cirkels van beïnvloeding, en conflicttheorieën vormen het kader om hiermee zelf binnen jouw school, in je klas en met je leerlingen aan de slag te gaan

 

 WW5: ELKE LEERLING KAMPIOEN! WAT WERKT IN DE KLAS?

Henk De Reviere, pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

 Iedereen kent er wel een paar: leraren die alles lijken te kunnen. Die goede resultaten boeken, passie voor het vak overbrengen, het beste in hun leerlingen naar boven halen en ook nog eens orde weten te bewaren in de klas. Kortom, topleraren. Kwestie van “je hebt het of je hebt het niet?” Nee hoor, de vaardigheden van succesvolle leraren zijn vooral gebaseerd op simpele technieken die iedereen kan leren. De leerkracht moet beschikken over een gereedschapskist met technieken om de leeropbrengsten van de leerlingen te verhogen. M.a.w. de leerkracht moet fijne kneepjes onder de knie hebben om het niveau van het lesgeven te verbeteren. In deze werkwinkel gaan we in op enkele belangrijke uitgangspunten en enkele van 49 concrete technieken. Weinig spectaculair misschien, maar het gaat erom wat werkt, en misschien zijn we deze wat uit het oog verloren. Bovendien: wat voor de ene leerkracht wellicht vanzelfsprekend is, kan voor de ander een eyeopener zijn. Met deze technieken in het achterhoofd kan er een opbouwende dialoog ontstaan tussen zorgcoördinator en leerkracht over de aanpak in de klas en de manier van werken. Er kunnen pluimen gegeven worden maar ook stimulansen en praktische tips vertrekkend van concrete situaties. (doelgroep: zoco’s/zorgjuf lager onderwijs)

 

WW6: STOREND GEDRAG BEGRIJPEN, OPVOLGEN EN HERSTELLEN.

Karin Genijn, vertrouwensleerkracht en psychotherapeut Cocon&Cocoon.

 Kinderen en jongeren groeien op met vallen en opstaan. Soms dragen ze een emotionele rugzak met zich mee die zwaar kan gaan wegen. Via hun gedrag tonen ze dan dat het moeilijk met hen gaat. Wanneer het uit de hand dreigt te lopen, komen ze terecht in een crisis. In deze nascholing zoomen we sterk in op oorzaken van probleemgedrag en leren we beter begrijpen waar moeilijk gedrag vandaan komt. Er wordt besproken hoe je heel concreet optreedt bij zo’n moment van crisis en hoe je herstelgericht kan werken na zo’n moeilijk moment zodat het kind weer in zijn kracht kan gaan staan. 

In tweede instantie stelt de spreker het lichtensysteem voor, een volgsysteem om moeilijk gedrag in beeld te brengen via een duidelijk onderbouwd stappenplan.  Praktijk en theorie gaan in deze workshop hand in hand.

 

WW7: 'Taalbeleid, talenbeleid, taalinitiatie, vaktalenbeleid, taalbeleidsplan, talensensibilisering, vreemdetalenonderwijs: door de bomen het bos niet meer zien… Of toch wel?'

Iris Renard, An De Groeve en Antonio Cristiano, pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

 In deze werkwinkel gaan we vooral in op de processen van een talenbeleid en hebben we het over de verschillende stappen in een taalbeleidscyclus: van beginsituatieanalyse, behoeftebepaling, het stellen van doelen, het plannen en uitvoeren van acties tot het evalueren en bijsturen van het talenbeleid op de school.

We raken ook kort de inhoudelijke bouwstenen aan zoals een krachtige leeromgeving voor taalvaardigheid, ouderbetrokkenheid, meertaligheid … en situeren deze bouwstenen binnen het gehele taalbeleidsproces.

 We zoeken samen naar antwoorden op onder meer de volgende vragen:

-        Hoe begin je aan een talenbeleid op school?

-        Zijn er hiervoor methodieken? Instrumenten?

-    Zijn er manieren om in kaart te brengen hoe het team denkt over/handelt met betrekking tot de inhoudelijke bouwstenen?

-        Wat heeft onze school hiervoor nodig op het niveau van het beleid, het team, de klas en de leerlingen?

-        Wat is de rol van de directie en de zoco?

We illustreren dit aan de hand van praktijkvoorbeelden en cases van scholen die een talenbeleidsproces doorlopen. We werken ook interactief, bv. via een discussie met stellingen, verkennen van voorbeeldmateriaal in kleine groepen,  …

  

WW8: LEREN LEREN.

Kaat Timmerman, zelfstandig pedagoge en auteur van o.a. 'Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen'.

 Bij het uitvoeren van een opdracht hebben leerlingen een zekere werkhouding nodig. Meestal gaan zij op een andere manier te werk dan wij verwachten en komen ze op die manier niet altijd tot de goede oplossing. Ofwel komen ze er wel, maar hebben zij niets geleerd naar een volgende opdracht toe.

Om werkhouding te begeleiden neem ik de vier fasen (beertjes) van Meichenbaum als basis.

In deze werkwinkel ga ik stap voor stap doorheen deze methode en kunnen leerkrachten via de oefeningen concreet ondervinden hoe het werkt.

  

WW13: FARO PROJECT: een eerste aanzet van implementatie van geweldloos verzet binnen een schoolcontext.

Melissa Peeters, Lore Neeskens, Goedele Maes en Anneleen Duquet, CLB-medewerkers Pieter Breughel.

 De visie is mooi in theorie maar hoe kan je dit implementeren in de praktijk?

Welke voorwaarden zijn noodzakelijk om geweldloos verzet te implementeren in de school? Welke meerwaarde heeft de methodiek voor de school, ouders, leerlingen,… en welke valkuilen zijn we tegengekomen op onze weg?

Via concrete tools, voorbeelden van good practices en ervaringen van scholen brengen we een antwoord op bovenstaande vragen.

  

WW14: AAN DE SLAG MET EEN VERSLAG!

Stéphanie Van Eyen en Luc Bosman, pedagogisch begeleiders competentieontwikkeling Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

 Goed onderwijs  bieden voor leerlingen met een verslag, stelt ons voor een boeiende uitdaging. In deze werkwinkel onderzoeken we hoe we stapsgewijs de juiste weg bewandelen. Eerst bekijken we wat een IAC binnen de regelgeving (onderwijsdecreet 27) impliceert. Daarnaast ontdekken we hoe we dit in de praktijk kunnen brengen. We maken graag ruimte voor reflectie en interactie.

  

WW15: ANders IN DE KLAS.

Iris Philips en Katleen Koopmans, pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

 Deze werkwinkel laat je het proces van taalontwikkeling ontdekken. De invloed van een open houding naar meertaligheid wordt daarbij besproken. Deelnemers leren welke taken anderstalige nieuwkomers kunnen opnemen tijdens de eerste dagen in een Nederlandstalige school. Daarnaast gaan we dieper in op differentiatiemogelijkheden tijdens de verdere schoolloopbaan van de nieuwkomer.

 

 WW16: JUF, IK WIL STRAKS NIET NAAR HUIS!

Marleen Sterckx, CLB-begeleider en PVOC-verantwoordelijke voor psychisch en sociaal functioneren.

 In deze interactieve werkwinkel exploreren we uitgebreid het moeilijke thema van verontrusting en kindermishandeling.  Naast het “ABC van de kindermishandeling” maken we ook beknopt kennis met de “Integrale Jeugdhulp”.

Verder wordt het document “Handelen van school en CLB bij kindermishandeling gesitueerd in het zorgcontinuüm” voorgesteld en getoetst aan de praktijk op de schoolse werkvloer. Er wordt concrete informatie aangereikt over : Hoe beslissingen nemen bij (een vermoeden van) kindermishandeling ? Wie doet wat bij verontrusting of een vermoeden van kindermishandeling? Detectie en signaleren. Inschatten van de onveiligheid en dringendheid. Do en don’ts bij het voeren van een zorggesprek met de leerling èn met ouders,…

We gaan aan de slag met reële casussen en wisselen onze ervaringen uit.

  

Rondetafelgesprek 1: collegiale consultatie rond volgende zorgthema's:

- Hoe een effectief en efficiënt MDO organiseren?

- Hoe installeren we een echt pestbeleid op school?

 

Rondetafelgesprek 2: collegiale consultatie rond volgende zorgthema's:

- Hoe organiseren we een positieve aanpak voor anderstalige leerlingen?

- Hoe formuleren we een goede zorgvraag?